› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ny kikkert.
- Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 8 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 23 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. juni 2013 kl. 20:46 #104333
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Hejsa.
Jeg har P.T en gammel 10*50 kikkert, af tvivlsom kalitet.
Jeg vil gerne give visuel astronomien lidt mere af min tid, isæt da jeg har en 12” som endnu ikke har et obs at stå i endnu, så det er for lidt jeg slæber den med udenfor.
Hvad skal jeg anskaffe mig?
Jeg har kraftigt overvejet
http://meade.dk/product/astro-galaxia-23x41x100-772/
med gaffel og træstativ.
Den her vil jeg få med udenfor meget meget oftere, indtil jeg bygger et obs.
Er der for/imod, andre ideer??
16. juni 2013 kl. 21:00 #104334
astrojensenDeltager- Neutron star
Til den pris er der jo enorme muligheder, så det er jo sådan set op til dig. Jeg havde nok overvejet, om ikke et mindre teleskop i første omgang kunne være sagen. Et teleskop kan jo variere forstørrelsen, så man kan se på planeter og andet med høj forstørrelse. Jeg havde overvejet en cirka 100mm refraktor på en ikke for voldsom montering, så den var let at transportere. Og et solfilter, så man også kan bruge den om dagen, hvilket voldsomt udvider den tilgængelige observationstid.
Thomas, Bornholm
17. juni 2013 kl. 06:29 #104351
kimmerrildDeltager- Main Sequence
Det har også været inde i overvejelserne… men, tjaa, tjoo – jeg ved det ikke. Jeg har et teleskop, og den vil få en retmæssig plads inden for overskuelig fremtid – 3-4 år “Håber jeg”
Jeg er selv en visuel bruger af nattehimlen, og med en kikkert bliver man noget mere bekendt med himlen, noget som jeg savner, og mangler.
Med en refrektor kunne man med en lidt bedre montering begynde på astrofoto, jeg har en LX90 lige nu. Så det er ikke nemt at lave billeder med sådan en. Ingen guiding.
17. juni 2013 kl. 09:57 #104357
allan_dystrupDeltager- Nova
Hej Kim,
Efter stort set at have været væk fra amatørastronomi i ~40 år (arbejde, kone, børn & sånn…), er jeg selv inde i en fase, hvor jeg har brug for at “genopfriske” mit kendskab til nattehimlen, for frit at kunne navigere visuelt på kryds og tværs af stjernebillederne i jagten på astronomiske objekter med mine 2″ – 3″ refraktorer
Til det formål har jeg valgt at købe et par gode, brugte porro kikkerter (10×50, 15×50), som jeg kan anvende frihånd på en skum-madrads, i en liggestol med MagicArm eller på en monopod, afhængigt at forholdene. Parametrene for mit valg har været : relativt prisbilligt, af fremragende kvalitet til prisen, simpelt og robust, og frem for alt : let transportabelt samt hurtigt og en fornøjelse at tage i brug!
En 23x/41×100 ville for mig være endnu et teleskop (godt nok dobbelt), men det ville ikke flugte med mit behov : det har for lille synsfelt (TFOV 2½grad/23x og 1½grad/41x – overfor mine håndkikkerters 7.3grad/10x med ExitPupil 5mm hhv. 4.6grad/15x med ExitPupil 3.3mm), samt for tungt og ubekvemt til frit at “surfe” på stjernehimlen.
Den model, du henviser til, reklamerer godt nok med udskiftelige okularer og mulighed for DSLR, men for rigtig at udnytte sidstnævnte potentiale kræves vel en EQ montering og guiding…
Allan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny kikkert.' er lukket for nye svar.