› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nybegynder budget ca. 8000
- Dette emne har 19 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af spatzek. This post has been viewed 487 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. februar 2016 kl. 14:57 #142894
outlookDeltager- Super Nova
Jeg er ganske enig med Thomas. Et kompromis som jeg selv har er et kort stålrørsstativ med en søjle imellem som man kan købe løst. Dvs det udtrækbare stålstativ er ikke trukket ud og derfor kun ca 70cm højt. Så kommer søjlen, der er ca 50cm og så selve monteringen(hovedet). Det er meget stabilt og bærer min 5.1″ apo uden problemer. Så en søjle i en eller anden form er afgjort den bedste løsning, men altså også tungere.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting9. februar 2016 kl. 16:27 #142897
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvor må det dog være svært at komme ind i den her hobby når man læser de mange modsvarende bemærkninger. Intet heri er forkert, men svær at fordøje.
Her er det nødvendigt for begynderen at forstå, at der ikke altid findes én løsning på et givet problem, samt at der altid må træffes valg mellem det optimale og det realistiske, både i forhold til økonomien, men også de fysiske rammer, såsom boligforhold, transport, observationsstedet, med mere. Derfor kommer der altid også mange forskellige bemærkninger, der er baseret på forskellige erfaringer. En stor del af dette skyldes jo også den enorme mængde af forskellige modeller teleskoper og monteringer, som især fabrikanterne af udstyr i lav- og mellembudgetklassen spytter ud på markedet.
Træstativ frem for 50mm stålstativ der bøjer! – Det har jeg nu aldrig oplevet som et problem, ikke engang fra astrofotograferne.
Nå, men for mig var det altså et meget håndgribeligt problem. Teleskopet er nemlig meget langt, brændvidde 1600mm, så den originale trefod skulle køres op i fuld højde og når jeg tog fat i okularudtrækket og skubbede til det, så kunne jeg, med låst montering, dreje teleskopet flere cm til hver side og se, hvordan hele trefoden bøjede. Man kan let forestille sig, hvordan teleskopet opførte sig i vind… Disse problemer forsvandt næsten fuldstændig, da jeg købte Baader stativet, der i øvrigt er endnu kraftigere, end det ovenfor viste.
Thomas, Bornholm
9. februar 2016 kl. 21:19 #142909
morten73- Asteroid
Takker for alle de fantastiske svar. Jeg starter med BRESSER MESSIER AR-127L HEXAFOC EXOS2 (evt. med MED GOTO) og BAADER HYPERION 8-24MM MARK III ZOOM OKULAR
Kan forstå flere er tilfredse med det, Baader 8-24 kan jeg se får en super flot bedømmelse på mange forskellige sider og så må jeg se på opstillingen engang når jeg har lært noget mere om teknik, forståelse af udstyret og orientering på himlen. Bestiller et månefilter med.
Så vil jeg følge opslagene herinde og måske presser der sig et nyt spørgsmål på em et stykke tid.
Igen tak for de mange svar 😉
VH Morten
9. februar 2016 kl. 23:03 #142912
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg synes, det lyder overordentlig fornuftigt! Vi skal alle starte et sted og lære det grundlæggende. Spørg endelig ind, hvis du har spørgsmål om visuel observation.
Thomas, Bornholm
10. februar 2016 kl. 15:01 #142948
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Morten
Du bliver glad for kikkerten. Jeg er jo refereret i denne tråd, og jeg har ikke skiftet mening. Du kan altid bruge opstillingen til andre kikkerter, hvis du vil.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nybegynder budget ca. 8000' er lukket for nye svar.