› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › ny kikkert
- Dette emne har 169 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 5976 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. april 2009 kl. 20:01 #15501
ole.b.s- Main Sequence
nu er jeg forviret jeg har aldrig været god til at forstå svensk eller norsk
22. april 2009 kl. 20:42 #15507
mhansenDeltager- Nova
Bjørn T. Jønsson wrote: Ja, jeg er til gjengjeld pensjonert og har masse tid til overs, Tommy …
Ole b: Siden du bor i en by med mye lysforurensning er videoastronomi enda mer aktuelt, fordi slike lyssterke kameraer har vist seg å fungere meget godt under slike vanskelige forhold. Jeg tror du slipper billigere unna med den Sky-Watcher 250 Dobsonen + et videokamera + videograbber, enn andre kombinasjoner som har vært nevnt. Personlig ville jeg valgt et fargevideokamera hvis jeg var deg. Da får du se stjernehimmelen i fulle farger.
En Dobson er også enklere å bruke for en nybegynner enn et oppsett med ekvatorialmontering. Dessuten trenger du ekvatorialmontering kun hvis du skal ta fotos. Men for observasjoner med okular eller på en skjerm er en Dobson med GoTo både enklere og billigere.
Hehe.. Det er jeg heller ikke.. Men jeg prøver da lige at oversætte så.Kort sagt, så anbefaler Bjørn dig at købe en Dobson med farvevideokamera og et videograbber-kort. Hvis du benytter en bærbar kan jeg (MHansen) i øvrigt fortælle dig, at du højest sandsynligt skal bruge et PCMCIA kort.Disse anbefalinger giver Bjørn ud fra, at du har meget lysforurening der hvor du bor. Derfor vil denne sammensætning være mere aktuel, end andre.Ligeledes skal du egentlig kun bruge en ækvatoriel opstilling med goto og guide, hvis du vil tage billeder (still shots og ikke live). Hvis du bare vil observere med okular eller kigge gennem et videokamera, så er Dobson opstillingen meget billigere og simplere.Hvis du overvejer at du gerne vil kigge videoastronomi, men samtidig også gerne vil have muligheden for at tage fotos, så kan jeg anbefale dig følgende.1: Gå ind på nettet og søg en masse informationer omkring de produkter du gerne vil overveje, uanset om du køber dem nye eller brugte. Du kan både kigge på Skywatchers, Meades og Celestrons hjemmesider og jeg mener at de alle giver mulighed for at kunne downloade instruktionsmanualer, så du kan læse lidt om dem.2: Gå efter en stor og solid montering først. Du må så vægte imellem hvor kraftig kontra hvor handy monteringen skal være. En Skywatcher HEQ5 Pro er rimelig til at transportere rundt (Ikke cykel, dog) og en EQ6 Pro, som jeg selv har, kan da transporteres rundt, men ikke uden bil.3: Umiddelbart ville jeg anbefale enten en newton eller en linsekikkert. Dog skal du vide, at en newton skal kollimeres engang imellem. Linsekikkerten skal bare smækkes på og bruges. Newtonen giver langt mest åbning for pengene, dog.4: Når du begiver dig ud i astrofoto verdenen, så husk en ting. Der findes kun en nedre grænse for, hvor mange penge du vil bruge. Umiddelbart vil jeg anbefale at du anskaffer dig et sort/hvid kamera, da du her kan sætte filtre foran. Men der er ingen tvivl om, at farvekameraer sikkert er lidt lettere at starte med.Ligeledes hvis du gerne vil tage længere eksponeringer, kommer du ikke udenom at guide. Her har du også nogle muligheder:– Kameraer som SBIG og Starlight Xpress udbyder på forskellig vis, muligheden for at guide og optage med samme kamera. Starligts bruger samme chip, med forskellig udlæsning af pixels, mens nogle SBIG kameraer har en indbygget guidechip.Fordelene er, at der ikke forekommer forskelle imellem hvilken retning hovedteleskop og guideteleskop peger, da det er samme. Ulempen er, at du muligvis ikke vil kunne guide igennem filtre + at Starlight så mister noget følsomhed, da det kun er en “½” pixel du optager med af gangen.– Du kan også guide off-axis, med et seperat guidekamera. Fordelen er igen, at du ikke har forskel på retning imellem hovedteleskop og guideteleskop. Ulempen er, at off-axis guideren benytter et lille spejl. Dette kan nogle gange gøre det lidt besværligt at finde en passende guidestjerne.– Den mest almindelige setup er dog seperat guide og optage teleskop. Fordelen er naturligvis, at du benytter et helt kamera til at optage med og et helt kamera til at guide med. Dette giver langt flere stjerner at guide efter (undtagen i forhold til Starlights. Der er det det samme). Ulempemerne er, at du for det første lægger noget mere vægt på dit setup og at hvis guideteleskop og hovedteleskop ikke peger i samme retning, så kan der forekomme rotation i det færdige billede.Håber det kunne give dig lidt extra information. Der er ingen herinde der kan fortælle dig, hvad du skal vælge. Men vi kan give dig informationer og vi kan vejlede dig i forhold til de ønsker du tilkendegiver. Men i sidste ende er det jo dig der må afgøre, hvor mange penge du vil bruge og hvilke planer du har.MHansen 2009-04-22 20:43:35 22. april 2009 kl. 20:43 #15508
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hva med engelsk? Skal jeg skrive om forrige beskjed til engelsk språk for deg?
EDIT: Der var Michael H før meg.
Bjørn T. Jønsson 2009-04-22 20:44:42 Mvh,
Bjørn22. april 2009 kl. 20:44 #15509
mhansenDeltager- Nova
Jeg har lige forsøgt at oversætte det til ham, Bjørn.
22. april 2009 kl. 20:54 #15513
ole.b.s- Main Sequence
den kikkert jeg er ved at spare op til Skyliner Flextube 250mm motorisseret dobson
kommer med goto til sommer/efterår22. april 2009 kl. 22:14 #15520
tommyfDeltager- Neutron star
Jeg ville da gerne lige sige i vores dage er EQ GOTOblevet så nemme at bruge at det er værd at overveje sådan en som visuel op til 10″, så har man GOTO og kan sparer tid, over 10″ som visuelt er DOB nok vejen.
22. april 2009 kl. 23:05 #15525
mr.mox- Nova
Tjo, men en vigtig forskel på EQ og Dob’ er at en EQ har tendens til at vinkle okularudtrækket så man skal rotere tubus for at kunne se i den. Det undgår man med en dob. Til visuel brug vil jeg anbefalen en dob (men tror alså heller ikke den passer i en rygsæk)
22. april 2009 kl. 23:45 #15526
Aha, men det fixes let ved 3 ringe om tubus på hver side af tubus ringene så kan den let roteres-
23. april 2009 kl. 10:18 #15534
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
MHansen wrote: Jeg har lige forsøgt at oversætte det til ham, Bjørn.
Takk, takk, Michael!
Mvh,
Bjørn23. april 2009 kl. 19:15 #15557
ole.b.s- Main Sequence
jeg kom til at tænke på når Skywatcher 250P er slået ud skal der ikke noget omkring det åbne stykke ?
23. april 2009 kl. 20:29 #15560
Man kan sætte et stykke stof rundt om, men skulle ikke være nødvendigt hvis du ikke for falsk lys ind i kikkerten.
23. april 2009 kl. 20:30 #15561
ole.b.s- Main Sequence
ok tak
23. april 2009 kl. 20:48 #15563
ole.b.s- Main Sequence
den kikkert jeg har nu hedder orion observer 70 mm eq refractor
26. april 2009 kl. 00:05 #15599
ole.b.s- Main Sequence
kan det passe at orion ligger i flensburg ?
26. april 2009 kl. 09:06 #15600
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Ole,
Hvis du tænker på, hvor firmaet Orion, der har produceret din Orion Observer 70, er placeret henne, så ligger de i Californien, USA. De har dog forhandlere over det meste af verden, og sikkert også i Flensburg. Selve kikkerten er fremstillet af Synta, der ligger i Kina. De producerer også for bl.a. Sky-Watcher og Celestron.Orion producerer ikke noget selv. De finder de kikkerter, de gerne vil sælge, rundt omkring i verden (primært hos Synta men også hos andre), og får dem så brandet i deres navn. Det er en helt normal måde at gøre det på. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ny kikkert' er lukket for nye svar.