Ny gammel laptop

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Ny gammel laptop

• Dette emne har 21 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 181 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

store.bjoern
    Deltager
      • Giant

Har endelig fået bestilt en refurbed laptop, Lenovo W520, i7, 8 gigz hukommelse og 2gb grafikkort. Fik tippet om refurb et sted her på forum, så tak for det

Her er et review

http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-ThinkPad-W520-Notebook.53220.0.html#nbc_nbcompare_div

Glæder mig til at træde mine spæde astro-sko, og til at købe et nyt skop til næste år

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Tak for tippet, går ud fra at det er denne side?

https://www.refurb.dk

Lige noget for en gammel gnier som mig

/Rudi B. Rasmussen

store.bjoern
        Deltager
          • Giant

Hej Rudi. Jeps! Jeg skrev til dem med mine behov til astro-foto og billedbehandling, og jeg fik to anbefalinger. Og hvis man liiige har lidt ekstra på kistebunden, så kan man modificere den lidt. F.eks. SSD, men så ville det være en SSD med Sandforce controller, og dem har jeg hørt for mange klagesange om. Og Lenovo kan vist ikke så godt med Samsung og Crucial SSD. Men pønser i stedet på at supplere med en Samsung Portable SSD T1 MU-PS500B 500 GB, som kan sidde i den anden USB 3-port.

store.bjoern
          Deltager
            • Giant

Så skal der kigges efter et godt (læs: billigere) billedbehandlingsprogram end Photoshop. Det skal vel kunne bearbejde farver i 16-bit?!

Har lidt kig på denne side, hvor div. programmer bliver beskrevet (auf Deutsch!) http://astrofotografie.hohmann-edv.de/bildbearbeitung/software.php

landbo
            Deltager
              • Nova

Store Bjørn wrote: Så skal der kigges efter et godt (læs: billigere) billedbehandlingsprogram end Photoshop. Det skal vel kunne bearbejde farver i 16-bit?!

Har lidt kig på denne side, hvor div. programmer bliver beskrevet (auf Deutsch!) http://astrofotografie.hohmann-edv.de/bildbearbeitung/software.php

Prøv og kig på GIMP. Mig bekendt er det mange versioner siden det kun understøttede 8 bits billedformater.

store.bjoern
              Deltager
                • Giant

Ok, super! Tak, Leif, det vil jeg gøre, har tidligere brugt GIMP, og var egentlig godt tilfreds.

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Ellers har Adobe jo et nyt software leje koncept, du kan leje forskellige pakker et år af gangen, eller blot på måneds bases.

For lige knap kr 100,- pr måned kan du have seneste PhotoShop (og lightroom).

Se alle muligheder her: https://creative.adobe.com/da/plans?store_code=dk

Jeg købte selv PhotoShop Elemente 11 for et par år siden, men jeg overvejer at skifte til “leje” modellen, dels for altid at have den seneste version og dels for at have den fulde version (jeg er irriteret over ikke at kunne optage makroer(actions) når jeg vil give en serie billeder samme behandling og samt andre irriterende begrænsninger)rudibr2015-03-24 06:09:29

/Rudi B. Rasmussen

store.bjoern
                  Deltager
                    • Giant

Tak for tippet, Rudi. Skal lige se på, hvor meget tid jeg har tilovers ift. billedbeh. Lejen kan blive dyr, hvis man ikke kommer til programmet så ofte. Men, der bliver nok lidt mere tid en dag, når drengen bliver større og synes det er “nederen” at hænge ud med sin far, ELLER synes det er ultra cool at astro-nørde med daddy

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

Adobe har flere koncepter og priser på deres software abonnementer. Du kan godt leje for en enkelt måned, så er prisen bare højere. Den laveste pris per enhed er at tage hele pakken i et år. Men de giver kun mening, hvis man faktisk har brug for flere af programmerne.

John
                      Deltager
                        • Nova

Du kan gratis hente Adobe Photoshop CS2. Det er en ældre version, men har masser af funktioner. Du kan så købe lidt plugins til astro, så er du godt kørende!

store.bjoern
                        Deltager
                          • Giant

Ok, det lyder også interessant. Tak til jer, gutter!

Min laptop er på vej, og jeg kan snart prøve at få lavet nogle optagelser. Glæder mig til at undersøge alt det med billedbehandling og stacking og tracking (i omvendt rækkefølge naturligvis)…Store Bjørn2015-03-25 19:49:40

morten.brix
                          Deltager
                            • Super Giant

John wrote: Du kan gratis hente Adobe Photoshop CS2. Det er en ældre version, men har masser af funktioner. Du kan så købe lidt plugins til astro, så er du godt kørende!

Hej John.

Hvor kan man hente CS2 gratis. ?

Det ville være ret godt…

John
                            Deltager
                              • Nova

Jeg tror jeg hentede den her link

morten.brix
                              Deltager
                                • Super Giant

Takker. Det er kanon.

store.bjoern
                                Deltager
                                  • Giant

John wrote: Du kan gratis hente Adobe Photoshop CS2. Det er en ældre version, men har masser af funktioner. Du kan så købe lidt plugins til astro, så er du godt kørende!

Hej John. Hvilke plug-ins ville du anbefale?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Ny gammel laptop' er lukket for nye svar.