Ny regel på forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Ny regel på forum

• Dette emne har 101 svar og 35 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jay. This post has been viewed 2768 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 102 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Var lige inde og kikke: Der er 632 aktive medlemmer lige nu.

Dertil kan lægges at der til hver en tid, er mellem 20 og 30 gæster online.

Nu betegnes jeg som moderator, men har faktisk kun admin rettigheder for at kunne tilgå databasen – da der var snak om at flytte Astro-forum til en anden server.

leoras
      Deltager
        • Super Giant

1.Betaler også gerne for dette forum det ville også stoppe den tanke der går på det er den og den der styrer dette her.

2. Ville da helt sikkert være rart som der jo også bliver skrevet, der er jo hobby,er der er billigere.

3. Som nybegynder ville det jo være rart at vide hvor og hos hvem man egentlig får den bedste service, hjælp osv til udstyr.

4. Man kunne jo også kigge på muligheden for at lade de såkaldte forhandlere kommentere på hvad de egentlig synes om sagen og om kritikken det er vel kun fair

bare en tanke

P.S. Jeg har intet at klage over har kun fået god behandling de steder jeg har handlet

michael
        Deltager
          • Giant

Jeppe wrote: Hej Michael,

Astro-Forum er dermed et helt frit forum, der betales af
          annonceindtægter. Lyra er hovedsponsoren, der altid garanterer
          økonomien.

Garanterer økonomien? Ok, jeg er ny her, men er dette sådan noget
          specielt enesteående du har opbygget for astro verdenen? For når du snakker om økonomien, så kan jeg virkeligt ikke se andet end et forum system på en dedikeret server.

Værdien af dette site, er 100% skabt af dine brugere, deres indlæg,
          meninger og holdninger. Det er den værdi, denne resource, som gør dette
          forum attraktivt – intet andet.

Der er nogle superflinke mennesker herinde, det er dem der bør tages hensyn til, og ikke hvem der er stor sponsor.

Jeg vil gerne opfordre ejer og moderator gruppen til at omskrive
          reglerne, således at tilsvining og usagligt kritik ikke er tilladt, men
          derudover bør det være tilladt at bedømme, omtale og anbefale
          forhandlere, produkter og andre relevante ting, uden hensyntagen til
          sponsorerne. Det er vores hobby, og det er ikke en billig hobby. Hvis forhandlerne ikke arter sig, så skal det frem.

Hvad kan der seriøst højest ske ved det? At en forhandler får mindre omsætning og må dreje nøglen??? Det er måske lige præcis frygten for dette, der kan være med til at forhandlerne tager deres kunder og ansvar seriøst.

For jeres brugeres skyld. Vi fortjener at få den ærlige mening om forhandlerne, inden vi smider de mange penge der.

p.s. jeg har pt ca £700 ude at svømme hos en ellers større og normalt
          velomtalt UK forhandler – og havde faktisk planer om at tænde det gule
          lys, så andre ikke havner i lignende situation. Håber ikke andre kommer i
          samme situation med pågældende forhandler.

p.p.s.
          Endnu engang – tilsvining og andet usagligt bør aldrig være iorden – den type indlæg bør modereres.

morten
          Deltager
            • Super Nova

Jeg er faktisk enig med Michael A.

Det er ikke i orden, at oplevelser med en forhandler overhovedet ikke kan drøftes her på forum. Kan man for eksempel ikke rapportere at et bestemt udstyr har haft fejl som har krævet returnering? Det vil begrænse værdien af dette forum. Lad os ikke skylle barnet ud med badevandet! Moderatorerne må kunne blokere vendor-bashing men samtidigt tillade alm erfaringsudveksling.

morten2010-10-30 21:10:21

jeppe
            Deltager
              • Super Giant

morten wrote: Kan man for eksempel ikke rapportere at et bestemt udstyr har haft fejl som har krævet returnering?

Hej Morten,

Reglen nævner specifikt, at uenigheder mellem forhandlere og kunder bør tages i direkte dialog. Hvis et produkt har haft en fejl, der kræver returnering, er der vel ikke en uenighed mellem forhandler og kunde? Så er der højst tale om et produkt, der ikke virkede og derfor skal retur. Det er man velkommen til at skrive.

Hvis man som kunde så ikke kan blive enig med forhandleren om betingelserne for returneringen, må man enten hæve købet eller gå til forbrugerrådet. Altså helt, som man som kunde har ret til i følge købeloven.

Reglen går på, at man som medlem ikke har ret til at bruge forum som spydspids i en disputs med en forhandler. Det har det gang på gang vist sig, at enkelte medlemmer ikke har været i stand til at administrere på egen hånd. Og som moderator gider jeg ikke at skulle overvåge hver eneste tråd, der omhandler kritik af en forhandler, med en konstant fornemmelse af, at det her går galt på et tidspunkt (for det gør det), og at jeg derfor skal gribe ind. Der har til dags dato ikke været en eneste tråd med kritik af en forhandler (velbegrundet eller ej), der har kørt i en 100% saglig tone. Det har bare ikke vist sig muligt, og vi har efterhånden prøvet i to år.

Så derfor er der nu trukket en streg i sandet: Uenigheder med en forhandler tager man direkte med forhandleren. Astro-Forum er ikke stedet.

Nu får reglen lov til at virke i et stykke tid, så vi kan se effekten af den, og så kan vi evt. tage den op til revurdering og/eller omformulering på et tidspunkt, hvis der er flertal for det i moderatorgruppen.

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Uantset hvad, Morten, Michael og andre, må jeg nok holde mig til admins, beslutning. Vi kan jo bare gå nogle måneder tilbage, og se hvor hård og hadsk en tråd kan udvikle sig.

Syntes faktisk, at det en overgang var ret sygeligt at lokke på forummet.

Der har været en dejlig og fredelig, og til tider gemytlig tone på det sidste, som jeg syntes et forum som dette skal værne om. ( Vi er jo ret glade for det, trods alt )

Selvfølgelig skal forummet også være til for kretik ( være forhandlere ellere private ) men så sandelig på en sådan måde, at alle indlæg kan aksepterest i en sådan tone, at alle kan være med, og der må Admin. jo træde i karekter.

Og ja, Michael A, efterhånden kender vi jo hinanden, face to face alle sammen. Men det gør livet her på forummet kun lidt mere sjovere og mere gemytligt, og det er ikke negativt ment, glæder mig også til at hilse på dig, personligt.

Finn2010-10-30 23:02:03

nekkos
                Deltager
                  • Giant

Med eller uden medlems gebyr var jeg medlem.

Men syntes det er ok at sætte nogle regler. Jeg har set flere indlæg der har udviklet sig i den forkerte retning, hvis man kan sige det sådan.

jay
                    • Main Sequence

..
                    jay2010-10-31 11:47:11

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

Beslutningen taget til efterretning!

men er ikke enig.

morten.brix
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej.

Jeg syntes egentlig det er noget pjat med den nye regel!.

Men jeg kan godt se det naturlige ved reglen. Den er nødvendig da der jo helt åbenlyst er brug for den.

Det er bare ærgerligt, at der er medlemmer, som ikke kan opføre sig ordentligt.

Husk nu også på: man er ikke tvunget til at være medlem.

joergen.k
                        Deltager
                          • Nova

melder du dig ud mortenWink

morten.brix
                          Deltager
                            • Super Giant

Nej. Jeg kan styrer mig.

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

At man ikke må kritisere forhandlere er jo ren censur, og det bryder jeg mig ikke om. Jeg er klar over, at det er et ømtåleligt emne – ingen bryder sig jo om at komme i den sorte bog. Vi kan alle begå fejl, og det bør der være forståelse for. Jeg tror ikke på, at en forhandler bevidst forsøger at snyde sine kunder, for så er han ikke forhandler ret længe. Hvis en kunde føler sig uretfærdigt behandlet af en forhandler, så bør man forsøge at løse sagen mellem de to parter uden at indblande Astro-Forum – som flere har skrevet.
                              Hvis dette ikke lykkes, så kan der være behov for at høre, hvad andre mener – og så er det, at Astro-Forum kommer ind i billedet. De fleste tænker nok, at det er kunden som er den forurettede, men det kan jo også være forhandleren.

Hvis en forhandler har et dårligt ry, så skal det nok komme frem på den ene eller anden måde, men hvis forhandleren har en interesse i at høre, hvordan han bliver opfattet af kunderne, så udelukker vi jo den mulighed, hvis vi ikke vil tolerere kritik.
                              Alle forhandlere vil jo godt have positiv kritik, men så må de også acceptere, at der engang imellem kommer mindre positive tilbagemeldinger.
                              Vi skal værne om sandheden, og hvis der fremsættes grove usande påstande om en kunde eller en forhandler, så er folk ikke længere velkomne i Astro-forum – hmmmm…

Overordnet synes jeg, at folk håndterer sager, hvor en forhandler er part på en rigtig fornuftig måde – der er flere, som har taget forhandleren i forsvar, og der er en generel forståelse for problematikken – både set fra køberens og for forhandlerens synspunkt.

Se et eksempel her: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=4233&PID=50946#50946

Hvis man indfører censur, så forhindrer man dermed ikke folk i at fremkomme med kritik af forhandlere. Der er stadig mulighed for at fyre et indlæg af – omend det nok ikke forbliver på listen ret længe. Det vi skal frem til er, at moderator hurtigt skal træde til og gøre sin indflydelse gældende, hvis en tråd hopper af sporet.
                              Censur hører fortiden til, og heldigvis forstår langt hovedparten at administrere det ansvar som følger med det at have ytringsfrihed.
                              Det at folk har mulighed for at fremkomme med kritik af en forhandler, giver samtidigt forhandleren mulighed for at forklare sig – og er han smart, så bruger han tråden til at “markedsføre” sig. Hvis han finder det rimeligt at imødekomme den “forurettede”, så kan alle jo læse, at sagen er bragt i orden, og alle kan ånde lettet op. Er det ikke det vi skal frem til?

Jeg har det lidt skidt med at være moderator i et forum, hvor der er censur, så jeg overvejer i øjeblikket min stilling.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

rigo
                              Deltager
                                • Super Nova
                                Det syndes jeg fandme er godt beskrevet Torben,,, 110% fornuft og det jeg har syndes hele tiden Clap

PS. ville ikke have kommenteret noget, men fik en mail at jeg burde

Torben Taustrup wrote:

At man ikke må kritisere forhandlere er jo ren censur, og det bryder jeg mig ikke om. Jeg er klar over, at det er et ømtåleligt emne – ingen bryder sig jo om at komme i den sorte bog. Vi kan alle begå fejl, og det bør der være forståelse for. Jeg tror ikke på, at en forhandler bevidst forsøger at snyde sine kunder, for så er han ikke forhandler ret længe. Hvis en kunde føler sig uretfærdigt behandlet af en forhandler, så bør man forsøge at løse sagen mellem de to parter uden at indblande Astro-Forum – som flere har skrevet.
                                Hvis dette ikke lykkes, så kan der være behov for at høre, hvad andre mener – og så er det, at Astro-Forum kommer ind i billedet. De fleste tænker nok, at det er kunden som er den forurettede, men det kan jo også være forhandleren.

Hvis en forhandler har et dårligt ry, så skal det nok komme frem på den ene eller anden måde, men hvis forhandleren har en interesse i at høre, hvordan han bliver opfattet af kunderne, så udelukker vi jo den mulighed, hvis vi ikke vil tolerere kritik.
                                Alle forhandlere vil jo godt have positiv kritik, men så må de også acceptere, at der engang imellem kommer mindre positive tilbagemeldinger.
                                Vi skal værne om sandheden, og hvis der fremsættes grove usande påstande om en kunde eller en forhandler, så er folk ikke længere velkomne i Astro-forum – hmmmm…

Overordnet synes jeg, at folk håndterer sager, hvor en forhandler er part på en rigtig fornuftig måde – der er flere, som har taget forhandleren i forsvar, og der er en generel forståelse for problematikken – både set fra køberens og for forhandlerens synspunkt.

Se et eksempel her: http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=4233&PID=50946#50946

Hvis man indfører censur, så forhindrer man dermed ikke folk i at fremkomme med kritik af forhandlere. Der er stadig mulighed for at fyre et indlæg af – omend det nok ikke forbliver på listen ret længe. Det vi skal frem til er, at moderator hurtigt skal træde til og gøre sin indflydelse gældende, hvis en tråd hopper af sporet.
                                Censur hører fortiden til, og heldigvis forstår langt hovedparten at administrere det ansvar som følger med det at have ytringsfrihed.
                                Det at folk har mulighed for at fremkomme med kritik af en forhandler, giver samtidigt forhandleren mulighed for at forklare sig – og er han smart, så bruger han tråden til at “markedsføre” sig. Hvis han finder det rimeligt at imødekomme den “forurettede”, så kan alle jo læse, at sagen er bragt i orden, og alle kan ånde lettet op. Er det ikke det vi skal frem til?

Jeg har det lidt skidt med at være moderator i et forum, hvor der er censur, så jeg overvejer i øjeblikket min stilling.

mvh

Torben

http://www.rigorigo.dk2010-10-31 10:49:17

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Godt brølt, Torben!

Hvis man ikke må kritisere, må man så heller ikke rose forhandlere for god og omhyggelig betjening?
                                  Man skal huske på at amatørastronomer er lige så sjældne i danmark som tigeren på Sumatra. Der er langt imellem os. Så for mange er det eneste sted at udveksle erfaringer på diverse fora på internettet.

Kig f.eks på de tyske fora. Jeg frekventerer en del af dem. Der er tonen langt hårdere, og moderatorene må ofte træde til for at kammertonen bliver holdt. Men der er ikke sådanne regler, der skærer et hjørne af ytringsfrihedenSmile

Jeg mener at er forums fornemste rolle er at være et medie hvor man kan udveksle erfaringer. Hvis de erfaringer man har med indkøb af udstyr ikke må udveksles længere, er der ikke meget at bruge astro-forum til, med det danske vejr. Der er jo ikke for mange observationer at gøre godt med for tiden.

Med andre ord, hvis moderatorerne ville gøre arbejdet lettere for dem selv, er det sandeligt lykkedes, for jeg kan da forudse en væsentlig nedgang i trafikken.

Men der er da andre fora, både i ind og udland.

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 102 i alt)
                                • Emnet 'Ny regel på forum' er lukket for nye svar.