Ny kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ny kikkert

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af jens. This post has been viewed 513 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

navid
      • Asteroid

Hej for et stykke tid siden fik jeg en gammel kikkert af min nabos kone, fordi hendes mand var død R.I.P og hun vidste godt at jeg på det sidste var begyndt og interessere mig for astronoi.

Det er en bresser med 60mm åbning of 700mm brændevidde , jeg vil gerne spørge om hvad jeg kan se på den sådan en, altså visuelt, sådan så at jeg bare ser mere end en grå klat, jeg har tænkt pa M31, men jeg ved ikke helt, så hvad foreslår i?

Hilsen Navid

mikkellund
        • Giant

Jeg er ikke helt klar over hvad du helt specifikt spørger om, men M31 vil altid være en grå klat selv i en 30″.

Mikkel

andreas.v
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Navid.

med en åbning på 60mm kan du sagtens se M-31. Og du skal nok ikke regne med ret meget mere end en svag grå klat desværre.

Selv i større teleskoper er M-31 stadig bare en aflang grå klat med en kraftig kerne.

Prøv Jupiter. Den er meget klar og rigtig flot. Du vil kunne se fire måner omkring den der lyser op og hvis du venter i lidt tid kan du se at de har bevæget sig.

Håber du kunne bruge det

Mvh Andreas

jens
          Deltager
            • Giant

Hej Navid.

Velkommen til. Smile

Det teleskop du har, er et linseteleskop med et f/forhold på næsten 12.

Dvs. at det med en åbning på 60mm ikke er ret velegnet til det vi kalder “Deep-sky” objekter (galakser, tåger, hobe).

Men det er udemærket til planeter og månen, samt dobbeltstjerner og variable stjerner evt. også klare kometer og asteroider.

Det er et typisk nybegynderteleskop så du må ikke forvente det helt store, og vil du gå efter galakser og hobe, så vælg Messiers liste, da disse objekter er forholdsvis klare, men forvent ikke detaljer.

Mest vil du se nogle “uldtotter”, men det at finde objekterne vha. et stjernekort, kan godt være en tilfredsstillelse i sig selv.

Ellers er månen er yndet objekt for et sådan teleskop, og den er jo på godt på vej nu til at overstråle aftenhimlen.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Ny kikkert' er lukket for nye svar.