Ny Kikkert + fotografering

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ny Kikkert + fotografering

• Dette emne har 32 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af soerenk87. This post has been viewed 659 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Forfatter

soerenk87
      • Moon

Hej med jer

Jeg står og tripper for at købe et teleskop (faktisk nu og her). Jeg er pt. på Grønland og der er for tiden mørkt døgnet rundt og gode muligheder for at kigge på himlen. Dog ved jeg ikke hvordan teleskoper har det med -25 til -35 grader?

Jeg er for det første interesseret i blot at lære himlen at kende, men det der nok har min største interesse på sigt er stjernesamlingertågergalakser. Dvs. månen er flot, og er vildt begejstret for at kunne se på Saturn, men det keder mig måske i længden som nybegynder.

Fotografering er jeg også spændt på, da jeg er helt vild med billeder med farve. Skal man købe et decideret kamera som sættes til teleskopet for at kunne tage billeder, eller fås de med indbygget?

Der er mange foto-nørder heroppe, og har været tæt på at købe et Nikon 7100, men himmelen fanger mig mere end billeder af motivernatur.

Budget: op til 10k

Skal have go-to, relativt nemt at transportere frem og tilbage og sætte op. Skulle kunne klare arktisk klima (ved ikke om de alle kan det?).

Er som sagt helt ny, men havde et Bresser Messier teleskop i gymnasiet som dog står derhjemme, og kostede for 6 år siden 1800,- og det kommer jeg vidst ikke så langt med kan jeg læse mig frem til.

Håber på lidt hjælp 🙂

Vh. Søren

soerenk87
        • Moon

Skylder at sige at jeg har en 20×80 prismekikkert heroppe, og et andet spørgsmål er hvor meget jeg egentligt kan få ud af blot at købe et godt almindeligt kamera, for så ‘bare’ at fotografere op mod himmelen? hvis nu kameraet ligger i samme prisklasse?

proshot
        Deltager
          • Giant

Hej Søren, og velkommen til.

Jeg bruger selv DSLR cam, med 30mm og 300mm objektiv. 30mm er god til widefield fotos, hvor 300mm kan bruges til måne og deepsky objekter. Sammen med et let goto mount. Hele mit setup vejer max 8kg, så det er dejligt at transportere rundt med.

Så hvis det skal være grab’n’go grej, så er det fint med et let setup til kamera.

Der kan du få goto mount fra 4000kr og op efter. Da du vil tage billeder, så skal det være et GEM mount (German ækvatorial Mount).

Senere kan du jo altid opgradere med en ED refraktor, så du også kan observere visuelt, samt bruge den til astrofotos.

Du kan få et canon eos 1100D til ingen penge. Tror faktisk der er en der sælger et modded canon kamera, inde i køb/salg på forummet her. Så den kan du jo tjekke ud.

Og det er altid godt at have en prismekikkert med i lommen når man er ude og se på stjerner. Har også altid min med, og den bliver brugt en del.

proshot2015-01-09 02:27:06

chrjensen
            • Super Giant
            Som jeg forstår dig, er ønskerne følgende:

– Grap’n’go = Let at bære/sætte op

– God til lyssvage objekter = Stor åbning

– Go-to

– Skal kunne bruges til foto i fremtiden

– Budget > 10.000 kr.

Du får nok svært ved at finde et system der opfulder alle dine betingelser, så du er nød til at prioritere.

Her er tre systemer til under 10 k der alle opfylder nogle men ikke alle betingelserne:

12″ Dobson med ‘manuel go-to’

+ God til deep-sky

+ Forholdsvist hurtig opsætning

+ ‘Manuel go-to’ (den viser dig hvor på himlen du er, men du skal selv bevæge kikkerten)

– Stor at transportere

– Kan ikke bruges til foto

8″ newton på GEM med go-to:

+ Go-to

+ Forberedt til foto

+ Rimelig god til deep-sky

– Tager tid at sætte op

– Ikke nem at transportere

6″ SCT på A/Z go-to:

+ Go-to

+ Nemmere at transportere og sætte op

– Er ikke fantastisk til foto (af deep sky objekter)

Der er mangle muligheder, men det kan måske vise lidt om hvilke trade-offs man er nød til at gøre når man vælger udstyr.

Hvis du planlægger at bruge dig kamera til astrofoto og ikke har købt det endnu, vil jeg råde dig til at købe et Canon. Nikons software er ikke egnet til astrofoto (søg på ‘Nikon stareater’). Det betyder måske ikke det vilde i praksis, men det gør, at det meste software og andet astrofoto udstyr laves til Canon.

chrjensen
              • Super Giant

Du kan sagtens få nogle SUPER fede billeder med et kamera + trefod. Du bliver udfordret jo højere op i brændvide du går. Så start evt. med en wide-field linse.

Det sagt, er der folk der tager rigtig gode billeder med en 200mm linse på en fast trefod:

Der er jo også små monteringer der er lavet specifikt til astrofoto med kameralinser:

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Søren.

Jeg kan huske at min C11 havde problemer med at køre med motorene under -35° da jeg boede i Søndre Strømfjord. -20 kørte fint. Men den var også simplere end de moderne GOTO teleskoper, så det er muligt at de vil få problemer tidligere…

mvh
                Jens

P.S Fokusskruen gik også stramt når det var rigtig koldt.

proshot
                Deltager
                  • Giant

Man kan undgå at motorene og fokuser går stramt når det er koldt.

Man skal bare skille mountet ad, og smøre med noget tyndere grease, og det samme i fokuserens rail.

Det som er på fra fabrikkens side er meget tykt og om vinteren bliver det meget hårdt og stift. Om sommeren putter man bare tykkere grease på igen. På den måde så holder man også udstyret ved lige 😉

soerenk87
                    • Moon

Mange tak for svarene. En fornøjelse med lidt interesse.

chrjensen = SUPER lækker og overskuelig vurdering af de muligheder du anbefaler !!

Jens.Jacobsen og proshot = Lækkert med erfaring i koldt vejr!

soerenk87
                      • Moon

Lad os sige at fotografering får min største interesse, og at jeg samtidig vil kunne drage nytte at blot at bruge kameraet seperat til almindeligt brug (en slags winwin).

Er der noget særligt kamera der gør sig bedst, og i såfald hvordan vil løsningen med det specielle rejsemontering + dette kamera kunne fungere?

2375,- Star Adventurer Rejsemontering

Star Adventurer Rejsemontering

3499,- Nikon D5200

Nikon D5200

Samlet uden forsendelse og andet uforudset (billedbehandling, etuitasker m.v.)

5874,-

Når billedet så er taget, hvad er jeres erfaringer så med selve billedbehandlingen? Kræver dette en kæmpe computer og et voldsomt program? Dette er jo i sidste ende sandsynligvis også en del af budgettet.

Hvis i mener disse to produkter er et fint udgangspunkt, men har forslag til at gøre opsætningen bedre, må i meget gerne fylde på at udstyr og andet, så beløbet – hvis nødvendigt – nærmer sig grænsen. Kunne måske bruge lidt mere på et bedre kamera? (Hælder nok mest til Nikon da jeg har mange dygtige fotografer ved hånden heroppe som dyrker Nikon, så det vil klart være mest optimalt.)

Vh 🙂SørenK872015-01-10 02:11:27

proshot
                      Deltager
                        • Giant

Hej Søren.

Du skal ikke regne med at den Star Adventure kan tracke 15min uden autoguider.

Den skulle nok kunne klare max 3 min, alt efter hvad brændvidde du kommer på.

Husk du skal også have et godt stativ til den. Ikke et kamera tripod, det er for spinkelt.

Canon, Nikon, de er begge gode cams til astro foto. Bare du kan tage billederne i RAW format.

Du kan sagtens modde kameraet til astro brug, så den bliver 3-4 mere følsom. Og når du vil tage billeder nede på jorden igen, kan du få et clip’on’filter til at sætte i. Så har du et kamera der kan bruges til to ting 🙂

Men star adventuren får ros mange steder. Men den har ikke go-to funktion, så du skal finde dine objekter manuelt på himlen. Men så bliver du også en haj til det.

Jeg selv bruger som sagt en iOptron Smarteq pro (med go-to), som vejer 6kg med stativ, uden kamera og linse. Så det er et let grab’an’go grej, og fylder intet. Vil anbefale max 4kg på mountet, ikke 5kg som fabrikanten siger.

Jeg bruger 30mm og 300mm sigma linser, og har en vægt på omkring 8kg med dette setup.

proshot2015-01-10 02:53:45

chrjensen
                          • Super Giant

Enig med Proshot. Dog lige et par kommentarer:

3 min tracking er rigeligt – i hvert fald til at starte med. Det er de færreste der kommer op på 15 min. subs (altså enkelteksponeringer). Det går ikke noget at stjernerne rykker sig mellem eksponeringerne, det kan stacking softwaret sagtens tage højde for.

Kulden (under 20-30 graders frost) vil kunne give dig problemer. Det jeg har læst mig til (har ingen personlig erfaring), er at det er fedtet i lejerne der bliver stift ved for lave temperature. Principielt set kan det løses ved at skille hele monteringen ad, rense alle lejerne ud og så smører dem op med noget fedt der er lavet til meget lave temperature.

Med hensyn til modding: Min erfaring er, at et modificeret kamera (hvor man fjerner det infrarøde filter inde i kameraet) ikke fungerer lige så godt til normal fotografering – også selvom man anvender et filter (foran linsen eller clip-in). Jeg brugte et OWB (original white balance) filter der blev sat foran linsen. I mit tilfælde så de nogenlunde ud når jeg fotograferede i dagslys, men billedet blev helt blåt når jeg brugte blitz. Andre siger at det fungere fint for dem, men det er en chance at tage, og mit 650D kommer IKKE under kniven! Jeg planlægger at få fat i et brugt 450D eller 1100D og bruge det til modding (garantien ryger jo alligevel når man piller det skilt ad).

Det skal så også lige siges, at modding ikke er nødvendigt for at tage fantastiske billeder. Galakser, stjernehobe og mælkevejen bliver lige så fine med umoddede kamera.

Derudover er jeg ikke sikker på, at man kan købe clip-in filtre til Nikon (kan du huske vad jeg sagde om at de meste astro tilbehør bliver lavet til Canon?). Du skal også lige være opmærksom på, at clip-in filtre ikke fungerer med EF-S linser.

Lige en ting mere. Det Nikon du har kik på har 24MP. Det er der sådan set intet galt med, men det er ikke en fordel ved astrofotografering – snarer tvært imod. Hvis jeg KUN kikker på specs for kameraet, ville jeg nok kikke på hvor højt kameraet kan gå op i ISO. At et kamera kan anvende et højt ISO-tal betyder oftest at chippen er meget støjsvag. Og ved astro fotografering handler ALT om signal til støj forholdet.

Hvis jeg kun kikker på spec, ville Canon 100D være en bedre kandidat til astrofoto i samme prisklasse.

Og så lige én redigering mere 🙂

Med hensyn til billedbehandling har du til at starte med brug for to ting (du kan sagtens bruge en ‘almindelig’ computer):

Deepskystacker og GIMP (gratis) eller Photoshop (jeg vil ikke anbefale elements).

Deepskystacker bruger du til at ‘lægge flere biller sammen’ (det er mere kompliceret end som så, men lad os bare blive ved det), og GIMP/Photoshop bruger du til at justere farver og lys på det resulterende billede.chrjensen2015-01-10 14:07:56

soerenk87
                            • Moon

Meget info – Tak for det ! Noget af det er ren volapyk og andet giver nogenlunde mening 🙂

1) Hvad er forskellen på Go-to og autoguider?

2) Hvad gør at en tripod ikke er god nok? Jeg har jo ikke tænkt mig at placere stativet i stiv modvind, så udover vægten (Som vel bl.a. gør at den står mere stabilt) hvad er så argumenterne for det?

Hvis I har mod på det, må i gerne prøve at liste en komplet pakke op – kamerastativudstyr til relevant modificering af kamera osv osv.

Vh. Søren – God søndag!

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

1: Go To betyder, at mounten (efter at være blevet stillet korrekt op og justeret), selv kan finde objekterne. Du beder om at se M42, og nogle sekunder senere peger teleskopet på den. Guiding er en teknik til at få teleskopet til at følge en bestemt position helt præcist ved hjælp af et ekstra teleskop og kamera monteret sammen med hoved-teleskopet.

2: Tripoden til en rigtig teleskop mount er typisk kraftigere en selv de gode foto-stativer, og er derfor mere stabile og kan bære mere vægt. Kravene til hvor stabilet stativet til astrofoto skal være er bare meget højere end ved almindelig foto. Det skal ofte også bære mere vægt.
                              Du vil desuden ubetingen skulle bruge en EQ-mount, som en har nævnt tidligere, og selv om man kan købe nogen af dem uden ben, er det ikke benene, der koster. Det vil også være tæt på umuligt at sætte et EQ-hoved på et almindeligt fotostativ (med mindre vi snakke en lille sag, lavet specielt til formålet).

Mvh
                              Jakob A.

chrjensen
                                • Super Giant

Hmm. 10k til et setup der kan klare astrofoto og almindelig foto siger du? Her er mit bud:

Canon EOS700D med 18-55 objektiv (ca. 4500)

Ioptron SkyTracker V2 (ca. 3300)

Et godt solidt og stabilt fotostativ (ca. 2000 kr)

En timer/fjernkontrol til kameraet (ca. 500 – uoriginalt)

Evt:

Ekstra batteri eller batterigreb til kameraet

Kamerataske

SD kort

Og så begynd at spare op til nogle af de gode linser…

soerenk87
                                  • Moon

Jeg har tvunget mig selv til at tænke lidt tanker omkring købet, selvom jeg har været ganske tæt på at købe mig fattig i ting jeg ikke har forstand på. Efter mere læsning herinde, faldt jeg over denne spændende beretning http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=6582

Det har nok i al sin enkelthed været medvirkende til, blandt andet, at valget i første omgang må ende med et teleskop til ganske almindelig orientering på stjernehimmelen, uden go-to og alt andet teknisk.

Mht. om olien i de enkelte dele kan holde til temperaturen, må komme an på en prøve. Jeg har ikke mod på at skille for meget af for blot at udskifte olien. Uanset tvivler jeg på at teleskopet går direkte i stykker, men blot bliver lidt mere langhåret at flytte rundt på himlen.

Jeg har derfor kig på denne

http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/c8-200mm-sct-pa-eq5.html

Kommentarer til netop den? eller andre gode forslag er selvfølgelig altid velkomne.SørenK872015-01-24 01:57:05

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
                                • Emnet 'Ny Kikkert + fotografering' er lukket for nye svar.