› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Ny lukker til kuppel i Egeskov
- Dette emne har 42 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 7 mÄneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 939 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
7. juli 2014 kl. 21:02 #119481
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Her midt i sommervarmen er vi nogen der forbereder os pÄ den kommende sÊson.
Jeg er ved at bygge ny lukker til min kuppel.
Lukkeren ses fint pÄ dette billede:
Lukkeren er lavet af fire spanter af 2×12 mm krydsfiner, limet sammen, og med spanter imellem. Der er sĂ„ lagt et lag masonit udenpĂ„, som er beklĂŠdt med glasfiber. Det har holdt fint i 7 Ă„r, men desvĂŠrre er der trukket lidt vand ind nederst, som har fĂ„et masonitten til at blĂŠre lidt.
Der kan ogsÄ komme lidt fygesne om vinteren i bunden.
Den nye lukker fÞlger de gamle tegninger, dog bliver de to midterste spanter 2-3 mm hÞjere, sÄledes beklÊdningen fÄr fald udad.
Desuden bliver lukkeren forlÊnget lidt ned, og lidt tilbage, sÄledes der bliver lÊngere vej for fygesne.Lukkerne bliver denne gang ikke beklÊdt med masonit, men med 4 mm birkefiner.
Glasfiberen bliver gentaget, men lagt pÄ i to omgange, fÞrst pÄ kanten, sidst pÄ den lange flade.
Jeg har de sidste dage, til stor glĂŠde for naboerne, savet krydsfiner til spanterne. Denne gang bliver de inderste lavet af 2x 9,5 mm og de yderste af 3x 9,5 mm for ekstra styrke.
De sidste blev ikke helt plane, men denne gang har jeg fÄet lov til at tage stuegulvet i brug.
Der er lagt to plader af 9,5 mm finer ud som underlag og skabelon. De bliver senere brugt til spanter.
Der skal mange skruetvinger til.
Der bruges vandfast hvid lim denne gang. Jeg har tidligere brugt opskummende lim, men det er meget vanskeligt at styre. Og styrken med de store limflader er rigelig med en D3 lim, som kommer godt i pres.
Nu regner jeg med at lave en spante /dag de nÊste fire dage. SÄ mÄ vi se om jeg kan samle de nye lukkere i weekenden..
mvh
Jens12. juli 2014 kl. 21:04 #119593
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Held og lykke med projektet
Fygesne kan jo til tider vĂŠre noget fint noget. Har du overvejet, om det ikke kunne lade sig gĂžre at lave en tĂŠt “pakning” mellem lukkefladerne?
mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. juli 2014 kl. 01:33 #119597
Hej Torben.
Det var jo netop en del af planen. Lukkeren skulle gerne bÄde vÊre mere vejrbestandig, og samtidig mere tÊt.
Jeg har idag limet den sidste spante op. Med en del besvÊr pÄ grund af det varme vejr.
Jeg skriver lidt mere om det i lĂžbet af sĂžndagen.
mvh
Jens13. juli 2014 kl. 11:53 #119600
Hejsa.
En opdatering pÄ projekt ny lukker.
Den fjerde spante er nu limet med godt resultat. Jeg begik ellers en fejl, nemlig at lade krydsfineren stÄ i solen torsdag, hvor det var varmt.
Det resulterede i at de udskÄrne buer krummede som bananer. NÄr jeg lagde dem pÄ gulvet, var enderne ca 10 cm over gulvet. Dette er selvfÞlgelig pÄ flademÄlet.
NĂ„r de krummer sĂ„ meget, ville resultatet helt sikkert slĂ„ sig gevaldigt. Det duer ikke. Jeg prĂžvede sĂ„ at lade buerne ligge natten over, det hjalp en lille smule, med buerne krummede stadigvĂŠk ca 5 cm ud mod enderne. Jeg googlede sĂ„ “curving plywood” og fandt ud af at den side der havde vendt mod solen, var tĂžrret ud. Aha!
Jeg lavede sĂ„ en balje lunt vand, og vred en klud op. Jeg gav sĂ„ krydsfineren, og pĂ„ magisk vis kunne jeg se trĂŠet “slappe af” nĂ„r det fik noget lunkent vand! Endeligt.
SÄ i gÄr formiddags kunne jeg lime den sidste spante, og lÊgge den i limpres.
Det slog mig iÞvrigt at sidst jeg havde sÄ mange skruetvinger igang, var da jeg lavede kuplen. Godt man har gemt dem!
Efter et dĂžgn i pres, var limen tĂžrret op og helt glasklar.
Der var iĂžvrigt ikke helt overlap mellem top og bund, der var en knast jeg valgte at save ud af buen. Det er fint, de inderste spanter er rigeligt lange.
Af med skruetvingerne, og hÄbe pÄ at spanten var lige og jÊvn.
Og heldigvis ingen sĂžgang.
Nu skal spanternes kanter rettes til, dette skal foregÄ med en overfrÊser med et passende anlÊg.
Ydersiden skal vÊre ret, da der her skal lÊgges en 4 mm birkefinerplade pÄ. Indersiden skal have en radius pÄ 12-13 mm, for en fin runding, sÄ jeg kan lÊgge en let glasfiber pÄ. Et af problemerne med den gamle lukker var at der ikke var en ordentlig drypkan ned mod kuplen, sÄ der kunne vandet trÊkke op i spanten. Det duer ikke, sÄ nu rundes kanten og fÄr glasfiber.
En anden forbedring er at de inderste spanter er 3 mm hÞjere end de yderste, sÄledes lukkeren falder ud mod kanten. Det er planen at det dels skal gÞre lukkeren stÊrkere, dels skal det forhindre at der stÄr vand pÄ toppen.
Det er ogsÄ planen at spanter og overdÊkningen, den 4 mm birkefiner, skal have 2 x glasfiber, med dÊkning af topcoat. Den gamle lukker havde kun et enkelt lag glasfiber, hvilket egentligt kunne holde, men det kunne sÄ ogsÄ vÊre bedre.
Mere fĂžlger.
mvh
Jens13. juli 2014 kl. 12:39 #119603
Fint arbejde Jens
Jeg prÞver at forestille mig, hvordan dit design kommer til at se ud, nÄr det er fÊrdigt, men
jeg er ikke helt sikker pÄ, at jeg er helt med.
Er det sĂ„dan: ?TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. juli 2014 kl. 23:11 #119802
En lille opdatering.
Efter at have kĂžrt lange ture med overfrĂŠseren til afretning af spanterne, var jeg klar til den fĂžrste prĂžvesamling af spanterne her til aften.
Jeg havde taget de gamle lukkere af, dels selvfÞlgelig for at kunne komme til med de nye spanter, dels for at kunne tage plastic-bÞsningerne af for at genbruge dem pÄ de nye lukkere.
Her er de fire spanter sat pÄ de rustfrie glide-rÞr.
Der er selvfĂžlgelig ikke nogle afstandsholdere imellem spanterne, men de kommer i morgen.
Her ses bunden af spanten, med den afrundede kant indad og nedad.
Kanten er rundet for at jeg kan lÊgge glasfibervÊv pÄ kanten.
Der kommer ogsÄ en bedre drypkant.PÄ den Þstlige side er der en klemmering, som holder fast pÄ rÞret. Det lavede jeg for en del Är siden, da jeg opdagede at is og sne kunne holde sÄ fast i rÞret, at det mÄtte fastgÞres til kuplen. Men for at kunne komme lÊngere ind mod kuplen, har jeg lavet en udfrÊsning der passer til klemmeringen. PÄ den gamle lukker var der ikke en udfrÊsning, sÄ det gav 10 mm afstand mellem spante og kuppel og det gav en del fygesne. I det hele taget har jeg gjort en del ud af at tilpasse lukkeren mere nÞjagtigt til kuppel.
Nu kan den lukke tĂŠt
For at mÄle afstanden af afstandsstykkerne, satte jeg et par skruetvinger pÄ. Afstanden imellem de inderste spanter, giver lÊngden af afstandsstykkerne:
De nye lukkere bliver ogsÄ fÞrt 15 cm lÊngere ned over kuplen, ogsÄ for at forhindre fygesne. PÄ den vandrette liste, som nu har en tÊtningsliste, regner jeg med at pÄlime et stykke tÊppe, ogsÄ for at forhindre fygesne.
Her ses at kanten ogsÄ er afrundet (med overfrÊser med passende jern)
Da jeg tog de gamle lukkere af, opdagede jeg dette:
PilrÄddent. Men det har holdt 7 Är.
Mere fĂžlger
mvh
Jens21. juli 2014 kl. 23:57 #119806
viggo.tDeltager- Super Giant
Flot arbejde Jens. Der er masser af arbejde sÄdan en varm sommer.
Hvis det kan nĂ„s endnu, sĂ„ vil jeg anbefale at du vĂŠder enderne af spanterne i skibslak – kĂžbes evt. hos Jem & Fix eller hos Skibsprovianteringen. Lad enderne stĂ„ ned i lakken natten over. Jeg bruger det til vores fuglebur af trĂŠ som er anbragt pĂ„ en sĂžjle som igen stĂ„r pĂ„ tre ben. PĂ„ enderne af benene er der rustfri stĂ„l metalplader sĂ„ benene ikke stĂ„r direkte pĂ„ jorden. Det kan dog ikke undgĂ„s at de kommer i forbindelse med jord. Og vand stĂ„r de ofte og sĂžber i. Men med den angivne behandling er der kun meget lidt rĂ„d – og buret er 18 Ă„r. Behandlingen gentages ca. hvert 3-4. Ă„r. Jeg satser pĂ„ det holder 50 Ă„r.mvh ViggoViggo T 2014-07-21 23:59:35 22. juli 2014 kl. 10:35 #119821
Hej Viggo.
Tak for rÄdet, jeg bruger selv noget lignende til vores fuglefoderbrÊt. IsÊr jordkontakten er et problem.
Her har jeg dog ved at granske diverse sider for modelbyggere og skibsbyggere, fundet en mere robust lĂžsning.
For nogle Är siden lagde jeg glasfiber pÄ taget af observatoriet. Det var dog et problem at der kunne trÊnge vand ind under glasfiberen. Jeg talte sÄ med en ekspert om problemet, og det er som altid afslutningen der er nÞglen til et godt resultat. Man skal sÞrge for at have en ordentlig drypkant. Det fik jeg lavet pÄ taget, og det har virket over al forventning siden.
Nu vil jeg sÄ lave det samme pÄ lukkeren, og her har problemet vÊret at lÊgge glasfiber rundt om en ret lille radius med et godt resultat. Det traditionelle glasfilt/vÊv med grove glastrÄde er godt til store flader, men til smÄ radier duer det ikke rigtigt. Det delaminerer og trÄdene stÄr ud. SÄ istedet bruger man fletvÊv med fine trÄde. Det er blÞdt som stof. Men man skal stadig kunne fÄ det placeret pÄ krydsfineren inden man giver det polyester.
Jeg fandt sĂ„ noget der hedder glastape, og hĂ„bede pĂ„ at det selv kunne “klĂŠbe” men det klĂŠber slet ikke. En lĂžsning jeg sĂ„, var at bruge lim i sprayform; giv trĂŠet en let omgang spraylim, og sĂ„ vil glasvĂŠvet/tapen, kunne placeres helt fint, og efterfĂžlgende lamineres med polyester.
Her er en prĂžvelimning:
Dette stof fÄr sÄ polyester, og skulle blive helt klart og meget stÊrkt. Styrken er ikke sÄ vigtigt her, men at det lukker trÊet til er vigtigt. EfterfÞlgende fÄr det sÄ topcoat, sÄ det er vandforseglet. Det burde holde bedre en blot malet krydsfiner (som holdt 7 Är).
Mere fĂžlger.
mvh
Jens22. juli 2014 kl. 12:20 #119823
En yderlig ting:
Nu skal der jo lÊgges glasfiber+ polyester pÄ krydsfiner. Det er noget nyt, da kuplen er beklÊdt med masonit. Masonit og polyester nÊrmest svejser sammen, og delaminerer ikke.
Det kan krydsfiner godt have en tendens til at ville. Men et tip er at “male” eller prime krydsfineren med en oplĂžsning af 2/3 acetone og 1/3 polyester + hĂŠrder fĂžrst. Dette trĂŠkker ind i krydsfineren, og giver en meget bedre vedhĂŠfting, siger de kloge pĂ„ nettet.
Det lyder fornuftigt, og kan nĂŠppe gĂžre ret meget skade, sĂ„ det regner jeg med at gĂžre. Der smutter vel Âœ liter polyester til dette, sĂ„ det gĂ„r nok.
mvh
Jens22. juli 2014 kl. 14:07 #119826
Hej Jens
Hvordan vil du udforme stedet, hvor de to lukkere
gÄr sammen?
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
22. juli 2014 kl. 14:11 #119827
Som pÄ den gamle, med 25 mm overlap fra Þst.
Dog lavet i birkefiner, med glasfiberarmering. det har holdt fint pÄ den gamle.Jeg skal tage nogle billeder nÄr jeg nÄr sÄ langt.
mvh
Jens22. juli 2014 kl. 22:50 #119846
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote:
Det kan krydsfiner godt have en tendens til at ville. Men et tip er at “male” eller prime krydsfineren med en oplĂžsning af 2/3 acetone og 1/3 polyester + hĂŠrder fĂžrst.Puha, det er en giftig cocktail… Kun til brug udendĂžrs eller under effektiv udsugning!
Hvordan er det nu?
Polyester og epoxy, den ene tĂ„ler sollys – den anden gĂžr ikke, men skal bruges med en topcoat…
Hvilken er det, der ikke tÄler sollys?Kan nÊvnte trick benyttes med epoxy ?
23. juli 2014 kl. 00:39 #119863
Hej Lars.
Tja, Epoxy tÄler ikke sollys, der skal en lysbestandig overflade til. ikke simpelt. Epoxy hÊfter dog godt pÄ krydsfiner men koster ca 3x polyester. Underligt nok billigere i USA.
Polyester tĂ„ler ikke permanent nedsĂŠnkning i vand uden overfladebehandling, dertil bruger man topcoat. Polyester hĂŠfter sĂ„ ikke ret godt pĂ„ “rĂ„” krydsfiner, men fremragende pĂ„ masonit. Derfor skal krydsfineren “primes” med acetone+ polyester, som tillader at man kommer ind under overfladen pĂ„ krydsfineren. I bund og grund vil der nĂŠppe vĂŠre problemer med lukkeren, da det hovedsagligt er pĂ„ kajakker og lignende man ser problemer. Der er jo ikke krav til sĂŠrlig mekanisk styrke pĂ„ lukkeren, den skal blot holde vejr og vind ude.
SĂ„ alt har fordele og ulemper. Der er ikke noget som “bare lige” er det smarteste i alle situationer.
mvh
Jens23. juli 2014 kl. 09:12 #119871
I gÄr fik jeg sÄ tilpasset afstandsstykkerne mellem spanterne.
Lidt bĂžvlet, da de ikke er helt ens. Der er nogle mm variation for en nogenlunde tĂŠt pasning. Det tog lidt tid, men det gik.
Her er det kun top, bund og mellem der har fÄet en skrue. De andre sidder blot ved friktion, og sidder ikke 100% lige.
Og fra siderne:
Idag skal der sÄ krydsfiner pÄ.
mvh
Jens23. juli 2014 kl. 13:35 #119877
Konstruktionen ser solid og stabil ud
Hvis man laver noget dingelvÊrk, sÄ fÄr man bare problemer med Äbne- og lukkefunktionen.mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Ny lukker til kuppel i Egeskov' er lukket for nye svar.