ny kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? ny kikkert

• Dette emne har 169 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 5973 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 170 i alt)
  • Forfatter

Bjørn Sandåker
    Deltager
      • Neutron star

Ole, ta en kikk på disse videokameraene. F.eks. Watec 120N+ er et veldig godt lyssterkt kamera for videoastronomi. Med et fargevideokamera som Mallincam Hyper Color Plus ser du tåker og galakser i fulle farger på en skjerm.

Mvh,
      Bjørn

ole.b.s
        • Main Sequence

jeg har ikke forstand på videokameraene.

der er temmelig langt til Midtjysk Astronomiforening

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Forstår du ikke prinsippet med videoastronomi, eller er det min norsk som er uforståelig?

Uansett, skal jeg forsøke å foklare det kort:

Du setter på et egnet videokamera – svart-hvitt eller farge – der hvor okularet pleier å være på teleskopet. Fra kameraet går det en videokabel til en PC med et videograbber-kort. Hvis du bruker en bærbar PC uten innebygget videograbber, kan du bruke en ekstern sådan istedet. Så ser du stjernene på PC-skjermen!

Man kan istedet for å se objektene på PC-skjermen kople til en TV (med lang nok videokabel) og se det på stor skjerm i stuen for hele familien. Eller man kan gjøre begge deler med en videosplitter. Alternativt til videosplitter kan man ta ut et kopisignal fra PC-ens kontakt for ekstern skjerm til en monitor et annet sted, f.eks. inne i huset. Da ser man det samme skjermbildet på begge monitorene.

Her ser du prinsippet i et typisk oppsett:

Gstar-EX i funksjon. Bildet på monitoren er autentisk.

Klikk på lenken (den grønne teksten) i min forrige beskjed for å se noen alternativer på videokameraer. Smile

Mvh,
          Bjørn

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Der er stor forskel på de genre,,,,,,,,,,,,,,

Her GROFT beskrevet…

Videoastronomi er en form for live astro, men med mulighed for at gemmedet man ser.
            Astrofoto er disideret foto, man kan se korte live billeder men intet mod video, der imod kan man lave langtids expo på den ‘standartliserede’ måde..

Astro foto kræver også en bærbar til foto og guide, med autoguider og DSLR kan den undværes.

Med dine forhold ville en

cg5
            66/80mm ED WO
            Starshot 1
            SSAG eller anden guider og offaxic guider
            lille bærbar
            batteri

Så er du køreklar med godt udstyr og minimum vægt…

Videoastronomi er uden for min erfaring, der må andre komme med noget..

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Ole b s, du kan jo osse bruge en cykel med anhænger af en slags til varer eller den type beregnet til børn! Der findes osse specialcykler beregnet til vare transport. Med dem eller med en anhænger kan du sagtens transportere en stor dobson ud til et mørkt sted. Og så får du i tilgift noget motion oven i. LampLampLamp

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

ole.b.s
                • Main Sequence

kikkerten med tilbehør løber op i 10000,- men hvad koster cg5
                66/80mm ED WO
                Starshot 1
                lille bærbar
                batteri
                ?

ole

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Prøv at søge det brugt, det tager lidt længere tid, men du kan spare 60%

ole.b.s
                    • Main Sequence

problemet er bare jeg ved ikke hvad det er de ting

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Ok, sæt dig ned med PCen i et par timer en dag, gogle de nøgleord og læs om dem, det er langt det bedste, tænk slet ikke på køb her og nu hvis du ikke ved hvad de er.

cg5
                      Komplet EQ Montering med GOTO

66/80mm ED WO
                      God lille refractor der laver gode fotoss og let at styre som begynder….

Starshot 1 / DSI 1
                      Det kamera du skal optage fotos med.

Autoguider kamera, offaxic gør at du kan guide gennem samme scope som du optager gennem, så sparer du vægt og Kr, anbefalet er dog et lille guidescope.

lille bærbar
                      Ja, den skal virke som guidekontroller og lave dine optagelser og måske et planetarium program til at se ting som du ønsker at se eller fotografere.

batteri
                      Det skal der til, du skal bruge strøm til kamera/PC, nogle modeller bruger USB som strømkilde.

TommyF2009-04-21 22:01:21

ole.b.s
                        • Main Sequence

så kommer det næste jeg kan ikke handle over nettet

Bjørn Sandåker
                        Deltager
                          • Neutron star

ole b s wrote: problemet er bare jeg ved ikke hvad det er de ting

cg5
                          66 ED WO / 80mm ED WO
                          Starshot <– ikke helt det samme, men i nærheten
                          lille bærbar
                          batteri

Til alle som anbefaler utstyr til andre: prøv å legge ved lenker…!

Bjørn T. Jønsson2009-04-21 22:05:11

Mvh,
                          Bjørn

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Handel over nettet: Det kan jeg ikke hjælpe dig med, men aftale handler kan man jo og betale kontant ved afhentning eller anden aftale.

ole.b.s
                              • Main Sequence

det bliver mere end kikkert +tilbehør

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Har begrænset tid Bjørn Cool man kan jo selv søge lidt….

Bjørn Sandåker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Ja, jeg er til gjengjeld pensjonert og har masse tid til overs, Tommy … Wink

Ole b: Siden du bor i en by med mye lysforurensning er videoastronomi enda mer aktuelt, fordi slike lyssterke kameraer har vist seg å fungere meget godt under slike vanskelige forhold. Jeg tror du slipper billigere unna med den Sky-Watcher 250 Dobsonen + et videokamera + videograbber, enn andre kombinasjoner som har vært nevnt. Personlig ville jeg valgt et fargevideokamera hvis jeg var deg. Da får du se stjernehimmelen i fulle farger.

En Dobson er også enklere å bruke for en nybegynner enn et oppsett med ekvatorialmontering. Dessuten trenger du ekvatorialmontering kun hvis du skal ta fotos. Men for observasjoner med okular eller på en skjerm er en Dobson med GoTo både enklere og billigere.

Bjørn T. Jønsson2009-04-22 00:01:53

Mvh,
                                  Bjørn

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 170 i alt)
                                • Emnet 'ny kikkert' er lukket for nye svar.