› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Ny regel på forum
- Dette emne har 101 svar og 35 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af jay. This post has been viewed 2767 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. oktober 2010 kl. 16:01 #48029
jeppeDeltager- Super Giant
Kære alle,
Fra dags dato indføres en ny regel her på Astro-Forum. Reglen er vedtaget med kvalificeret flertal blandt moderatorgruppens fem medlemmer. Formuleringen for den nye regel på hhv. svensk, dansk og norsk er denne:
Meningsskiljaktigheter med en återförsäljare måsta tagas i direkt dialog med den berörda återförsäljaren. Astro-Forum bör inte användas som hävstång för diskrepanser.
Uenigheder med en forhandler skal tages i direkte dialog med den pågældende forhandler. Astro-Forum bør ikke bruges som løftestang for uoverensstemmelser.
Uenigheter med en forhandler skal tas i direkte dialog med gjeldende forhandler. Astro-Forum bør ikke brukes som brekkstang for uoverensstemmelser.
Baggrunden for den nye regel er, at den type af indlæg alt for ofte ender i en ubehagelig tone, som ikke rigtig fører til noget konstruktivt. Bl.a. Cloudynights har en lignende regel, og formuleringen her på forum er inspireret af den.
Det er naturligvis fortsat tilladt at lave kritiske anmeldelser af produkter, men uoverensstemmelser mellem kunde og forhandler bedes man som kunde tage direkte med forhandleren. Astro-Forum bør ikke bruges som løftestang af utilfredse kunder.
De indlæg, der overtræder den nye regel, vil blive fjernet af moderatorerne. Det gælder også de tråde, der allerede er oprettede, bl.a. Levering & Service samt kritikken af 2astro.
Vi er helt på det rene med, at en sådan regel er udtryk for censur. Men flertallet blandt moderatorgruppen er af den overbevisning, at det vil være til alles fælles bedste.
Reglen træder i kraft fra og med i dag.
30. oktober 2010 kl. 16:26 #48030
hoestDeltager- Nova
Hej Jeppe
Jeg synes det er helt i orden med den regel , de sure opstød hører ikke hjemme her i det eller meget positive forum.30. oktober 2010 kl. 16:40 #48031
henrik.schneiderDeltager- Nova
Helt OK,
30. oktober 2010 kl. 16:55 #48032
jesperDeltager- Neutron star
Udemærket med den nye regel, som uheldigvis er nødvendig. Og AF er jo et privatejet forum, og sådan en regel er derfor hverken censur eller et angreb på nogens ytringsfrihed.
30. oktober 2010 kl. 17:08 #48034
tommyfDeltager- Neutron star
Ikke helt uenig
ingen protester herfra.
30. oktober 2010 kl. 17:26 #48035
rune.cb.Deltager- Super Nova
En fornuftig regel som støttes 100 %
Da slipper man å lese destruktiv og negativ omtale av andres uheldige kjøpsopplevelser!Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
30. oktober 2010 kl. 17:47 #48037
mortenbDeltager- Super Giant
Tjaa .. kan godt forstå at Lyra er træt af rubrikken og en del af indlæggene, da det primært er dem der har stået for skud .. og efter min mening fuldt berettiget. Men endnu engang skal der lægges glasur på virkeligheden som den er. Med og uden meninger – og udelukkende for at bevare en facade fyldt med sprækker og af “hensyn til tonen”.
Tjaa .. vi må jo respektere, at dette forum er privat – og betales af en forretningsdrivende og ikke er et frit forbrugerstyret forum med forbrugernes interesser for øje.
Godt at man i Danmark i andre kultur sammenhænge tør sige tingene som de er, og om fornødent kan tegne de tegninger man vil.MortenB 2010-10-30 17:48:23 30. oktober 2010 kl. 17:56 #48038
mortenDeltager- Super Nova
Morten
Hvis du ser en tegning af Henrik med en adaptor i turbanen, og den ellers er god, dropper du mig så en PM?M30. oktober 2010 kl. 18:03 #48039
FinnDeltager- Neutron star
Syntes det er helt iorden, håber det skaber noget ro her på forummet. Der har jo også været da nogle tråde der burde havde været slættet for længst.. så fint med mig.
30. oktober 2010 kl. 18:03 #48040
FinnDeltager- Neutron star
Ja han gør Morten
30. oktober 2010 kl. 18:18 #48041
leorasDeltager- Super Giant
så hellere en hade side på facebook det er rimeligt in der 🙂
30. oktober 2010 kl. 18:18 #48042
michaelDeltager- Giant
Jeg er ny her, det er jeres (en eller andens forum) og jer der bestemmer. Det respekteres.
Men mening er dog at det undrer mig det skal være nødvendigt, i sådan en lille niche fora, med hvad, 50 aktive brugere??? og 10% moderators??? 😉
Det er enda mit indtryk at en stor del af brugerne kender hindanden, eller har mødtes real life, så det er ikke tilfældige annonyme tilsvinings indlæg der er tale om.
Problemet som sådan ikke reglen, det er bare syndt at man ikke kan skrive andet end godt om en forhandler (potentielt annoncør)
Lidt syndt at man godt må anbefale/advare imod produkter, men ikke forhandlere – en forhandler har således frit spil til at at være et sort får – hvis forhandleres gør noget godt, må man gerne skrive om det – hvis de stjæler dine penge, så er det tys tys. – det virker noget forkert i mine øjne.
Skal lige understrege, jeg er ikke tilhænger af ukonstruktiv tilsvining, men efter at have været gæst her dagligt i et par måneder, er det ikke mit indtryk at det er tilfældet – og det enkelte eller 2 indlæg der har været, kunne vel have været modererert, det er jo netop en af fordele med at have så mange moderators???
Men som sagt. jeg er blot gæst – det respekteres – blot min 25 øre
Hvem ejer egentligt dette fora??? er det en uafhængig privat, eller??
30. oktober 2010 kl. 18:40 #48045
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Michael,
Velkommen til forum!I modsætning til, hvad nogle medlemmer tror, er Astro-Forum ikke et forhandlerforum. Det er end ikke ejet af en forhandler. Det er rent juridisk eget af mig. Det kan ses på Dk-hostmaster, hvor jeg står som ejer af domænet, og jeg er en privatperson, der er uafhængig af forhandlere.Astro-Forum er dermed et helt frit forum, der betales af annonceindtægter. Lyra er hovedsponsoren, der altid garanterer økonomien.Indtil for et år siden var jeg også en del af Lyra, så min sti er ikke helt ren. Men som du selv nævner, er det her et nicheområde, så et vist personsammenfald kan nok ikke helt undgås.Og dermed stopper debatten nok, for nogle vil være imod reglen, og andre vil være for. Sådan er det, og 100% enighed kan ikke opnås. Men moderatorgruppen har stemt, og der var flertal.30. oktober 2010 kl. 19:04 #48048
jay- Main Sequence
Reglen holder ikke helt.
I bør definere “Uenigheder med en forhandler”.
Den sidste tråd, som så nu er slettet, drejede sig så vidt jeg kunne se ikke om en uenighed med en forhandler, men blot om at en forhandler ikke svarede på emails.
Vil I helt udelukke bedømmelser og diskussioner om forhandlere? Så husk at det selvfølgelig også bør gælde positive og neutrale diskussioner.
Man kan selvfølgelig skrive om sine købsoplevelser på trustpilot.dk isteddet, men det er da rart at kunne få indtrykkene lige præcis fra den gruppe mennesker som er her.
Det er unødvendig censur efter min mening, men jeg acceptere selvfølgelig reglerne som de er/bliver, uanset om jeg er helt enig eller ej.
Men det betyder at jeg ikke kan bruge astro-forum til at finde ud af om jeg vil bruge en forhandler, da jeg jo nu udelukkende vil se positive indlæg om forhandleren.
jay 2010-10-31 11:51:36 30. oktober 2010 kl. 19:13 #48051
holmDeltager- Super Giant
Jeg er ikke helt enig!
Jeg har sagt det før:
1) Lad os betale et medlemsgebyr – så er problematikken med økonomien ude af verden i forhold til LYRA.
2) At man ikke må kommentere forhandler-oplevelser (og her gælder vel også de gode??? )er lige nøjagtig med til at denne niche-branche aldrig kommer til at udvikle sig som en professionel business.
Jeg har ikke noget udestående mod nogen forhandler – tværtimod – men når jeg bruger så mange penge på denne hobby som jeg gør, så forventer jeg altså noget den anden vej..
Det er bare min ydmyge mening – men nu er jeg jo bare en lille brik i dette forum og ikke en af dem som er voldsomt meningsdannende
Men jeg respekterer selvfølgelig beslutningen.
Holm 2010-10-30 19:18:28 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny regel på forum' er lukket for nye svar.