Ny søgekikkert eller laser

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Ny søgekikkert eller laser

• Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 1 måned siden af las. This post has been viewed 24 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

las
    Deltager
      • Nova

Er der nogle erfaringer med sådan en grøn laser pointer? Om den er god og nem at bruge eller om det er noget man skal holde sig fra.

Jeg tænker på denne

http://www.lyra.dk/udstyr/sogere-1/laser-soger.html

Eller noget lignende…

På mit nye teleskop, en refraktor, sidder en 6×30 søger som jeg syntes er dårlig og svær at kigge i. Jeg var nødt til at ligge mig på knæ for at kunne indstille og kigge ordentligt i den.

Tænkte også på en Baader skysurfer5, den ser god ud og jeg kan generelt godt lide deres produkter.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Lasere er udmærkede, de bruger dog en del batteri, men man skal være klar over, at man skal holde sig langt væk fra star parties med fotograferende amatørastronomer…

Jeg har sådan en svend her siddende på min 150mm refraktor (din den gamle!):

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3033_10x60-Winkelsucher—Aufrecht-Seitenrichtig—beleuchtbar—1-25.html

Det er en dejlig søger, næsten et miniteleskop i sig selv. Okularet er vel ikke første klasses, men bevares, det er jo også kun en søger. Man kan også få den i en 50mm udgave, der er noget mindre. Okularerne er udskiftelige, man kan bruge almindelige 1.25″, men fokusvidden er meget begrænset, så ikke alle okularer kan nå fokus.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-12-30 23:50:14

las
        Deltager
          • Nova

Den ser også fin ud, måske lidt tung. Men det ville heller ikke være tosset at få det et løst crosshair okular når systemet skal sættes op.

Jeg hælder mest til et godt rødpunktsigte eller måske en laser! Jeg har dog aldrig set sådan en laser i funktion som astro pegepind…

Er der nogle der har prøvet Skysurfer5 sigtet?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Søgeren jeg linkede til, er faktisk ikke særlig tung. Den er lavet af meget tyndt, men stærkt aluminium. Den føles i hvert fald ikke tung, når man står med den i hånden. Den vejer cirka 800 gram, hvilket ikke er meget for en 60mm.

Jeg har ikke prøvet en SkySurfer. Jeg er ikke så stor fan af rødpunktssigter, andet end på automatvåben…

Thomas, Bornholm

las
            Deltager
              • Nova

Sådan et GoTo teleskop er vel også en slags automatvåben…. 🙂

Nej men 800gram er da også en del syntes jeg.

Men i virkeligheden var det måske mere nødvendigt med et godt trådkorsokular kombineret med laser eller rødpunktsigte for nemmest muligt at indstille teleskopet

las
              Deltager
                • Nova

Nå det endte med at jeg bestilte et dobbelt trådkors Baader okular, skysurferen med metalholder og i dag så en ny søgekikkert.

Denne her.

http://www.apm-telescopes.de/de/Optisches-Zubehoer/Sucher-Peiler/APM-Sucher-50-mm-90-seitenrichtig.html

Jeg syntes den passede godt i størrelsen. Den du linkede til Thomas syntes jeg var lidt for stor.

Så nu burde det være lidt nemmere at indstille kikkerten og centrere planeterne når der skal optages.

Skysurferen er pænt stor og virker til at være nem at kigge i, samt en lækker kvalitet. Trådkors okularet kan jeg så flytte fra teleskopet når align’ingen er klaret til søgekikkerten. Det tror jeg bliver godt!

Sidst jeg var ude at filme Jupiter blev jeg igen bekræftet i at den lille 6×30 er svær at kigge i. Trådkorset syntes også at være helt væk til tider indtil man lige får nattesynet igen, men når man så lige skal kigge på skærmen er det noget hø igen.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Ny søgekikkert eller laser' er lukket for nye svar.