Ny regel på forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Ny regel på forum

• Dette emne har 101 svar og 35 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jay. This post has been viewed 2772 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 102 i alt)
  • Forfatter

jay
      • Main Sequence

Ah, selvom jeg heller ikke synes om denne regel, så er det intet problem lovmæssigt. Enhver hjemmeside kan begrænse din ytringsfrihed på netop den side lige så tosset de vil.

Med det sagt, så ja, her lugter lidt af kammerateri.

Som jeg oplever det, så er det ofte ikke dem der beklager sig over en butik, der skaber nogen problemer, men derimod dem der af en eller anden grund absolut skal forsvare en butik, uanset hvad de laver af fejl. Der er visse folk der ikke kan tåle at se nogen som helst kritik af deres ynglings butik (eller måske rettere den butik hvor de kender ejeren?).

rigo
      Deltager
        • Super Nova

det næste kan jo så blive at man ikke må henvise til anden forhandler, eller forslå et billiger sted, disse et bestem produkt m.m. = hvor går grænsen

Derfor syndes jeg ikke om forhandler ejet forums / forhandler interesse forums too

Hehe blev engang smidt ud af et akvarieforum, fordi jeg ikke syndes om et fiske foder produkt, og der var en forhandler der var sponsor, der så klage over mit indlæg osv… Approve

Nå arbejde kalder, for meget for fortiden Shocked, og så er de hvis ikke mere høne at koge på her Star

http://www.rigorigo.dk2010-11-01 13:10:23

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Å, der er meget høne at koge på her endnu, Rigo. Det er alltid dem der ikke kan få ind i hovudet at beslutningen allerede er taget. Men jeg slutter aldrig at forundre mig over at folk flest reagerer bagefter, istedet for inden beslutninger fattes. Hvor var alle I da vi diskuterede den her regel tidligere? Hvis I havde flagget jeres meninger lige sterkt da, så vilde regelen måske ikke blive vedtaget!

Det minder mig om for lenge, lenge siden, da jeg var lokalpolitiker i en kommune her hjemme, og vi forsøkte i flere år at vække opinionen mod indføringen af bompænger. Vi skrev indlæg i avisen, vi havde stands på gaden, og vi delede ud information i postkadser. Meget liden respons. Men så, efter at Stortinget havde vedtaget støtte til forslaget om bompænger i vor kommune, da blev det plutseligt liv i befolkningen! De lavde stickers til bilerne, dannede en modaktion, og skrev læserindlæg i avisen. Fullstendigt nydteløst …

Mvh,
          Bjørn

jay
            • Main Sequence

Bjørn T. Jønsson wrote: …Det er alltid dem der ikke kan få ind i hovudet at beslutningen allerede er taget. …

Siger du at man ikke må sige sin mening om en beslutning der er taget? Må man ikke være utilfred og argumentere for eller imod?

Derudover kan en beslutning altid ændres hvis der er stemning for det.

Bjørn T. Jønsson wrote: Men jeg slutter aldrig at forundre mig over at folk flest reagerer bagefter, istedet for inden beslutninger fattes. Hvor var alle I da vi diskuterede den her regel tidligere? Hvis I havde flagget jeres meninger lige sterkt da, så vilde regelen måske ikke blive vedtaget!

Hvis det har været diskuteret tidligere, og der ikke var respons på det, så var folk nok ikke interesseret i en sådan regel.

Bjørn T. Jønsson wrote:
            Det minder mig om for lenge, lenge siden, da jeg var lokalpolitiker i en kommune her hjemme, og vi forsøkte i flere år at vække opinionen mod indføringen af bompænger. Vi skrev indlæg i avisen, vi havde stands på gaden, og vi delede ud information i postkadser. Meget liden respons. Men så, efter at Stortinget havde vedtaget støtte til forslaget om bompænger i vor kommune, da blev det plutseligt liv i befolkningen! De lavde stickers til bilerne, dannede en modaktion, og skrev læserindlæg i avisen. Fullstendigt nydteløst …

Jamen så ved du jo allerede, at sådan fungere mennesker altså, og det er hvad man skal forvente.
            jay2010-11-01 13:50:38

karsten
              • Main Sequence

Nu kom jeg altså lige i tvivl.. Er dette et forum, hvor man debatterer vores fælles interesse med alt hvad der hører herunder, ELLER er det et forum dedikeret til udelukkende at hylde forhandlerne når disse nævnes :)..

Spørgsmål til moderatorerne.

Må man kritisere udenlandske forhandlere/advare hvis man har haft negative oplevelser?

Må man rose/fremhæve danske forhandlere?

Med hensyn til den evindelige snak om tonen, mener jeg, vi skal passe på med at denne ikke bliver så ensartet, at den bliver ligegyldig og forum til sidst bliver et sted, hvor man udveksler høfligheder og relevante kritikpunkter i forbindelse med indkøb af dyrt udstyr, bliver kvalt inden de overhovedet bliver nævnt. Det kan da ikke være i nogen af brugernes interesse. Modsat Jesper ville jeg syntes, det var trist hvis han forlod forum selv om vi ikke er enige, men sådan håndterer vi jo uenigheder så forskelligt og det skal der naturligvis være plads til, hvis man da er et demokratisk indstillet menneske.

Som Bobo skriver er det altså besynderligt, hvad der bliver opfattet som voldsomt grænseoverskridende adfærd her på forum.

karsten
                • Main Sequence

Nu kom jeg altså lige i tvivl.. Er dette et forum, hvor man debatterer vores fælles interesse med alt hvad der hører herunder, ELLER er det et forum dedikeret til udelukkende at hylde forhandlerne når disse nævnes :)..

Spørgsmål til moderatorerne.

Må man kritisere udenlandske forhandlere/advare hvis man har haft negative oplevelser?

Må man rose/fremhæve danske forhandlere?

Med hensyn til den evindelige snak om tonen, mener jeg vi skal passe på med at denne ikke bliver så ensartet, at den bliver ligegyldig og forum til sidst bliver et sted, hvor man udveksler høfligheder og relevante kritikpunkter i forbindelse med indkøb af dyrt udstyr bliver bliver kvalt inden de overhovedet bliver nævnt. Dette kan da ikke være i nogen af brugernes interesse. Modsat Jesper ville jeg syntes, det var trist, hvis han forlod forum selv om vi ikke er enige, men sådan håndterer vi jo uenigheder så forskelligt og det skal der naturligvis være plads til, hvis man da er et demokratisk indstillet menneske.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Poenget er at i ethvert demokratisk styre, enten det er i makro eller
                  mikromålestok, så diskuterer man først og så bliver beslutningen taget.
                  Derefter respekterer man flertallets beslutning. At diskutere bagefter
                  er hverken i demokratiets ånd eller specielt respektfuldt overfor
                  flertallet.

Så kan man selvsagt insige at det her forum ikke er sådan
                  demokratisk. Ja, måske er det ikke fuldt folkestyre her, men de samme
                  principper bliver fulgt så godt det er mulig alligevel. Istedet for et representativt demokrati har vi nogle moderatorer der skal tage vare på vores interesser i afstemninger. Som på en
                  arbejdsplads – de ansatte får ytre sin mening, og så tager chefen
                  beslutningen på baggrund af tilbagemeldingerne. Da er det endeligt og
                  man diskuterer det ikke bagefter.

Bjørn T. Jønsson2010-11-01 14:05:14

Mvh,
                  Bjørn

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Bjørn – hvornår blev dette diskuteret på forum? Altså før Jeppe skrev at regelen var gældende? Det husker jeg nemlig ikke noget om, ej heller kan jeg finde indlæg/tråde omkring dette…

Måske det bare er mig, der ikke har fulgt med i den tråd det er blevet diskuteret i?

karsten
                      • Main Sequence

Flertallets beslutning?? Der er tale om 5 moderatorer… Din argumentation i dit andet afsnit er en modargumentation mod dit argument i første afsnit. At mene de demokratiske principper her bliver fulgt så godt det er muligt er noget (undskyld mig) vrøvl… Man kunne da bare have lagt dette tåbelige forslag til afstemning blandt brugerne, HVIS man virkelig havde ønsket en demokratisk afstemning.. Jeg tvivler stærkt på dette er tilfældet, da man godt var klar over hvad udfaldet ville være. På en arbejdsplads træffer chefen/ejeren så ganske rigtigt beslutningerne, men det er da vist ikke for de ansattes/flertallets endsige demokratiets skyld..:)

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Michael – det var i en tråd der Jeppe luftet spørgsmålet for en tid siden. Muligt det var i den tråden der er fjernet nu, fordi den indeholdt kritik af en forhandler (og dermed strider mod forumreglerne). Uanset, vi var nogle der var i mod forslaget da det dukket op, men de fleste der ytret sig var for.

Mvh,
                        Bjørn

erik.nielsen
                        Deltager
                          • Super Giant

Michael, det var denne tråd:
                          http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=4233&PN=3
                          Og undskyld, hvis jeg har forvekslet dig som moderator, vi er nok flere der ikke har skelnet mellem admin og moderator.

mvh Erik

jay
                            • Main Sequence

Bjørn T. Jønsson wrote:
                            Poenget er at i ethvert demokratisk styre, enten det er i makro eller
                            mikromålestok, så diskuterer man først og så bliver beslutningen taget.
                            Derefter respekterer man flertallets beslutning. At diskutere bagefter
                            er hverken i demokratiets ånd eller specielt respektfuldt overfor
                            flertallet.

Det virker ret udemokratisk. Du mener at folk (eventuelt flertallet) skal holde deres mening for dem selv, fordi de ikke råbte højt nok, før beslutningen blev taget.

Sådan fungere politik ikke. Tænk
                            hvis en politisk beslutning ikke måtte diskuteres bagefter. Så kom vi
                            aldrig videre.

Da er det endeligt og
                            man diskuterer det ikke bagefter.

Det lyder ikke som et sted jeg har lyst til at arbejde. Men nu er dette heller ikke en arbejdsplads, men et forum, der udelukkende eksisterer for brugernes skyld.

jay2010-11-01 16:42:31

karsten
                              • Main Sequence

Helt enig Jay!! havde jeg en chef der var så diktatorisk, tror jeg nok, jeg havde bedt ham rende mig der, hvor jeg er højest når jeg plukker jordbær!!!Wink

Mogens Zachariasen
                              Deltager
                                • Super Giant
                                Hejsa,

De nye regler:

Meningsskiljaktigheter med en återförsäljare måsta tagas i direkt dialog med den berörda återförsäljaren. Astro-Forum bör inte användas som hävstång för diskrepanser.

Uenigheder med en forhandler skal tages i direkte dialog med den pågældende forhandler. Astro-Forum bør ikke bruges som løftestang for uoverensstemmelser.

Uenigheter med en forhandler skal tas i direkte dialog med gjeldende forhandler. Astro-Forum bør ikke brukes som brekkstang for uoverensstemmelser.

Hvis jeg forstår disse regler korrekt, er der altså ikke noget i vejen for at komme med positive eller negative bemærkninger vedrørende forhandlere eller vedrørende et afsluttet handelsforløb.

Eller at bruge Levering & Service tråden til afsluttede eller annullere køb.

Reglerne skal derimod udelukkende forhindre at der lægges igangværende uenigheder imellem kunde og forhandler ud på astro-forum, for at fremme ens egen sag.

Er det rigtigt forstået Jeppe ?????

Hvis ja, kunne man omskrive reglerne til:

Igangværende uenigheder med en forhandler skal tages i direkte dialog med den pågældende forhandler. Astro-Forum ikke bruges som løftestang for uoverensstemmelser.

De to ny er ord er markeret med fede typer. (I må selv oversætte til Norsk og Svensk)

Hvis jeg har misforstået noget, og jeres regler er mere omfattende, bør reglerne omskrives så de ikke kan misfortolkes.

Mvh
                                Mogens

Mogens Zachariasen2010-11-01 16:37:43

Mvh
                                Mogens

jay
                                  • Main Sequence

Bjørn T. Jønsson wrote: Michael – det var i en tråd der Jeppe luftet spørgsmålet for en tid siden. Muligt det var i den tråden der er fjernet nu, fordi den indeholdt kritik af en forhandler (og dermed strider mod forumreglerne). Uanset, vi var nogle der var i mod forslaget da det dukket op, men de fleste der ytret sig var for.

En sådan tråd kan overhovedet ikke bruges til at se om der er flertal for en sådan beslutning.

Det skal
                                  være en tråd dedikeret til netop dette emne. Hvordan skulle folk der
                                  ikke interesserede sig for det oprindelige emne ellers opdage at der var
                                  en “meningsmåling” igang?

I øvrigt er den tråd, som typisk sker, fyldt med kommentarer fra folk der bare ikke kan tåle at se kritik af en forhandler de godt selv kan lide, på trods af at det er 100% saglig kritik enda i en ordenlig tone. Hvis du fjerne alle de indlæg, der ikke har andet formål end at fortælle at man ikke gider se på kritik, så er det en pæn tråd.

Alt diskussion om sponsorer, om at man ikke gider høre på kritik og om at det nok går galt på et tidspunk, er jo off topic i den tråd.
                                  jay2010-11-01 16:53:53

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 102 i alt)
                                • Emnet 'Ny regel på forum' er lukket for nye svar.