Ny opstilling til Egeskov Observatorium

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Ny opstilling til Egeskov Observatorium

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af astrojensen. This post has been viewed 159 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Torsdag den 5/2 blev der aflagt visit hos Astro i Aalborg. Formålet med besøget var afhentning af den bestilte EQ8 opstilling. Som sædvanligt blev man modtaget med åbne arme, der var smil på læben og kaffe på kanden. En rundvisning på værkstedet blev der også tid til, der var vanen tro gang i mange forskellige projekter. Der blev forevist modificering af RC teleskop, ombygning af ældre LX200 Schmidt Cassegrain, og meget mere. Mange spændende ting.

Selve opstillingen blev leveret i en meget robust transportkasse med hjul. Hjulene kom med det samme i brug, da selv transporten fra butik til bil viste sig at være en hård omgang for ryggene. Kassen er meget tung. Og så kom kontravægtene endda for sig!

Her ses kassen:

Med låget af kom selve opstillingen til syne, godt og forsvarligt pakket ned. Kontravægtstang ses til højre, den er i massivt rustfri stål og 1,25 tomme i diameter. Den roterer iøvrigt ikke med deklinationsaksen.

Med noget besvær (den er tung!) blev ækvatorealhovedet løftet op af kassen. De to håndtag er meget brugbare til håndtering.

Til montage i observatoriet havde jeg fået en topplade til den kommende søjle af Jørgen Olsen, en anden velkendt ATM fra Fredericia området.

Pladen er i jern, 42 cm i diameter og 20 mm tyk. Den bøjer ikke under vægten af EQ8, ej heller med C14 og kontravægte. Et spørgsmål var om kontravægtarm kunne passere forbi, og om kikkerter kunne passere meridianen uden problemer. Det er at foretrække at have en stor topplade, da der altid bliver lagt okularer, kameraer, håndkontroller på den. Så hellere lidt for stor end for lille.

Her er toppladen:

Toppladen har et centralt hul på 35 mm, så jeg lavede en centrerprop af et stykke rundstok til 12 mm skruen til opstillingen. Der skal senere laves en centerprop enten i stål eller andet stærkt materiale.

Her ses EQ8 opstillingen monteret på toppladen, husk på at pladen er 42 cm i diameter. Som det ses kan kontravægtarmen snildt passere forbi, endda med en kontravægt på det tætteste sted. Ingen problemer. Her er opstillingen indstillet til 55 grader nord, og kikkerten er homet til at pege mod polaris.

Her ses opstillingen fra syd:

Her ses opstillingen pege mod syd, med en stjerne på omtrent 0 grader deklination. Igen ser det fint ud, en kikkert vil fint gå fri af topplade og søjle.

Og et billede fra “vest”, hvor man kan se de store snekkehjul og motorer. Højdeindstillingen foregår på EQ8 med en snekke, man kan se lidt af snekken i bunden af opstillingen. Meget bedre end EQ6.

Ved de første kørsler overrasker det hvor meget mere stille opstillingen er i forhold til en EQ6. De store snekkehjul hjælper sikkert godt til her, sammen med remtrækkene. De indbyggede encodere er også testet, det virker meget overbevisende at man uden problemer kan løse klemningerne, flytte teleskopet rundt manuelt, og så ved opstillingen stadig hvor den er. Det var spændende at prøve.

Håndkontrol er lidt anderledes i design end den kendt fra EQ6, men menuer og betjening er helt den samme. Opstillingen virker også med det samme med EQMOD og mit yndlingsplanetarieprogram, Guide. Jeg skulle ikke ændre noget som helst, blot sætte stikket til, og bingo! Overbevisende.

Nu skal toppladen så slibes og males, der skal bores huller til de tre 16 mm gevindstænger der skal støbes ned i den nye søjle, og så skal søjles jo selvfølgelig laves i observatoriet. Det bliver til sommer.

mvh
      Jens

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Husk på at pladen er 42 cm i diameter…..

Her ses opstillingen pege mod syd, med en stjerne på omtrent 0 grader deklination. Igen ser det fint ud, en kikkert vil fint gå fri af topplade og søjle.

Det ser rigtig spændende ud , Jens, tilykke med den. men det er da vist kun “lige til øllet” at kikkerten går fri.

Din topplade er meget stor i forhold til “forumsnakken” rundt omkring:

Her er i øvrigt en lille intro til dem, der vil vide lidt mere om opstillingen:

https://www.youtube.com/watch?v=fd95pnNOMcQ

Det er solidt kram. Måske skulle man skifte gaflen ud med sådan en…

mvh
        Lars

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Det var præcist hvad jeg var bekymret for, om kontravægtstangen ville ramme pladen, eller om kikkerten kunne ramme den. Men nej, der er rigeligt plads mellem stangen og pladen, der kan endda snildt være en af kontravægtene og så er der vel en 8-10 cm til pladen. Så det går fint.

Min ide er at pladen skal være så stor at der er plads til at “lægge af”. Muligvis vil jeg beklæde den med noget stof/kork for at gøre den mere blød. Også en kant har jeg tænkt på. Nu må vi se.

Opstillingen virker meget solid, og skal nok kunne bære de mange kg uden problemer. I forhold til en gaffel, får man jo et noget andet indblik i kikkerten, og dertil et fænomen der hedder meridianflip. Kikkerten skal jo vende når man når over meridianen. Det ser man jo ikke med en gaffel. Så man skal jo planlægge lidt mere når man bruger en tysk opstilling.

mvh
          Jens

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Kikkerten skal jo vende når man når over meridianen. Så man skal jo planlægge lidt mere når man bruger en tysk opstilling.

Er det ikke kun et spørgsmål om, hvorvidt teleskopet går fri af søjlen? Ved en deklination på op til omtrent 45° over ækvator (10° fra zenith) så burde teleskopet da kunne gå fri af nordsiden af søjlen og dermed i princippet kunne tracke 360°.

Jeg observerer ofte med mine lange refraktorer hængende fra deklinationsaksen, når jeg observerer objekter lavt i øst eller vest. Det sænker okularhøjden med omtrent det dobbelte af afstanden mellem RA aksen og teleskopets optiske akse.

Iøvrigt stort tillykke med monteringen! Der står nok også sådan én på min ønskeliste.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Thomas.

På EQ8 er der “hard stops” som stopper monteringen når den når for langt over mod vest. Den vil IKKE køre hele vejen rundt i RA som EQ6’eren .

Men ifølge diverse kilder på nettet kan man uden problemer køre 1-2 timer forbi meridianen.

mvh
              Jens

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Pokkers! Så kan jeg ikke bruge EQ-8 monteringen. For den da osse… Metoden med at lade teleskopet hænge ned fra deklinationsaksen, som vist på billedet ovenfor, er nemlig særdeles behagelig i praksis og jeg bruger den altid.

Thomas, Bornholm

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Hvis det reelt er lige meget – som Thomas antyder – om kikkerten oppe eller nede, hvorfor er der så et stop?

mvh
                  Lars

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Sikkert for at teleskopet, hvis det tracker eller slewer automatisk, ikke skal støde ind i søjlen. Det problem har man jo bare ikke som visuel, hvor man jo alligevel altid er ved teleskopet, så man kan holde øje med det.

ÆV igen, altså! Den EQ-8 stod faktisk højt på min ønskeliste. Ja, ikke at jeg havde pengene lige nu, men man kunne jo håbe, at falde over en brugt til halv pris om nogle år.

Thomas, Bornholm

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Tillykke Jens.

Man er slet ikke misundelig. Den ser meget solid ud. Det er hensigtsmæssigt at den kan køre med den forhåndenværende software.

Endnu er jeg ikke stødt på nogen omtale af dårligdomme. Måske problemer med dec motoren-tror det var Lars Z der nævnte det engang. Men det er sikkert ordnet for længst.

Og ideen med aflægsplads er god.

mvh Viggo

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Jens

Dejlig montering du har fået dig, jeg har jo både set, følt, lyttet og løftet på sådan en og finissen er også i top, det med at den kan tracke 1-2 timer over meridianen er en dejlig ting hvis man lige har gang i noget og ikke har tid til at flippe på klokkeslæt ( gæster på besøg feks. )

Meen skal 16 tommeren lade livet for det nye setup i dit OBS ???

mvh Finn Finn2015-02-09 08:38:55

helge
                        Deltager
                          • Giant

Tillykke med den flotte montering, Jens. Det ser ud til at være en heftig karl

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

Ja, det er tanken at 16″eren pilles ned. Optikken vil så genopstå i et andet format, jeg har også spekuleret på en letvægtstubus, men der er observatoriet lige lovligt lille. Og sikkert også EQ8’eren. Men en dobson kunne godt komme på tale, måske a la Bernd Schatzmann’s type.

Problemet med 16″eren er vinden. Den store tubus tåler næsten ingen vind, så er den ude af kampen. Tubus er så langt ude mod åbningen at vinden så godt som altid kan komme til at puffe kikkerten rundt. Så jeg får mange færre nætter med 16″eren end jeg får med C11’eren ude i det fri! Det burde jo være lige omvendt.

På den anden side vil C14’eren inde i observatoriet på en større opstilling nu fremover kunne tåle mere vind en C11’eren, måske mere end selve observatoriet. Det er mit håb at fordoble antallet af brugbare nætter ved at skifte til C14’eren.

mvh
                            Jens

johnny.b.a
                            Deltager
                              • Super Giant

Hej Jens

Også et tillykke med den nye montering herfra, det bliver spændende at høre hvordan
                              den kører. Smile

Mvh
                              Johnny

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

HAHAHAHAHA!

Jeg er sikker på, du kan ryge dem, hvis du vil, men resultatet tør jeg ikke sige noget om. Det er brændenælder.

Thomas, Bornholm

EDIT: Der blev spurgt, om det mon var hamp, der stod bag mit teleskop… Spørgeren slettede desværre sit indlæg, da han blev i tvivl om, mon det var for groft, at spørge om den slags. Personligt fandt jeg det ustyrligt morsomt.Astrojensen2015-02-10 16:44:58

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Ny opstilling til Egeskov Observatorium' er lukket for nye svar.