› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Ny lukker til kuppel i Egeskov
- Dette emne har 42 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 940 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. juli 2014 kl. 15:47 #119881
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hvorfor krydsfiner frem for masonit plader til lukkeren ??
Jeg tænker, at når polyester klæber så godt til masonit, at det ville være bedre.
En tynd masonit plade er da også lettere at bøje…Eller hvad, Jens?
23. juli 2014 kl. 15:55 #119882
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hvis det alligevel skal beklædes med glasfiber, så
kan man vel nøjes med at beklæde med kraftigt pap?
Pappet skal så behandles på bagsiden – fx. med et
tyndt lag glasfiber.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. juli 2014 kl. 16:46 #119884
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
I har ret, begge to. I princippet kunne man have givet masonit-kuplen et “skillelag” og så trukket glasfiberen af. Så kunne man have støbt flere kupler. Og da der ikke er “negative” krumninger, burde dette have gået godt.
Selve kuplen, hvor masonitten er fuldstændig beskyttet mod vejret, er sund og helt iorden. Det eneste jeg har gjort, var at reparere 2-3 revner året efter den blev sat op, sikkert svindrevner p.g.a de indvendige spanters udtørring. Men der har ikke været noget i mange år. På dette sted holder masonitten godt nok.
På lukkeren er det en anden sag. Især ved overlappet er der tendens til vandindtrængning, kun en lille smule og ikke noget der kan ses indefra. Desuden var der på de gamle lukkere, lavet en dumhed ved afslutningen ned mod kuplen på de udvendige. Det var blot malet træ, med kanten af fineren eksponeret ud mod vejret. Ikke godt.
Med de nye muligheder i glasvæv kan jeg nu lave kanten meget bedre. Desuden ville jeg prøve at se om overlappet kan blive mere holdbart ved at lave det med krydsfiner. Men at lave de store krumme flader i finer gik egentligt godt nok, det var ikke så svært.
Her er lukkerne som de er nu, jeg er ved at danne kanterne til, og lave vandnæser.
Og indefra:
Det er så planen at give det acetone+polyester i aften, og så står det på glasfiber imorgen.
mvh
JensJens.Jacobsen 2014-07-23 16:47:11 23. juli 2014 kl. 16:49 #119885
Iøvrigt er eksotiske materialer til kupler langt fra noget nyt.
Kom lige i tanke om denne historie, p.g.a Torbens indlæg:
http://www.cupery.net/dome.html
Mvh
Jens23. juli 2014 kl. 18:24 #119891
Hej Jens
Tak for link.
Jeg troede, at du ville skrue pladerne på mens skelettet sat på kuplen. Er der fare for, at
pladerne vil trække så meget, at buerne retter sig en smule ud?
Svaret er selvfølgelig ja, men spørgsmålet er, hvor meget?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
23. juli 2014 kl. 22:18 #119900
Ikke så meget det gør noget.
Rørene skal nok holde tingene på plads.
Alt er nu samlet og klar til glasfiber i morgen.
mvh
Jens23. juli 2014 kl. 23:01 #119901
niveDeltager- Super Nova
Hej Jens . Flot arbejde . Når du skal arbejde med polyester i den her varme skal der ikke bruges ret meget hærder og arbejdet må endelig ikke foregå ude hvor solen kan skinne på glasfiberen/ polyester det hæder op på maks 10 min selv med meget lidt hærder . Hvis det var mig ville jeg starte meget tidligt og planlægge arbejdet da det skal gå tjept med de varmegrader vi har nu . Nu er det jo ikke første gang du arbejder med glasfiber/polyester så mine råd kender du nok . God arbejdslyst herfra .
23. juli 2014 kl. 23:21 #119905
Hej Nils.
Tak for tippet, jeg er opmærksom på problemet med det gode vejr
Jeg ville lave en test først, en start i et hjørne med en blanding med 1% hærder.
Jeg bruger vores garage til arbejdet, det er ude af solen.
Skal der mindre hærder end 1% i?
mvh
Jens24. juli 2014 kl. 06:28 #119912
niveDeltager- Super Nova
Hej Igen Jens . Nej det er det anbefalede . Nogle gange ved små reparationer giver jeg den lidt mere for at få et hurtigt resultat .
24. juli 2014 kl. 08:31 #119913
alanDeltager- Super Giant
Hej Jens, Når du har afsluttet lamineringen af et lag glasfiber, så læg et lag plastfolie uden på, inden polyesteren er færdighærdet. Plastfoliet kan du derefter glatte ud med en blød spartel, og trække det rundt om kanterne. På den måde kan du sikre dig at glasfiberen bliver ved med at hæfte på en kant/runding. Plastfoliet kan så fæstnes med en hæfteklamme. Når emnet så er færdighærdet, kan plastfoliet fjernes ligesom et stykke beskyttelsesfolie på en acryl-plade. Lav lige en test først med foliet, jeg opdagede sidste år at nogle plastyper havde en ret og en vrang side. Den ene side virkede fint, men den anden side sad ufattelig godt fast på epoxyen. (tricket virker både på Epoxy og Polyester).
Mvh Alan
24. juli 2014 kl. 10:31 #119917
Hej Alan.
Tak for tippet, man lærer noget nyt hver dag!
mvh
Jens24. juli 2014 kl. 18:58 #119925
Hejsa.
Nå, så fik jeg lamineret de to nye lukkere.
Et større job en jeg havde forventet, det tog faktisk hele dagen.
Og jeg må sige det er ret trættende at arbejde med åndedrætsværn i den dejlige danske sommer!Her ligger de så:
Og overfladen er allerede godt bundet af:
Krydsfineren blev som tidligere skrevet, prepareret med en omgang polyester+ hærder og så fortyndet 1:3 med acetone. Det trak fint ind i træet, og gav en overflade som polyesteren kan bide på. Men naboerne gik ind fra deres terasse! Stanken er enorm, godt jeg havde maske med kulfilter på.
Styrken virker til at være ganske stor, når man banker på overfladen allerede nu, så klinger det nærmest.
Lukkerne fik 2 x 300 grams måtter, vådt i vådt. Kanterne fik 220 g glastape rundt om kanten og så en 300 grams måtte ovenpå. Ideen med at bruge spraylim til montagen rundt om kanten ser ud til at virke ganske fint. Glastapen blev fint siddende og kunne lige så fint
få polyester.Imorgen skal der slibes og gives topcoat.
mvh
Jens24. juli 2014 kl. 21:14 #119933
Lige et provokerende spørgsmål.
Hvorfor kalder du dem for lukkere og ikke åbnere?
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
24. juli 2014 kl. 22:29 #119942
Hej Torben.
Tja, det ved jeg da ikke?? Måske på samme måde som man kalder det en lukker i et kamera??
I engelsktalende lande kaldes de for “dome doors” eller “dome shutter”.
http://mthamilton.ucolick.org/techdocs/telescopes/36inch/domeSlit/
Her er iøvrigt manualen til et andet spændende teleskop. Bemærk opstillingen!
http://mthamilton.ucolick.org/techdocs/telescopes/Nickel/dome/
Ikke fordi der er voldsomt meget plads i kuppelspalten “Dome slit” til et 1 meter teleskop.
mvh
Jens25. juli 2014 kl. 11:29 #119948
Ok, det var et sidespring, og det kan på ingen måde overskygge dit byggeprojekt.
“Skydedøre” kan vel også bruges?Ja, jeg forstår godt din henvisning til den engelske opstilling
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny lukker til kuppel i Egeskov' er lukket for nye svar.