Ny Kikkert + fotografering

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ny Kikkert + fotografering

• Dette emne har 32 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af soerenk87. This post has been viewed 660 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Forfatter

proshot
    Deltager
      • Giant

Hej Søren.

Det et fint teleskop.

Rigtig godt til visuelt brug. Og hvis du vil til at lave astrofotos kan du opgradere den senere, med motorer og synscan. Og teleskopet skal have en reducer så du kan bruge den til atstrofoto efterfølgene.

Men det jo helt klar smag og behag.

Jeg ville nok vælge et let grab’n’go grej med goto, så det hele er lidt nemmere for dig. Og købe en refractor som både kan bruges visuelt og til foto.

Du kan altid starte med at bruge den visuelt og når du får lysten, kunne du købe et canon cam, og skrue den på, så kan du lave deepsky og planet fotos.

Men hvis du er et fast sted med udstyret, så er det fint nok med stort mount og kikkert.

Har selv prøvet at købe for stort et par gange, men fik brugt det meget lidt, fordi jeg skulle gå flere gange, og det var tungt.

Men efter jeg har fået let grej er det blevet meget sjovere og hurtigere at sætte dyret op.

Ville bare lige dele min erfaring med dig 😉proshot2015-01-24 03:21:05

soerenk87
        • Moon

Så er jeg jo næsten nødt til at høre hvad du af erfaring mener er let grap’n’go grej til mit brug. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg det næste halve år vil skulle bruge det, ved at transportere det i bil hver gang, og køre udenfor basen og i dækning for lyset derfra, så jeg vil skulle transportere det hver gang. Derudover er der for tiden en chillfaktor heroppe på -40, så jeg kommer næppe til at stå i timevis af gangen, med mindre jeg holder kaffepause inde i bilen 🙂

Så 24kg er selvfølgelig en del at slæbe på, men det kommer jo an på alternativet?

https://www.google.dk/maps/place/Pituffik+Airport/@76.53333,-68.7,11z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x93ea504cce2710ae hvis det skulle have interesse på hvilken længde/breddegrad jeg skal bruge det. Lyset er så småt begyndt at vise sig langt ude i horisonten, men først d. 11 februar vil solen kigge frem igen.

SørenK872015-01-24 04:23:51

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Søren den ret tunge C8/EQ5 du har set på, er et fint teleskop, men monteringen uden motorer er bare et tungt stativ. Jeg er ret sikker på, at du vil få meget mere umiddelbar fornøjelse af en GOTO montering med motorer.

Mit allerførste teleskop var et lille 4″ på et træstativ – ingen elektriske finurligheder. Det var utroligt fascinerende at se Saturns ringe, detaljer på Månen jeg ikke havde set før, Oriontågen og Plejaderne i lav forstørrelse.

Jeg opgraderede til netop et 8″ SCT, men det var med GOTO og GPS, så jeg ikke behøvede at indtaste koordinater, tidspunkt m.v., det var stort set bare at sætte strøm til. Det var virkelig en forbedring i forhold til det gamle teleskop, det nye kunne selv finde objekter, som jeg i bedste fald ville bruge lang tid på at finde, i værste fald aldrig ville finde. Da jeg blev træt af at slæbe den tunge 8″ med tung montering ind og ud, købte jeg et større teleskop til fast montering i skydetag-obs.

Jeg er derfor enig i, at du vil få mere ud af et lettere udstyr med GOTO.

Hvis jeg var i dine støvler, ville jeg købe en lille GOTO montering (med en lang ledning til bilens 12v strømudtag), en adapter med en kameraskrue, så man kan skrue et DSLR kamera direkte på. Et Canon 1200D (kan modificeres til større rød-følsomhed), et CLS og evt et H-a clip-filter der passer direkte i kameraet., en TC80N3 timer-udløser der kan styre en serie optagelser (også længere end de 30 sek. kameraet selv kan klare) og et par objektiver, et vidvinkel objektiv og en tele på 200-400 mm. Måske også en Zippo håndvarmer, der med en elastik kan monteres under objektivet, for at holde det dugfrit, et par stykker i lommen vil nok også være på sin plads, med de temperaturer du bevæger dig rundt i.

Så er du godt kørende med hensyn til fotografering. Du har en håndkikkert, den kan måske opgraderes med et stativ. Hvis det viser sig, at du mere er til visuel, end foto, så kan du bare købe et teleskop til monteringen senere.

Hvis du i Grønland kan købe varer i USA uden den import told vi pålægges i Danmark, så kan du få mere montering for pengene dér.

Jesper G.

proshot
          Deltager
            • Giant

Hej igen Søren.

Du kunne benytte et lille let mount, som kan tage op til 4 kg grej.

Et let GEM mount med goto kan fås fra 4000kr,- og opefter.

Dertil skal du købe et kamera, og hvis du kan finde et canon eos 1100d i butik/nettet så kan de fås til omkring 2300kr med kit linse, så skal du bare have et objektiv på 70-300 fra sigma som er rimelig god kvalitet til prisen, og det er en apo linse, så den er god nok til astrofoto.

Dertil skal du have en fjern udløser med ledning, de kan købes til 150-200kr på nettet. Og den kan sættes op med lukkertid, antal billeder, pause imellem mm.

Det er godt at starte med, og du behøves ikke at sælge det, hvis du vil have noget stort på et tidpunkt, for det er altid godt at have sit lette grej stående, for man kommer altid til at bruge det.

Så for ca. 7000kr så er du kørende.

Og du kunne jo også købe en refractor ed apo på et tidspunkt, når du synes at kamera linserne bliver for kedelige.

Det gode ved en refractor er at du ikke skal justere eller kollimere den. Den er let, og du kan både tage billeder med den, og bruge den visuelt. De kan fås i en ok kvalitet fra 3000kr,-

Et eksempel:

Jeg har taget dette billed i dårligt lysforhold, med canon eos 60d og sigma 70-300mm apo linsen. Du kan købe et brugt linse til omkring 6-800kr af denne slags på DBA.

Se link: http://www.astro-forum.dk/uploads/825/orion01testjpeg.jpgproshot2015-01-24 17:23:47

soerenk87
              • Moon

Igen super godt at læse om erfaringer. Det gør det selvfølgelig ikke nemmere at vælge, eftersom snakken hurtigt går over på forkortelser og tekniske detaljer.

Sort på hvidt, leder jeg bare efter noget konkret, uden netop at skulle ud i at købe en masse forskellige dele, men blot ét enkelt produkt, der har en gode muligheder for en nybegynder.

Hvis i kunne komme med forslag og linke til produkterne, ville jeg blive super taknemmelig 🙂 Der er jo sandsynligvis en masse producenter og hjemmesider at lede i blandt.

JesperG – Jeg kan slippe for tolden, så der er penge at spare.

proshot – lækkert billede. Det vil jo altid være super hvis jeg med tiden får lyst til at opgradere med køb af kamera, som kan tage netop sådan nogle billeder 🙂

P.S Hvad er humlen ved at de fleste anbefaler Canon kamera og ikke andre mærker?

Jeg har nemlig rig mulighed fr at købe Nikon heroppe, bl.a. Nikon D3200 og D7100, eller et D7000 brugt.SørenK872015-01-24 21:52:04

proshot
              Deltager
                • Giant

Hej igen Søren.

Tak for ros af billedet. Men det billed er intet ved siden af dem jeg har set herinde. Det er bare for at vise hvad man kan gøre med et helt almindelig kamera som er helt standert, og uden diverse filtre.

Nikon er skam fint nok.

Men det siges at canon har lavere iso støj, ved høj iiso, i forhold til Nikon. (Ved ikke om det passer).

Samt der findes et hav af clip in filter til canon. <— Nok der den ligger, og de fleste vælger Canon.

Til Nikon findes der ikke clip-in filter, men så kan man købe filter til at skrue i 2″ kamera adaptoren.

Her kan du læse lidt om Canon, opsætning og lidt om filtre: http://www.learn.usa.canon.com/resources/articles/2012/astrophotography_techniques.shtml

Lidt mere om filtre: http://www.modernastronomy.com/filtersAstronomik.htm

Filtrer, kan du altid vente med.

Du skal surfe rundt på nettet via google, og finde alle mulige test om mounts og kikkert, så lære du hurtig hvad der er hvad, og hvad folk har af erfaringer.

Håber du kan bruge det til noget.

proshot2015-01-24 22:56:17

soerenk87
                  • Moon

Jeg er nu efter mange taknemmelige råd og vejledninger, ét langt skridt nærmere mine førstegangskøb (Nej, det var åbenbart ikke bare ét klik på indkøbsvognen og så var alt iorden og næste dag kunne man gå igang).

Mine overvejelser har været uanede og forvirringen har ingen ende haft, men lader til at det så småt giver mening det hele.

Jeg er pt. ude i at købe et nyt Canon 1100D uden et almindeligt medfølgende objektiv, for at kunne ofre lidt mere på linsen. Hvor svært det end måtte være at skaffe, skal det nok lykkes. Den vil jeg så have modificeret og monteret på et iOptron SmartEQ Pro med en Dovetail

Hvad jeg så ikke har sporet mig ind på endnu, er valg af refraktor, og her er jeg meget lydhør. Målet er fortsat Deep-Sky, og eftersom jeg i starten har valgt at spare på kamerasiden, kan jeg så ofre lidt mere på linsen, og derfor søger jeg noget i omegnen af 5-8000,-. Kunne denne

Astro 102 ED-OPTIC være en løsning? og i såfald, hvormeget af den anbefalede tilbehør, nederst på siden ,vil være NØDVENDIGT som tilkøb, for at binde alle ender sammen?

Mvh SørenSørenK872015-02-07 23:45:14

xplode
                  Deltager
                    • Nova

1100D får du kjøpt ferdig modifisert fra Cheap Astrophotography

proshot
                    Deltager
                      • Giant

Astro 102 ED er for tung til iOptron SmartEQ’en. Husk der skal kamera på også.

Jeg ville vælge en refractor på max 2.5kg.

Ved godt de skriver på websiden at 5kg + kontravægt er max på dette mount, men jeg ville holde den på 4 inklusiv kontravægt.

jakob.andersen
                      Deltager
                        • Super Giant

SørenK87 wrote:
                        Jeg er pt. ude i at købe et nyt Canon 1100D uden et almindeligt medfølgende objektiv, for at kunne ofre lidt mere på linsen. Hvor svært det end måtte være at skaffe, skal det nok lykkes.
                        Mvh Søren

Jeg tror nu du får svært ved at finde et fabriksnyt EOS 1100D uden objektiv. Bortset fra at kameraet er udgået og erstattet af EOS 1200D, så er det så vidt jeg ved aldrig blevet solgt uden kit-objektiv. Hvis du finder en forhandler, der stadig har et liggende, er det tvivlsomt om han vil pille objektivet ud af pakken og give rabat. Han får ikke de penge ind igen. Det billige 18-55mm, der normalt følger med koster ikke ret meget.

Jakob A.

soerenk87
                          • Moon

Xplode: Tak for linket, det ser interessant ud, og har smidt ham en mail.

proshot: Tak for det, ja umiddelbart tænkte jeg jo at kg’ene holder stik når de skriver det. Men reelt set, hvad har 1 elelr 2 kg ekstra egentligt af betydning når først det er sat på og motoren skal igang med at arbejde?

Jakob: Du er jo nok ret 🙂 Lader ikke til de 18-55 koster alverden. Det kan være jeg får lyst til at tage nogle familiebilleder en dag, så er det vel meget brugbart :

soerenk87
                            • Moon

Det går fremad med indkøbet. Det har været en længere proces end forventet, men det vidste jeg egentligt godt, for når først jeg sætter mig ind i tingene så begynder jeg jo at være kritisk og køber ikke blot det første og bedste.

Så nu har jeg modtaget et modificeret Canon 1100D fra Cheap Astrophotografy som Xplode linkede til, og uden at have afprøvet det, har det været nemt og god service fra hans side. Derudover fået fat i en Lenovo T520 bærbar fra http://www.refurb.dk som jeg varmt kan anbefale hvis man vil have meget for pengene!

Næste skridt er afhentning af ASTRO 80 ED-OPTIC og et SmartEQ Pro montering.

soerenk87
                              • Moon

Så kom udstyret endeligt i hus

iOptron SmartEQ Pro

ASTRO 80-ED Optic

Astro retvendeprisme (2″)

Astro rødpunktsøger

+ modificeret Canon 1100D

…..og så hev jeg også min 9år gamle bresser frem som kun blev brugt i 2måneder tilbage i gymnasiet og ellers bare har samlet støv lige siden. Overvejer om ikke den bare skal sælges (inkl. Motor som aldrig blev monteret) eller forsøges brugt når tiden bliver til det.

Jeg takker mange gange for hjælpen med køb af udstyr (Dennis hos Astro i Aalborg) samt links/vejledninger m.v. fra personer herinde som alt sammen har hjulpet mig i retningen til køb af dette lette grap and go grej som jeg tror jeg får meget glæde af de næste mange år. SørenK872015-03-22 16:51:43

soerenk87
                                • Moon

Tak Dennis!

1. Den vil ikke lade mig manuelt indstille F-tallet på mit Canon 1100D(mod), selvom den er sat på teleskopet med kamera adapter. Løsning?

2. Hvilket program kan åbnelæse IrfanView CR2 File ?

Mvh

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Søren

1) Blænden er jo styret mekanisk inde i et objektiv, hvor de lukker mere og mere i jo mere du skruet op for f tallet. Der er jo ingen blænde mekanismer i et teleskop, ikke i ret mange i hvert fald, og sikkert ingen der kan styres fra et DSLR.

2) Med CR2, mener du da Canon’s RAW format? Det kan f.eks. PhotoShop godt åbne. Jeg tror ikke IrfanView kan, men hvis du eller andre finder et plugin der kan, så vil jeg også gerne høre om det

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'Ny Kikkert + fotografering' er lukket for nye svar.