Ny tubus til ED80.

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Ny tubus til ED80.

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af jens. This post has been viewed 160 timesjacobsen. This post has been viewed 160 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

For nogle uger siden anskaffede jeg mig en brugt ED80’er som har været brugt til PST (H-alpha på solen) Derfor var dens tubus kortet ned. Da jeg gerne ville have den til brug for fotometri, ville jeg gerne bringe tubuslængden tilbage til normal, faktisk gerne lidt længere end standard, da jeg altid kører med en 50 mm forlænger.

Her er min gamle ED80’er samt den nye usamlede.

Den gamle med guld-tubus er som vist i fokus med et MX916 CCD kamera. Der er temmelig meget vandring på udtrækket, samt et 50 mm afstandsstykke. Derfor besluttede jeg at forlænge den nye tubus med 50 mm. Der er rigeligt plads til f.eks et filterhjul i det stykke som udtrækket er ude.

Da jeg ikke kan slå et gevind på røret, måtte gevindet i linsecellen væk, så det passede til et 100 mm ydrediameter rør. Det gik ganske nemt. Iøvrigt passede linsecellen ikke ret godt, med måleur kunne jeg se den slog sig ca 5/100 mm. Det blev rettet op, og cellen blev boret ud til røret. Linsecellen bliver så fastgjort med 3 stk 3 mm undersænket fremover. Der er masser af godstykkelse til at lave et gevind i.

Samtidig skulle udtrækket også rettes af, og også det slog sig, ca 1/10 mm. Det blev også rettet op med måleur. Det nye rør er 3 mm godstykkelse, hvor det gamle kun var 2 mm. Så fokuserens flange skulle drejes 2 mm ned.

Selve røret blev så kortet ned til længden + et par milimeter, og så rettet op i enderne på min lille drejebænk.

Det næste er så at blænderingene skal overflyttes og røret skal males sort indvendigt.

Her lige et billede med en kendt genstand så man kan se størrelsenSmile

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Fint lille projekt Jens

Jeg forstår godt, at du vil forlænge tubus – vi har haft de samme

problemer. Man har selvfølgelig lavet beregningerne på grundlag af, at

der skal bruges stjernediagonal, men det har vi astrofotografer ikke

brug for.

Har du forsøgt at tage dewcap af? Det har vi, og det er ikke lykkedes

at få den af.

Hvor har du scoret det nye rør?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Hyggeligt projekt Clap

Hvordan fik du fjernet gevindet?

viggo.t
          Deltager
            • Super Giant

Flot som sædvanligt Jens.

Hvad så med den gamle refraktor du brugte til fotometri?

mvh Viggo

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa.

Den gamle refraktor som jeg brugte, er en Williams SD66. Lille og fiks. Den sidder lige nu som guideteleskop på C14’eren.

Røret har jeg såmænd bestilt via Ebay, det kostede ca 7 euro per halvmeter. Da forsendelsen var det samme uanset om man købte et eller to (8 euro) købte jeg et ekstra til at brokke… Men det gik uden.

Lige nu er røret i tørreskab, der er isat bafler og det er malet matsort af et par omgange.

Gevindet i linsecellen blev drejet ned på min lille drejebænk. Det gik helt problemfrit at tilpasse udtræk og linsecelle til det nye rør. Røret er også en anelse sværere i godset end det gamle. Meget stærkt.

mvh
              Jens

mogens
              Deltager
                • Super Nova

Hej Jens

Godt du får pustet nyt liv i røret

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hejsa.

Har lige været ude og teste ED80’eren mellem de drivende skyer.
                  Der var ikke nogle mærker på linsen at aligne den efter, så den var sat sammen efter de svage aftegninger jeg mente at kunne se der hvor de tre afstandsstykker er. De sidder fast på det ene linseelement, og jeg placerede dem så over de svage aftegninger.

Det må have været rigtigt, for linsen viser fine, helt runde afbildninger lige udenfor fokus.

Den nye tubus, med de ekstra fem centimeters længde er også helt fint med et vinkelprisme. Der er ca 3 centimeters vandring ind ved fokus med et 32 mm erfle okular.

Så alt i alt, nu mangler den bare lidt varme til linsen og at få fokusmotoren monteret. Så må det godt blive klart vejr.

mvh
                  Jens

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Ny tubus til ED80.' er lukket for nye svar.