Ny funktion: LaTeX-understøttelse

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Ny funktion: LaTeX-understøttelse

Tagget: ,

• Dette emne har 46 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 1733 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
  • Forfatter

biberadm
    Admin
      • Main Sequence

Hej Frank:

Jeg har aktiveret use wp-latex syntax nu. Men det der LaTeX-syntax går ret ubeskåret hen over hovedet på mig. Beklager. Vi kan jo prøve at nærme os det lidt ad gangen. Vi har bl.a. valgt dette plugin fordi der skulle være mulighed for at hoste MathJax-biblioteket på vores egen server, hvis den eksisterende CDN ophører. Det skete vist tidligere for et andet plugin.

Men jeg har ingen viden om, hvordan det i givet fald skulle konfigureres, så det ville nok kræve at du eller en anden med den fornødne indsigt tog affære og stykkede udvidede med de evt. nødvendige ekstra pakker.

De af jer, som vil bruge LaTeX-funktionaliteten kan må måske finde ud af det i fællesskab.

Dette er min nye signatur. xx

biberadm
      Admin
        • Main Sequence

Jeg har forsøgsvis forsøgt at skrift indstillingen Default latex-syntax attribute fra Inline til Display. Men det ændrede vist heller ikke noget, så den er tilbage på Inline igen.

Ved nærmere eftertanke, så tror jeg ikke, at den der $-notation vil komme til at funke her i bbPress, medmindre de er pakket ind i latex-shortcodes. Sagen er, at mange af de WP-plugins, der findes, er skrevet til at virke i de almindelige wordpress side-typer som ‘page’ og ‘post’. Men bbPress består af ‘topic’ og ‘reply’ og ‘forum’.

Fx kunne vi først ikke få LaTex-pluginet til at virke, fordi latex-shortcodes ikke blev håndteret i bbPress’ sidetyper. Så jeg måtte først whiteliste latex-shortcoden til topics og replies. Men den funktion, der trigger, når der kommer en løststående $-notation kan vi ikke uden videre få aktiveret, tror jeg.

Håber det giver mening.

Dette er min nye signatur. xx

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Det giver helt fin mening omkring wp_latex og $..$ – det er også kun et luksus problem for at spare lidt tasteri når men lige skal fyre en formel af (er gammel LaTeX bruger, så $$ sidder i fingrene.
          Det fungerer fint – der er andre ting i forummet der skal bruges ressourcer på.

Lad iøvrigt endelig default latex-syntax attribute stå til inline.

Forskellen på de to er hvordan eksempels sum-fra/til og brøker bliver vist. I Inline skrives brøker med mindre font, hvor de i Display hvis med samme font som ikke-brøker (og derfor fylder 2-3 linier i højden)

Det er nemt at få det til at blive vist som display man skal bare bruge \displaystyle efter  [latex]

Bjarne
          Moderator
            • Super Nova

Frank,

kan du hjælpe mig med med teksten, som giver Einstein ligningerne in-line. Mit problem var at få græske bogstaver i sving som indices. Der manglede helt klart et eller andet.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej Bjarne,

Selvfølgelig.

Jeg tror dit problem har været at du ikke bruger backslash når du skal skrive de græske bogstaver.

\alpha, \beta, \gamma osv.

Dernæst skal man huske at sætte nogle opdelingstegn (mellemrum eksempelvis) da eksempelvis 8\piG ikke er korrekt, mens 8\pi G giver det forventede. og desuden huske at sætte nogle Tuborg klammer

Nå – men her er formlen:
              G_{\mu\nu} + \Lambda_{\mu\nu} = \frac{8\pi G}{c^4}T_{\mu\nu}

som bliver til:

G_{\mu\nu} + \Lambda_{\mu\nu} = \frac{\displaystyle 8\pi G}{\displaystyle c^4}T_{\mu\nu}

Kan i øvrigt anbefale at anvende de online previewere til de lidt størrer formler.
              Her er én:  https://arachnoid.com/latex/

og her er lidt mathtegn inklusive de græske.

http://latex.wikia.com/wiki/List_of_LaTeX_symbols

Bjarne
              Moderator
                • Super Nova

Ja, men det var det gjorde, med mellemrum og krøllede paranteser. Vil det virke nu? Skal der stå andet end skarpe paranteser omkring latex? Jeg kan jo forsøge igen.

R_{\mu\nu} - \frac{1}{2}Rg_{\mu\nu} + \Lambda g_{\mu\nu} = \kappa T_{\mu\nu}

Den samme ligning med blandet indexering:

R_{\nu} ^{\mu} - \frac{1}{2}R\delta_{\nu}^{\mu} + \Lambda \delta_{\nu}^{\mu} = \kappa T_{\nu}^{\mu}

hvor g^{\mu\alpha}g_{\alpha\nu} = \delta^\mu_\nu er enhedsmatricen, så \delta^\mu_\mu = 4 .

Bjarne
                Moderator
                  • Super Nova

Hvad har jeg gjort forkert? Skal der $$ eller $ omkring? Jeg troede ikke det var nødvendigt? Det er måske ikke skarpe paranteser men runde omkring latex? De runde paranteser virker slet ikke. Skal der en kommando efter den første skarpe parantes med latex, som henter et eller andet, som fortolker de græske tegn?

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

start med [latex] og slut af med [/latex]

Du bruger divider og ikke backslash !!!

brug: [latex] R_{\mu\nu} - (1/2)Rg_{\mu\nu} + \Lambda g_{\mu\nu} = \kappa T_{\mu\nu} [/latex]

Bjarne
                    Moderator
                      • Super Nova

Det har jeg gjort hele tiden. Jeg mener, at det virker med latinske tegn: g_{ij}

Bjarne
                      Moderator
                        • Super Nova

Der sker noget mystisk, som jeg ikke forstår.

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

PRøv at cut-and-paste det jeg skrev ind i enten visuel eller Tekst.

Du har ikke et eller andet mærkeligt sikkerheds-tegn-forvandlings-program kørende som plugin i din browser??

Lige før da du skrev formlen i dit indlæg stod alle de græske som /mu/nu hvor det skal være \mu\nu

Bjarne
                          Moderator
                            • Super Nova

Åh-nej. Det havde jeg helt overset. Jeg oversætter mentalt fra Windows til Unix. Det forklarer unægteligt en del. Tak.

Frank Larsen
                            Moderator
                              • Super Nova

Cut-n-pasted:
                              R_{\mu\nu} - (1/2)Rg_{\mu\nu} + \Lambda g_{\mu\nu} = \kappa T_{\mu\nu}

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Bjarne – det minus tegn du brugte havde en eller anden obskur kode (hex 2013 i unicode, E2 80 93 i UTF-8, 13 20 i UTF-16 ) og derfor ville MAthJax ikke oversætte.
                                Det var en lidt længere streg end det sædvanlige minus. Brug ikke unicode specialtegn inde i latex, men kun helt almindelige tegn fra tastaturet når du skriver LaTeX

Bjarne
                                Moderator
                                  • Super Nova

Nu virker det. Jeg havde glemt et / foran latex. Formlerne ser ud til at være lidt hævede i forhold til teksten. Kan problemet med tegnet være hak, ^, som skal efterfølges af et space. Jeg ved ikke, hvad der sker, hvis jeg glemmer det space.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'Ny funktion: LaTeX-understøttelse' er lukket for nye svar.