Nybegynder – Første accessory køb?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nybegynder – Første accessory køb?

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 26 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

daniel81
      • Asteroid

Hej alle,

Jeg har netop købt mit første teleskop og er helt ny på forummet, men har dog allerede læst og lært en masse fra andre posts.

Jeg har fået set lidt forskelligt fra min altan på Frederiksberg de seneste uger (fx måne, jupiter, oriontåge M15 og M31, dog kun som diffus sky) men efterårsvejret har ikke ville tillade så meget kiggeri endnu. Jeg har endnu ikke været uden for byen under mørk himmel med teleskopet.

Om 4 uger skal jeg til New York og havde tænkt mig at tage i B&H. Mit spørgsmål er så, hvilket ekstraudstyr burde jeg købe, når jeg nu alligevel er der? Barlow? Bedre okular (hvis ja, burde jeg så købe 2″)? Nebula filter? Anti-bylysfilter (virker det eller er det salgsgas)? Max budget kr 2000-3000.

Mit teleskop er et SkyWatcher StarTravel 150/750 refraktor (short tube) med 2″ diagonal. Jeg har kun de 2 medfølgende 1.25″ okularer. Et Super 25mm (30x zoom) Wide Angle LER og et Super 10mm (75x) LER.

Mit formål er primært observation. Foto er sekundært. Jeg vil gerne se både planeter, galakser og nebulae, hvis muligt men er klar over at lysforureningen er en begrænsning i hverdagen.

Håber der er nogen der kan give et par gode indkøbsråd til en nybegynder, der slet ikke kan finde rundt i accessory-junglen.

Vh

Daniel

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Hej Daniel

Jeg vil foreslå at du møder op på vores astrofotomøde torsdag.

Det er godt nok hovedemne astrofoto, men jeg er sikker på at du kan stille

nogle spørgsmål alligevel….Wink

Jeg kan desværre ikke selv deltage, men hvis du spørger Niels Haagh eller Michael Rask

er jeg sikker på at de vil behandle dig godtSmile

Hilsen Claus

Adressen er: Kroppedal Museum Kroppedals Alle Vridsløsemagle 2630 Tåstrup

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Jada der plejer jo at være et par visuelle tilstede, så det er muligt at få svar på noget omkring netop sådan noget…

Mød endelig op, det vil da være kanon hyggeligt.

daniel81
            • Asteroid

Hej igen,

God ide. Men desværre kan jeg ikke på torsdag aften. Jeg kan dog se på KAFs hjemmeside, at der som regel er et møde hver måned. Så jeg vil forsøge at deltage en af de kommende gange.

F.eks. er jeg meget i tvivl om, det er smartest at købe en god barlow fremfor f.eks. at købe et dyrt 5″ okular for at få zoom over 75x. De fleste hjælpe-tråde vedr dette er nemlig om spejlteleskoper. Men jeg har linse. Så jeg ved ikke om det betyder noget.

Vh

Daniel

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Betyder ikke noget, en god antagelse er altid at hvad der virker på et teleskop også virker tilnærmelsevis på samme måde på et andet. Også typer imellem..

Ulempen er nemlig den samme ved barlow, set iforhold til ikke barlow: Flere glas overflader lyset skal igemmen, med dertil reduktion i styrke (det er minimalt ved de rigtigt gode barlows, men det er der).

Se det fra denne side:

Du har en 4 elements APO, ergo er der 8 glasflader lyset skal igemmen. Hver flade holder ½% af lyset tilbage.

Dertil sætter du et 6 elements okular, lyset skal derfor igemmen yderligere 12 flader.

Også lige en 4 elements barlow imellem der, som giver lyset yderligere 8 flader at skulle igemmen.

Ergo ender man med:

Uden barlow: 20 flader

Med barlow: 28 flader.
            Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Nybegynder – Første accessory køb?' er lukket for nye svar.