ny kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? ny kikkert

• Dette emne har 169 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 5978 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 170 i alt)
  • Forfatter

ole.b.s
      • Main Sequence

da jeg kørte til hamborg i går kørte turistbusen forkert og kom ind i flensborg hvor vi kom forbi en stor bygning hvor der stod orion med rødt ind og ud

holm
      Deltager
        • Super Giant

Øhh – det er vist ikke lige teleskoper som Orion i Flensburg handler med…ikke at jeg ved noget – har kun hørt rygter.. Holm2009-04-26 17:53:29

ole.b.s
          • Main Sequence

hvilke?

når jeg køber kikkerten har jeg droppet rygsækken fuldstændigt

men det spejl der sidder i bunden af kikkerten hvor tykt er det ?

og hvad er brændevide når man taler om kikkert?

ole.b.s
            • Main Sequence

så blev jeg onkel min søster fik en pige Clap

mhansen
            Deltager
              • Nova

Holm wrote: Øhh – det er vist ikke lige teleskoper som Orion i Flensburg handler med…ikke at jeg ved noget – har kun hørt rygter..

Haha.. Nej, det er det ikke.. Der ligger en lignende Orion i Fields og de gloede også noget mærkeligt på mig, da jeg spurgte efter en refraktor.. De havde dog nogle aflange besynderlige ting, men det kan ikke være særlig gode teleskoper. 1: De var ikke helt lige, men buede lidt opad og 2: der var ingen spejle i dem.. Tilgengæld kunne de godt nok vibrere.. Hehe. WinkWinkWink

Ej, spøj til side.. Det er nok Orion Erotics du har set og ikke Orion (astrodistributøren).

ole b s wrote:

når jeg køber kikkerten har jeg droppet rygsækken fuldstændigt

men det spejl der sidder i bunden af kikkerten hvor tykt er det ?

og hvad er brændevide når man taler om kikkert?

Det spejl der sidder i bunden (af en reflektor) kan godt være 2-5 cm tykt og jeg vil også mene, at dette er standarden. Men jeg kunne forestille mig lidt, at spejltykkelsen stiger, jo større spejlets diameter bliver (apatur / åbning).

Et teleskops brændvidde er den afstand som lyset skal bevæge sig fra åbning til okular. Men brændvidden er ikke kun “bare” afstanden, men giver også en definition af teleskopets evner.

Eksempelvis giver et teleskop med en lang brændvidde et lille synsfelt med et givent okular, frem for et teleskopet med en kort brændvidde.

Ligeledes skulle et teleskop med en meget kort brændvidde, udover naturligvis at være et godt Wide Field instrument pga det store synsfelt, også være et såkaldt “hurtigt” teleskop, ergo man kan benytte kortere eksponeringer, da teleskopet hurtigere samler lys.

Det modsatte med teleskoper med lange brændvidder.

Dog skal det også siges at apaturet har en afgørende rolle for, hvor meget lys teleskopet kan hente ind.

MHansen2009-04-28 20:17:52

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

ole b s wrote: så blev jeg onkel min søster fik en pige Clap

Til lykke, onkel Ole! Wink

Mvh,
                Bjørn

ole.b.s
                  • Main Sequence

jeg sætter astro i bero da jeg har fået en ny hobby rc grej og skoleflyundervisning

tak for denne gangYing%20Yang

mr.mox
                    • Nova

Så var det da godt du ikke nåede at investere i en kikkert…. (Eller ærgeligt der ikke var en billigt til salg nu)

ole.b.s
                      • Main Sequence

rc bil rc flyve kursus nyt modeltog jeg kan snart ikke have mere i hovedt burde nok kigge på nattehimlen for at klare hjernen har købt et uhc filter så nu burde det være muligt at se noget her inde fra byen

ole.b.s
                        • Main Sequence

nu er det også overskyet sikke noget hø

ole.b.s
                          • Main Sequence

hej nu er interessen for himlen røget i jorden med et kæmpe brag

nu er det modeltog der fylder tomrumet ud

har en 70mm referaktor jeg aldrig bruger for at sige det som det er jeg er mega forviret nu

ole

ole.b.s
                            • Main Sequence

jeg vil gerne have en kikkert under 5000,- til visuelt brug der kan bruges til det meste udover planeter også stjernetåger osv nogen foreslag ?

ole

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Se på en dobson, eventuelt med objekt tracker….

ole.b.s
                                • Main Sequence

nogen speciel du tænker på?

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Nop, bare en dob hvis du er visuel, hvilken er op til dig hvad du bedst kan lide af detaljer.

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 170 i alt)
                                • Emnet 'ny kikkert' er lukket for nye svar.