› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › ny kikkert
- Dette emne har 169 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 5972 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. april 2009 kl. 21:22 #15258
ole.b.s- Main Sequence
hej jeg er ved at finde gnisten til bålet er ved at spare op til Skywatcher 250P men køber den først når den kommer med goto til sommer/efterår jeg bor inde midt i skive by og har kun orion 70 mm og kan faktisk ikke se noget pgr af by lyset men med Skywatcher 250P køber jeg en rygsæk til den så jeg kan tage knallerten ud af byen og væk fra lysfoureningen men da jeg bor i skive ved jeg ikke om der er en klub i nærheden da jeg godt kunne tænke mig at blive medlem af sådan en er der nogen af jer astro folk der kan hjælpe ?
med hilsen ole b s skive midtvest jylland19. april 2009 kl. 22:26 #15264
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Ole
Det er da nemt. Midtjysk Astronomiforening er tæt på. Vi mødes i Engesvang til foredrag, observationer, teknikmøder, kurser m.v.
Du skal være meget velkommen.
Se meget mere her på vores hjemmeside.
19. april 2009 kl. 22:38 #15266
ole.b.s- Main Sequence
det er da noget af et stykke fra skive kan jeg blive medlem selvom jeg ikke kommer så tit ?
da jeg skal med tog til århus skanderborg silkeborg engesvangole19. april 2009 kl. 23:53 #15273
tommyfDeltager- Neutron star
Tror ikke lige man skal tage en 250 newt med i rygsækken, kan måske gøres, meeeeeen, det er jo en ordenlig klippert.
19. april 2009 kl. 23:58 #15274
ole.b.s- Main Sequence
det har du nok ret i men jeg kan kun se mod syd og når de har tændt landternerne på travbanen når der er løb mandag aften kan jeg ikke se noget så er strandtangen bedre da der helt mørkt der
20. april 2009 kl. 00:01 #15276
Så ville en stor refractor være meget nemmere at køre med.
20. april 2009 kl. 00:10 #15277
ole.b.s- Main Sequence
den vejer kun 28kg og lyra siger den godt kan være i en rygsæk men den skal fortrindsvis stå hjemme i gården men kan smide den i en bil og køre ud til flyndersø er jeg blevet tilbudt eller ud til en jeg kender der bor ude på landet
20. april 2009 kl. 00:21 #15279
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
28 kg. er mye å bære i ryggsekken. Men i en bil går det fint, så lenge bilen er høy nok innvendig. En stasjonsvogn eller SUV bør gå fint.
Mvh,
Bjørn20. april 2009 kl. 00:41 #15283
mhansenDeltager- Nova
De fleste dobson modeller kan heldigvis klappes mere eller mindre sammen, sådan at de ikke fylder alverden… Ellers skulle os med EQ monteringer jo nærmest have en hestetrailer, for flytte rundt på grejet. Hehe.
Men om den så er SÅ mobil og handy, at man kan proppe den ned i en rygsæk, uden at komme frem radbrækket og med krum ryg, det vil jeg så ikke være så sikker på.MHansen 2009-04-20 00:53:48 20. april 2009 kl. 00:49 #15284
pbm77- Moon
Vil også foreslå at du om muligt ser en ’live’ før du køber en. Det er altså et ordentligt teleskop og ikke noget man lige smider en rygsæk og på ryggen.
Det lyder dog til at der er stykke tid til du køber den, og inden da synes jeg du skulle prøve at mødes med fx nogle fra Midtjysk Astronomiforening. Der har du muligheden for at se lidt af deres udstyr og måske få et indtryk af størrelsen på en 10” dobson.
Som Tommy skriver så vil jeg også mene at refraktor ville være vejen frem hvis det mest er på knallert du skal transportere den. Er det derimod i bil som du skiver du har mulighed for, ja så er det ikke noget problem, hvis den altså kan være der.
20. april 2009 kl. 09:02 #15286
thomas- Giant
Hej Ole
Jeg har selv en skywatcher 250, og den kan IKKE være i en rygsæk. Tubus kan måske være i en rigtigt stor rygsæk, men basen fylder meget i både bredde og højde.Men det er en dejlig kikkert, der er nem at bruge.20. april 2009 kl. 14:02 #15307
outlookDeltager- Super Nova
Nej, så store rygsække kan man vist nok ikke få, men jeg skrev engang en tråd med en særlig dobson som kun bestod af få, men gode dele (og osse kostede ca. 4000 Euro) og som 12″ kunne den pakkes sammen til næsten ingenting og transporteres i en lille rygsæk med spejlet uden på. Der var afbildet en kvinde med rygæk og spejl på vej op ad et bjerg. Jeg kan bare ikke huske hvad teleskopet (eller tråden) hedder, men jeg nævnte, at sådan en kunne man da med lidt behændighed lave selv.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting20. april 2009 kl. 16:52 #15318
ole.b.s- Main Sequence
så dropper jeg rygsæk og knallert transport så må jeg bare bruge den her hjemme i skive
jeg hørte i radioen at der var nogle der var gået op på en lager bygning på skive havn for at kigge stjerner dumt den ene gik igenem taget og faldt 6 m20. april 2009 kl. 18:15 #15321
Av, det var ikke smart.
Vil du lave foto eller bare se med dit udstyr?
20. april 2009 kl. 19:10 #15322
ole.b.s- Main Sequence
begge to ting jeg har fået at vide at jeg skal bruge et low light kamera
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ny kikkert' er lukket for nye svar.