Ny metode til rensning af optik

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Ny metode til rensning af optik

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af astrojensen. This post has been viewed 283 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

For nogle dage siden købte jeg et eksemplar af Günter D. Roths bog “Refraktor-selbstbau” og i den var der beskrevet en original metode til rensning af optik, som jeg aldrig har hørt om før: Aftørring med polystyren!

Jeg har skrevet om metoden på CloudyNights her:

http://www.cloudynights.com/topic/566935-unusual-cleaning-method-for-optics/

I sin enkelhed går det ud på, at man, efter normal rengøring med traditionelle midler, tørrer optikken af med et friskt afbrækket stykke polystyren, f.eks. et stykke fra en emballage-peanut. Polystyrenen er garanteret 100% ren og indeholder ikke slibende urenheder. Den former sig perfekt efter linsen og kan komme helt ud til randen af linsefatningen. Holder man polystyrenen fast og drejer optikken omkring sin akse, vil der ikke blive slæbt urenheder ud fra kanten af linsefatningen. Polystyren er endvidere lipophil (fedtelskende) og dermed særdeles effektivt til at opsuge alle former for fedt- og oliebelægninger på optikken.

Jeg har afprøvet det på mine 25mm Zeiss mikroskopokularer og det virker aldeles fortræffeligt! Enhver form for fedtbelægning bliver totalt fjernet og man kan næppe heller tænke sig en billigere metode. Løse småstykker af polystyren der eventuelt efterlades på optikken kan enkelt blæses bort med luft.

Thomas, Bornholm

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Hej Thomas.

Det må jeg sige. Den metode kendte jeg ikke til, selvom jeg har bogenConfused

Jeg tror de fleste har deres egen gennemprøvede metode.

Min metode til at fjerne det sidste snaller på små overflader er, at ånde på linseoverfladen og tørre efter med et nyvasket lommetørklæde (som kun gamle tudser bruger), som ikke har været skyllet med traditionelt skyllemiddel, men med en 3% eddikesyreopløsning tilsat skyllemiddel i vaskemaskinen i stedet for det sædvanlige skyllemiddel.Lommetørklædet har den fordel, at det kan formes, så man kan komme helt ud i linsekanten.

Alternativt bruger jeg LensePen. Den er også effektiv, men kan dog efterlade lidt på linsen, som så pustes væk. Jeg mener ASTRO i Ålborg fører den.

Men den metode du nævner er super og lyder meget effektivt og skal prøves. Den lyder meget skånsom.

mvh Viggo

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg har som sagt prøvet det og det er alt andet, jeg har prøvet, LANGT overlegent.

Thomas, Bornholm

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Jeg har lige testet metoden på okularerne på en prismekikkert, det virker fint!
            Tak Thomas, for at bringe denne metode frem i lyset igen Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Man skal bare huske, at det KUN skal bruges til at fjerne det sidste fedt med, ikke til almindeligt støv og snavs.

Thomas, Bornholm

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Ny metode til rensning af optik' er lukket for nye svar.