› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Ny sesong og nye muligheter
- Dette emne har 30 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af kenneth. This post has been viewed 569 timessneis. This post has been viewed 569 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. september 2016 kl. 12:57 #150938
erikguDeltager- Nova
Jeg husker ikke men tror det var det tykkeste. Spurte Gerd hva han anbefalte. Sikreste om du gjør det du også.
Erik
Erik G
14. september 2016 kl. 23:47 #150969
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hov – ja, du havde CCD nu.
15. september 2016 kl. 13:05 #150987
kenneth.sneisDeltager- Super Giant
Hei
Takker igjen for MYE god hjelp.
Fikk igår testet med 4 stk A3-ark inne i flat field panelet.
Eksponeringstiden ble da 1.3 sek med lum filter og 25 sek med Ha7nm.
En stack med 30 flats ser nå ut som en en flats bør se ut.
Har også bestilt grey filter til flat field panelet (arkene som nå brukes gir ikke ett jevnt belyst felt). Så har god tro på at flats nå bør gå fint.
Fant også ut at OAG skygger, samt at vekten av kamera tar det hele helt sinnssykt ut av kollimeringen. Disse to problemer samt avstand til korrektor på canon kamera står som de neste ToFiks oppgaver
16. september 2016 kl. 00:46 #151020
Hei
Ting går den rette veien
Nærmer meg nå rett avstand til korrektor på TS 60 og Canon kamera.
Fått fjernet/luket ut en USB hub som lagde MYE krøll
Gikk over og strammet til uttrekket på fokuserer`n, det hjalp helt ekstremt mye.
Vekten av kamera er nå ikke lenger merkbart, ser ut til at det er stabilt i de fleste stillinger. JIPPI !
Igjen ekstremt med dugg, tåke og tynne skyer, så ikke mye bildekvalitet. Men gir en god indikasjon …
Flats fra idag
En enkelt frames, ikke kalibrert.
Samme frames med bias, dark og flats
Så ser det da mye bedre ut. Misstenker at problemet nede til venstre er skygge ifra OAG, men kan like så godt være noe helt annet.
Månen?
Dugg?
Må finne ut av dette.
Resten av bildet ser da ut til å være i nærheten av flatt og fint.
Kenneth Sneis 2016-09-16 01:11:47 16. september 2016 kl. 01:23 #151021
Eller som Torben skriver lengre opp.
Skygge ifra lukkeren.
1.3 sek nå.
17. september 2016 kl. 13:29 #151064
Hei igjen
Ting går den rette veien og føler at jeg er i nærheten nå.
Fikk noen frames igår. De første der det hele kjørte samtidig (begge teleskoper med guiding). Den store utelampa (månen) lyste opp så en nesten skulle tru det var høylys dag. (Målte mellom 18.1 og 18.4 mags/arcsec2 (uten måne tett på 21)). Så forventningene til noe godt resultat var ikke så store.
Men må igjen si at jeg er meget imponert over Atik kamera. Altså kanskje ikke dette kamera spesifikt, men CCD er noe helt annet enn dslr.
Ha 7nm 10 x 600 sek (bias, dark, flats)
Kun redigert med AutoStretch i PI
Mulig en anelse feil avstand til korrektoren.
Så tilsvarende med canon kamera på TS 60
Ha 12nm 10 x 600 sek ISO1600 ved ca +19
AutoStretch i PI + støyfjernng
Usikker på om signalet rundt om til høyre er Ha signal eller noe annet buggs
Kenneth Sneis 2016-09-17 13:30:10 17. september 2016 kl. 17:49 #151072
xplodeDeltager- Nova
Veldig fin IC1396
En ting jeg må påpeke…Det er ikke CCD vs DSLR som utgjør den største forskjellen, det er mono vs farge.
17. september 2016 kl. 19:31 #151082
Hei
Takk for det.
Kjølet vs ikke kjølet har vel sikkert også en del å si.
17. september 2016 kl. 19:47 #151084
Ola SkarpenDeltager- Super Giant
Blir godt og få igang utstyret igjen snart Kenneth.
Har skaffet med et astromodet Nikon dslr mono i sommer, så blir artig og teste ut
17. september 2016 kl. 20:29 #151091
Ja. Moro å komme igang igjen.
Blir spennende å se hva du får ut av det nye kamera Ola.
17. september 2016 kl. 23:13 #151103
erikguDeltager- Nova
Flott Kenneth, godt å se at små problemene løses. Resultatet nå ser veldig bra ut.
Erik G
Erik G
27. september 2016 kl. 11:15 #151608
Hei
Emnet på denne tråden burde kanskje vært
Ny sesong og en satans masse trøbbel.
Sliter fælt med “ikke runde stjerner og ute av fokus stjerner” i hjørner og deler av bildet.
Har hele tiden misstenkt feil avstand til korrektor, så holdt på å justere frem og tilbake fra 22:00 – 02:00 igår. ASA korrektoren er jo hysterisk med tanke på rett avstand, men det får da være måte på … !! Innenfor 0,2 mm bør det jo være OK !? Blitt bedre nå, men fortsatt ikke bra.
Avstand – vet ikke om jeg får det mer riktig
Skjevheter – alle forbindelser er skrudd, med unntak av OAG (som ikke har den muligheten). Ikke stort å gjøre om det er en skjevhet ?? Eventuell ny OAG som kan skrues, men vil da slite med den totale avstanden ved F3,6 og mister muligheten for F5.
Kollimering – Mener at kollimeringen skal være god nok, men kanskje en forklaring ??
Annet ??
Om noen har tid, lyst og mulighet vedlegger jeg link til de frames som ble tatt under natten.
Alle råd mottaes med stor takk
https://www.dropbox.com/sh/yt60qtipi82zq8a/AACTr_t2CpeCGtzkj4RiS5Sha?dl=0
Men ser en bort ifra de idiotisk dårlige stjernene i hjørnene er det noen lyspunkter.
Forsøk på å redigere 4 timer Ha data.
27. september 2016 kl. 11:27 #151609
xplodeDeltager- Nova
Jeg vil tippe det er forårasket pga flex i tuben på teleskopet.
BS teleskoper har tynne karbontuber så dem er ikke så stive som en skulle tro.
Flekser tuben så vil det se ut som dårlig kollimering
27. september 2016 kl. 11:48 #151610
Kan jo være ett svar. Synes problemet er vesentlig større nå enn det det var med canon kamera på. Og veier jo en del mere nå.
Finnes det en løsning ?
27. september 2016 kl. 19:09 #151626
xplodeDeltager- Nova
Den beste løsningen for å fjerne så mye fleks som mulig er dyr og det er å bytte tube, men skal det bli optimalt må også spider og speilcelle byttes pga dem ikke passer sammen med tykkere tuber.
Den billigste løsningen er nok å forsterke tuben rundt fokuseren med glassfiber eller karbon. (Karbonfibervev og glassfibervev på biltema)
I tilegg trenger du en type 2 komponent epoksy, biltema har noe som heter lamineringsepoksy.
Jeg har sett guider på hvordan det gjøres, men husker ikke hvilke nettsider i farta.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny sesong og nye muligheter' er lukket for nye svar.