› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nybegynder / Deep sky foto
- Dette emne har 13 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 199 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. januar 2010 kl. 17:35 #30081
chromax- Asteroid
Hej Astro Forum,
Jeg er ganske grøn i stort set alt i astronomiens verden, så jeg har lystigt brugt internettet den sidste månedes tid på at blive lidt klogere på mange ting. Startskudet på min interesse blev et newton 6″ på en EQ montering. Jeg vil primært se deep sky objekter, men jeg har ret hurtigt indset at det er begrænset hvad man kan se med det blotte øje ned gennem et okular. Nu har interesset bevæget sig lidt over i astro foto, som jeg har absolut nul erfaring med. Jeg har forsøgt at google på livet løs de sidste par dage, med det resultat at jeg ikke har noget overblik over hvor man skal starte. Jeg er lige på vippen til at lave en test investering i et Canon 1000D, for at prøve om det er noget for mig, men hvad skal man bruge af adaptere? Jeg er flere steder faldt over noget der hedder en T mount, som nok er hvad jeg mangler, men hvis der var en som kunne smide et link til mig på hvad jeg mangler, så ville jeg være meget taknemmelig. Hvis der også var et par gode links til et par “how-to” guider, så jeg kan komme godt igang, så vil det også være en stor hjælp! 🙂På forhånd mange tak.7. januar 2010 kl. 18:27 #30087
mstauningDeltager- Black Hole
Måske kunne nogle af mine hjælpe, dog er de lavet med henblik på brug af MaxImDL programmet:
Ja du skal have et Canon T-mount, samt en 2″ næse der passer til dit okular udtræk.Så for at kunne hjælpe helt med link til adaptore, må vi lige have et til enten dit teleskop eller som minimum til et okularudtræk der er magen til. Dog kan modellen og fabrikanten også hjælpe os 🙂7. januar 2010 kl. 18:59 #30092
chromax- Asteroid
Tak for linket – dejligt med lidt læsestof på dansk til en forandring!
Mit okular udtræk er 1,25″. Er vi så ude i noget der ikke længere kan lade sig gøre? Selve teleskopet kan du se her: http://www.kikkertpriser.dk/shop/focus-sirius-ii-424p.htmlEr udemærket godt klar over at man ikke kan forvente for meget af et teleskop i det pris niveau, men er som sagt er jeg stadig kun en månede inde i min nye hobby, og hvis jeg stadig har interessen på længere sigt, så er det da ikke utænkeligt at der skal en opgradering til.7. januar 2010 kl. 19:04 #30094
tommyfDeltager- Neutron star
1.25 er nok for lidt til DSLR, men du kan jo købe en kamera holder og skyde lidt afokalt i starten…
Ala sådan en adapter…
Fra Lyra af8. januar 2010 kl. 01:34 #30123
chromax- Asteroid
Nu sidder jeg så inde på lyra.dk og bladre deres kamera udstyr igennem, og falder over den her:
Den og en T2 ring og så er jeg igang, eller har jeg overset noget?8. januar 2010 kl. 02:40 #30125
Og vælg canon i feltet.
8. januar 2010 kl. 08:29 #30134
Nope den ville jeg ikke tage da den også forstørre og gør det hele meget sværre, men denne sammen med T-mount til canon:
8. januar 2010 kl. 11:34 #30147
chromax- Asteroid
ok, så det vil sige at der ikke skal noget objektiv mellem mit newton og mit D-SLR??
8. januar 2010 kl. 11:48 #30148
Helst ikke, da det giver et mindre fov og gør det derved sværre at tage billeder (kræver så nemt autoguide, også videre).
Dog vil du opleve at hjørnerne på dit DSLR bliver mørkt.8. januar 2010 kl. 12:19 #30157
chromax- Asteroid
Fantastisk. Så vil jeg lukke den ordre, så jeg kan komme ug og lege lidt i sneen!
Så bliver næste skridt at sætte mig lidt ind i DeepSkyStacker. Tak for hjælpen.
8. januar 2010 kl. 12:57 #30165
Skulle det være en anden gang…
8. januar 2010 kl. 14:05 #30173
chromax- Asteroid
er sidste spørgsmål:
Er der forskel på den T mount du linker til, sammenlignet med denne:8. januar 2010 kl. 14:14 #30174
Ja og nej..
Ja fordi den er længere, og kan indeholde et okular. Nej fordi du kan tage “næsen” af og sætte på din T-mount…Den giver derfor flere muligheder end bare en 1,25″ næse..Du skal enten bruge:ellerOg lige meget hvad skal du bruge denne:8. januar 2010 kl. 15:32 #30176
Det er altid bedst med direkte kontakt, altså intet okular imellem tubus og kamera, den der kan indeholde et okular kunne måske bruges i forbindelse med planet foto hvor du så kan have eks et 5mm okular, ved ikke om det virker med DSLR, det tror jeg, men mest brugt er det med et lomme kamera.
Jeg bruger denne mellem mit Canon og min tubus, http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=T2&cat=804 og deri sidder en 2″ http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=TSFA2&cat=804
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nybegynder / Deep sky foto' er lukket for nye svar.