Ny på himlen

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ny på himlen

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 367 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

ndahlch
      • Asteroid

Hej med jer,

Jeg er total newbie når det drejer sig om stjernekiggeri. Emnet har interesseret mig I mange år, og nu er det på tide at få et teleskop.

Jeg er dog helt på herrens mark. jeg har læst de forskellige trade herinde, men synes ikke lige der er noget der passer til mig.

Jeg håber I kan hjælpe mig, jeg kan læse mig til I er en utrolig vidende flok.

Mine behov er simple nok til at starte med:

1. Det skal være nemt at gå til. Jeg har brug for en kikkert, der kan observere månen og de mest gængse planeter. Jeg har ingen forventning om at det skal være I superskarp kvalitet. Men hvis man kan se Saturns ringe og Jupiters måner vil det være godt. Jeg har set på Celestron’s GoTo kikkerter, men de er over mit budget. Jeg synes vel egentlig også at jeg selv skal lære at finde objekter uden at få det hele foræret.

2. Mit budget er max 1.500. Jeg ved, at man ikke får meget for de penge, men det er også mest meningen at jeg vil se om det er noget for mig inden jeg investerer alt for meget. Tilbage til det med at det skal være nemt at gå til.

3. Det kunne være super med en motoriseret udgave, men jeg tror det er over mit budget?

tak for al den hjælp I kan give mig.

2.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Må jeg foreslå det simple: En god håndkikkert !

Den kan bruges til andet, den er nem at tage med, den er nem at finde ting med, den ville jeg aldrig undvære, den ………. indsæt selv mere 😉

Nåja den er “billig”, og kan derfor fås som god der holder hele livet inden for dit budget. Husk for meget for for lidt, giver for mange ærgelser.

PS hvor er du fra, kunne være du kunne få lov til at sparke “dæk” hos en lokal…

ndahlch
          • Asteroid

hej igen

Kan se denne Skywatcher D=130 F=650, med motorstyring er til salg på nettet.

Vil det være et fornuftgt føstegangskøb mon?

http://www.dba.dk/teleskop-skywatcher-d-130/id-1027697671/

ndahlch
            • Asteroid

Hej Michael,

tak for svar.

Det havde jeg overvejet, men jeg vil gerne lidt længere end det.

jeg tænker også på at mit første teleskop gerne skulle lære mig lidt om hvordan de styres osv.

jeg er fra Als I Sønderjylland. Nogen dæk deromkring?

Mvh.

Niels

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Der er vist et par stykker herinde derfra, men kan jo huske forkert har jo været offline i et år eller to.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Til et budget på 1500,- er der næsten kun en lille dobsonian tilbage. Alt andet er noget jammerligt bras i den prisklasse, medmindre du kan finde noget brugt. Teleskopet fra DBA du linker til, er ikke noget dårligt valg. Og så har du penge tilovers til nogle hæderlige okularer.

Thomas, Bornholm

clauskaf
                Deltager
                  • Nova

Noget af det billigste i Europa: FLO

Hilsen Claus

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Ny på himlen' er lukket for nye svar.