Ny stjerneskudssværm?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ny stjerneskudssværm?

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 25 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg snublede og denne artikel på NASA.

Måske passere Jorden igennem støvskyen fra komet Wirtanen i de kommende dage. I så fald vil det være første gang at det sker.

Sværmens radiant vil være cirka midt mellem den vestlige fisk i Fiskene og Pegasus’s store firkant. Perfekt placeret for observationer om aftenen. NASA nævner i artiklen en ZHR på 30, hvilket svarer til 10-15 stjerneskud i timen, set fra de mørkeste steder i Danmark. Men det er nok bedst at vente og se hvor mange stjerneskud der reelt kommer Smile

Både NASA og IMO vil helt sikkert gerne have den nye sværm bekræftet af observatører. Så hermed en opfordring til at gå ud under stjerner og enten tælle stjerneskud, tegne stjerneskud på gnometrisk kort, fotografere eller ligefrem videofilme stjerneskuddene. Tjek IMO’s hjemmeside for nærmere beskrivelse af metoderne.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Citat fra artiklen:

The new shower doesn’t have a name yet. Before naming it, astronomers will wait to see if it is real. If any meteors do materialize, they might be called “Piscids.” The shower’s radiant is located in the constellation Pisces

Gad vide hvad den så kommer til at hedde på dansk – Pisciderne måske

Hvis vi skal ud og se, eller fotografere dem de næste aftener, kan vi i hvert fald regne med, at der vil være pissekoldt

Tak for tråden Tom, spændende med en mulig ny meteorsværm.

Jesper G.

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Godt spørgsmål. De andre stjerneskudssværme er blot fordansket med endelsen -iderne, så mon ikke dit bud, hvis sværmen virkelig materialisere sig, ender med at være sværmens navn.

Når altså sværmen engang om føje år er blevet godkendt som eksisterende af IAU.

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Der var piscekoldt, og resultatet af Pisceider 12/12-12 ses her:

Altså intet, og i aften er der skyer

Jesper G.

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

Nå, ja, men du har da udsigt til stjernerne!

Herovre østpå, har der stort set, kun været udsigt til bunden af skyerne siden søndag. Så ingen Piscider eller Geminider over Møn Cry

norup
              Deltager
                • Super Giant

Også kun skyer over kameraerne i Klokkerholm, Aalborg, Jels og København.
                Lidt mærkeligt, for det har vist været klart i Brorfelde hele måneden. Confused

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Hvorfor tror du, de ellers har lagt et observatorium dér?

Thomas, Bornholm

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Tjae nu må jeg så lige sige at har jeg altså ikke set meget til… Andet end jeg har bemærket at over Brorfelde kan det være klart og regne samtidigt…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Ny stjerneskudssværm?' er lukket for nye svar.