Ny Pc

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Ny Pc

• Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 51 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Min efterhånden ikke så nye Pc som jeg har brugt til astronomi, er afgået ved døden her i sommervarmen – uden at der nødvendigvis er nogen sammenhæng.

Jeg skal derfor have mig en ny. Jeg er normalt Applemand, men samtidig en nærigpind, så mindre kan gøre det.

Jeg har kigget på denne, som er til salg hos elgiganten

Lenovo

Udover at Elgiganten bor næsten på den anden side af gaden fra hvor jeg bor, så er den dejligt billig.

Den skal kunne styre mit Lodestar kamera og gemme billederne (antagelig på en extern disk, da det er nemmest) og herudover passe Sky Tools, Guide 9, Virtual Moon Atlas og lignende, så diverse software skal kunne indlæses fra DVD.

Er der nogen som har erfaringer med den?

mvh
      Lars

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Lars

Det er jo en Win 8.1-maskine, så hvis du fx. har en gammel scanner, så er det ikke sikkert, at den kan køre på pc’en.
        Derudover kan der være andre ældre programmer, som ikke vil køre.

Generelt så kører Win 8 fint, men programmet har sine særheder – som nok bliver rettet hen ad vejen – så køb den Lenovo Smile

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

landbo
        Deltager
          • Nova

Er lidt i den anden grøft. Hvorfor købe en gammel sløv maskine der allerede er forældet, når du kan få en moderne lynhurtig med I3 processor til et godt stykke under det dobbelte.

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Landbo wrote: Er lidt i den anden grøft. Hvorfor købe en gammel sløv maskine der allerede er forældet, når du kan få en moderne lynhurtig med I3 processor til et godt stykke under det dobbelte.

Ideen skulle være at finde en billig maskine, som kan opfylde formålet.

Det er ikke svært at købe sig til armod når det gælder computere.

Tænkte du på en bestemt maskine?

mvh
            Lars

landbo
            Deltager
              • Nova

Lindhard wrote:

Er lidt i den anden grøft. Hvorfor købe en gammel sløv maskine der allerede er forældet, når du kan få en moderne lynhurtig med I3 processor til et godt stykke under det dobbelte.

Ideen skulle være at finde en billig maskine, som kan opfylde formålet.

Det er ikke svært at købe sig til armod når det gælder computere.

Tænkte du på en bestemt maskine?

Armod ser vi så åbenbart forskelligt på.

Det kunne eksv. være denne her. Det eneste jeg vil have mod den er den manglende HD opløsning på skærmen. Bruger en lignende til billedbehandlingen og styring af teleskopet. Og det er den faktisk slet ikke så dum til, på godt jysk, når den har fået for kr. 300 ekstra ram. Landbo2014-07-26 18:12:47

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Et Aldi-klaver?

Jeg har haft flere medion PC, og de har ikke været specielt fremragende trods fantastiske specifikationer, men måske er de bærbare bedre.

Det er da fint med I3 processor, men ideen var at finde en fornuftig maskine til små penge – jeg går næppe nedenom og hjem ved et køb til 3-4 tusinde, men der er ingen grund til overkill.

Uanset hvad jeg køber er det jo forældet om en måned.

mvh
                Lars

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Lars.

Kender godt de billige lenovo’er.

Man får hvad man betaler for. Det holder også/især for computere.

Jeg ville hellere købe en der er et år gammel, f.eks denne:

http://www.brugtecomputere.dk/product/lenovo-t400-intel-core2duo-2262160win-7-homenyt-batteri-2327/

Og så er den med windows 7 proffesional, som alene koster en tussemand. Det er efter min mening langt bedre end windows 8.
                  Langt bedre hardware. Vi har 5-600 stks af dem i firmaet, og de kører bare.

mvh
                  Jens

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Lindhard wrote: Et Aldi-klaver?

Jeg har haft flere medion PC, og de har ikke været specielt fremragende trods fantastiske specifikationer, men måske er de bærbare bedre.

Det er da fint med I3 processor, men ideen var at finde en fornuftig maskine til små penge – jeg går næppe nedenom og hjem ved et køb til 3-4 tusinde, men der er ingen grund til overkill.

Uanset hvad jeg køber er det jo forældet om en måned.

Regner dem nu ikke for at være ringere end dem med æblerne. Og så er der længere garenti på masinerne hvis ………

Jens: Prøv lige og se på det du linker til. Maskinen leveres med W7 Home, har en 160 Gb røv langsom HD. Det eneste der taler for maskinen er at den har firewire indbygget, forudsat man liiige står og har brug for det interfacestik.

Harkhoost
                    Deltager
                      • Planet

Jeg har lige købt denne her :
                      LENOVO IDEAPAD U330P CI5 1.6 8GB/128 SSD 13.3″. Pris ca. 5.000

Den er med i5 processor og SSD harddisk, og den er lynhurtig. 22 sekunder om opstart.
                      Jeg vil klart anbefale dig minimum i5 og SSD harddisk.

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

Jo, men så er der jo ikke så langt op/hen til en Macbook Air med flashdrive and the lot, og den er uden videre kompatibel med stueorglet og alt ekstraudstyret, så det kunne passe fint.

Men igen:

det var tanken at PCen kun skulle bruges til at betjene mit Lodestar CCD kamera og så et par astroprogrammer.

Alt andet har jeg allerede udstyr til.

Min gamle pc havde en laaangsom processor og lillebitte HD og en elendig skærm, for sådan var standarden da jeg købte den, men den virkede udmærket (og det med XP), indtil skærmen så valgte at stå af.

Så målet er stadig en ret billig maskine, men selvfølgelig – den skal heller ikke være ringere end jeg kan få dem.

Den skal være let og kunne starte op og køre uden vrøvl.

Så måske skulle jeg bare ind på jobbet og se, om den IT ansvarlige har nogle udslidte bærbare på agaer i kælderen.

mvh
                        Lars

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Det blev godt nok en længere sag med den pc Smile
                          En hvilken som helst pc kan bruges til en Lodestar……

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Lars.

Det var da en god ide. Man kan ofte få de gamle bærbare smidt i nakken, måske minus harddisken, hvis der har været følsomme data på. Ofte sidder der et XP eller måske endda et Win 7 sticker på, som kan bruges hvis man har en CD at installere fra. Det kan skaffes.

Og en ny Harddisk, endda en SSD, koster betydeligt mindre end den viste Lenovo.

mvh
                            Jens

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Hej Lars,

Fotograferer du planeter?
                              Hvis Ja, så skal du have en maskine med en kraftig processor, ellers kan det knibe med at benytte højeste frame-rate. 60 fps er jo næsten standard og flere kameraer kan gå højere.

Min gamle Lenovo bærebar kan IKKE trække 60 fps ud af mit DMK, kun 30.
                              En anden nyere bærebar (job-pc’en med Intel Core i3 cpu) kan sagtens.

Skal du blot guide og tage deepsky, ja så kan næsten alle gamle pc’ere bruges såfremt der er USB2.

God idé med at spørge IT-ansvarlige. Gamle pc’ere fra firmaet fås til symbolsk pris, typisk 500 eller mindre…

Lars Malmgren2014-07-26 23:10:48

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Ny Pc' er lukket for nye svar.