Ny NLC film

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Ny NLC film

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af Nicolaj. This post has been viewed 101 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Nicolaj
    Deltager
      • Giant

Hejsa

Jeg opdagede lige at nogen havde set min film “på den anden kanal” så jeg må hellere selv komme med en posting her…

I min 3 uger lange ferie ved Draaby Strand fik jeg set mange NLC’er og så det som en chance at prøve at lave time-lapse video. Jeg havde medbragt mit gamle EOS350D, den bærbare pc med Maxim, Photoshop og Premiere Pro. Det hele blev sat op for enden af kabeltromlen lidt udenfor campingpladsen. Forbipasserende nysgerrige spurgte interesseret til hvad jeg dog lavede og så gik snakken om både teknik og iskrystaller i den øvre atmosfære.

Ca. 5000 optagelser på 4 dage og så ca. 2 uger med at sammensæte det hele til en 7 minutters film. En del af tiden gik med at lære om Adobe Premiere Pro og om diverse codecs. Jeg har aldrig lavet time lapse video før så der var meget at sætte sig ind i.

Den smukke musik er venligst stillet til rådighed af en anden amatørastronom, Roth Ritter. Filmen afspiller virkeligheden ca. 100 gange hurtigere end oprindelig oplevet.

På EOS350D sidder et Sigma 18mm(-200mm) objektiv, eksponeringen er sat til auto og sekvensen er styret af Maxim som har hentet billederne ind i RAW Color. Streched i Maxim, beskåret i IrfanView, lavet til AVI i Maxim og komponeret i Pemiere Pro.

Man skal IKKE hente billeder i RAW Color for det bevirkede at jeg ikke kunne fjerne de irriterende hot pixels som nu er blevet til “fixstjerner”. Når slutfilmen kun giver 8 bit farvedybde får man desværre grimme farvebånd på himlen. Hvis nogen har et forslag til hvordan disse fjernes så hører jeg meget meget gerne om det. For den sags skyld også om hvordan man fjerner hot pixels på et farvebillede uden at skulle gøre det manuelt på alle 5000 frames.

Filmen er encoded til Windows Media 9, med en bufferstørrelse på 15 sekunder, hvilket betyder at filmen kan ses med Windows Media Player allerede 15 sekunder efter download er påbegyndt. Kan man ikke det så højreklik på linket og vælg GEM. WMV-filen fylder ca. 49MB. 720p full HD udgaven flder ca. 1GB. 1080p full HD har jeg ikke lavet endnu.

Andres erfaringer og feed back modtages meget gerne – det er jo trods alt første forsøg med video.

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Hei Nicolaj!

Flott film! Clap Men jeg måtte over på “den andre kanalen” for å se den, fordi den URL-en du oppgir her virker ikke med Linux (Linux skiller på store og små bokstaver, også i URL-er).

Hvis det er andre som har lignende problem poster jeg den riktige URL her:

http://www.starworks.dk/images/Animation/Draaby2009.wmv

Mvh,
        Bjørn

Nicolaj
        Deltager
          • Giant

Hej Bjørn

Tak for rosen!

Filmen er nu også tilgængelig på YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Ykvg2o7RmYA

Nicolaj

Fordi lyset bevæger sig hurtigere end lyden så fremtræder mange mennesker kloge når du ser dem indtil du hører dem tale.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Ny NLC film' er lukket for nye svar.