ny – (igen igen) hvad skal jeg købe ;-)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? ny – (igen igen) hvad skal jeg købe ;-)

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af mads2205. This post has been viewed 775 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mads2205
      • Asteroid

Hej

Jeg er ny og har fået min den glæde at være meget i naturen (igen). jeg ville altid gerne lærer mere om stjernerne, og ledte efter en lille starter løsning (inden man finder ud af om det er noget). Jeg læste en anden sted at en god stærk kikkert er godt. sådan har jeg .. meget stærk, men … jeg vil godt have noget stationært. så lidt billigt her :

oprindeligt kiggede jeg på den her:

https://www.wupti.com/produkter/fritid/grill-og-fritid/kikkerter/astromaster-130-eq?cid=pc_911205000000

som så kan købes i udlandet til :

http://www.picstop.co.uk/reflector-telescopes/celestron-astromaster-130eq-astrotelescope.html?source=awin&awc=580_1485999615_e21c497842e581a5dd250f6d5a030079

men har den det “hele med” i pakken? eller..

ydermere så jeg den her: og jeg tænkte – det er da et tilbud:

http://www.discoworld.dk/da_p/forbrugerelektronik/mikroskoper_og_kikketer/professionel_spejlteleskop_stjernekikkert_inkl_stativ_og_linser.html?osCsid=30ce81125421404a411bbf4cc9b2f4c3 – da den er nedsat. men er det fup?

hvad siger ekperterne- 😉

jeg tænkte det måske også betød med med baggrundsbelysningen i det område hvor man stiller den op etc?

vh Mads 44 år ingeniør (ny)

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

I alle tre tilfælde er der tale om begynderteleskoper. Man kan godt være

heldig med optikken, men de tysk ækvatoriale opstillinger hører til de

mindre stabile – priserne indikerer også, at det ikke er topkvalitet.

Det sidste teleskop falder ikke ind under kategorien “professionel”, som

de skriver – jeg vil sige, at det er uprofessionelt at skrive det.

Der er mange som begynder med at købe billigt, da der jo altid er fare

for, at interessen ikke fænger. På den anden side, vil et billigt tele-

skop få ens øjne op for, hvilke ting, der godt kunne være bedre.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Første skridt: Meld dig ind i en lokal astronomiforening!!!!

Thomas, Bornholm

mads2205
            • Asteroid

Tak for svarene. 😉 læser og tænker – god ide med forening.

kh mads

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Kommer du ud i en forening, så kan du møde forskellige medlemmer med vidt forskelige teleskoper og på den måde få en bedre idé om, hvad der passer bedst for dig. Et teleskop er ikke bare et teleskop, det skal også passe til observatørens muligheder for transport, opbevaring, observationsforhold, etc. Gør det ikke det, så er der stor fare for, at det bare bliver til en “hvid elefant”, der står og samler støv i et hjørne, uden at blive brugt.

Thomas, Bornholm

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Jeg kan se det er en halvgammel tråd, men jeg vil lige føje noget på alligevel:

Jeg ville ikke købe et teleskop ved nogen af de forhandlere, du lnker til oprindeligt. De er alle sammen gadget-forhandlere og kan ikke forventes at have nogen som helst viden om de teleskoper de sælger, og de kan heller ikke forventes at sælge noget som helst andet end billige mainstream-ting, legetøj.

Som allerede nævnt af de andre, få hjælp i en forening, køb hos en anerkendt astroforhandler eller evt. brugt af nogen i astro-miljøet.

Jakob A.

mads2205
                  • Asteroid

Hey allesammen. tak for jeres svar. jeg endte faktisk med at købe den rigtige “pro” – tak for rådet om at undgå den “uægte pro”. 1500 kr og den landede fint i dk. den er mega fed.

så kan man se om det er noget for en, inden man starter den større tur 😉

vh mads

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'ny – (igen igen) hvad skal jeg købe ;-)' er lukket for nye svar.