› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Ny funktion: LaTeX-understøttelse
- Dette emne har 46 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 1733 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. november 2017 kl. 11:44 #312830
biberadmAdmin- Main Sequence
Hej Frank:
Jeg har aktiveret
use wp-latex syntax
nu. Men det der LaTeX-syntax går ret ubeskåret hen over hovedet på mig. Beklager. Vi kan jo prøve at nærme os det lidt ad gangen. Vi har bl.a. valgt dette plugin fordi der skulle være mulighed for at hoste MathJax-biblioteket på vores egen server, hvis den eksisterende CDN ophører. Det skete vist tidligere for et andet plugin.Men jeg har ingen viden om, hvordan det i givet fald skulle konfigureres, så det ville nok kræve at du eller en anden med den fornødne indsigt tog affære og stykkede udvidede med de evt. nødvendige ekstra pakker.
De af jer, som vil bruge LaTeX-funktionaliteten kan må måske finde ud af det i fællesskab.
Dette er min nye signatur. xx
6. november 2017 kl. 11:55 #312841
biberadmAdmin- Main Sequence
Jeg har forsøgsvis forsøgt at skrift indstillingen
Default latex-syntax attribute
fra Inline til Display. Men det ændrede vist heller ikke noget, så den er tilbage på Inline igen.Ved nærmere eftertanke, så tror jeg ikke, at den der $-notation vil komme til at funke her i bbPress, medmindre de er pakket ind i latex-shortcodes. Sagen er, at mange af de WP-plugins, der findes, er skrevet til at virke i de almindelige wordpress side-typer som ‘page’ og ‘post’. Men bbPress består af ‘topic’ og ‘reply’ og ‘forum’.
Fx kunne vi først ikke få LaTex-pluginet til at virke, fordi latex-shortcodes ikke blev håndteret i bbPress’ sidetyper. Så jeg måtte først whiteliste latex-shortcoden til topics og replies. Men den funktion, der trigger, når der kommer en løststående $-notation kan vi ikke uden videre få aktiveret, tror jeg.
Håber det giver mening.
Dette er min nye signatur. xx
6. november 2017 kl. 14:37 #312932
Frank LarsenModerator- Super Nova
Det giver helt fin mening omkring wp_latex og $..$ – det er også kun et luksus problem for at spare lidt tasteri når men lige skal fyre en formel af (er gammel LaTeX bruger, så $$ sidder i fingrene.
Det fungerer fint – der er andre ting i forummet der skal bruges ressourcer på.Lad iøvrigt endelig
default latex-syntax attribute
stå til inline.Forskellen på de to er hvordan eksempels sum-fra/til og brøker bliver vist. I Inline skrives brøker med mindre font, hvor de i Display hvis med samme font som ikke-brøker (og derfor fylder 2-3 linier i højden)
Det er nemt at få det til at blive vist som display man skal bare bruge
\displaystyle
efter[latex]
6. november 2017 kl. 18:43 #312946
BjarneModerator- Super Nova
Frank,
kan du hjælpe mig med med teksten, som giver Einstein ligningerne in-line. Mit problem var at få græske bogstaver i sving som indices. Der manglede helt klart et eller andet.
6. november 2017 kl. 21:50 #312972
Hej Bjarne,
Selvfølgelig.
Jeg tror dit problem har været at du ikke bruger backslash når du skal skrive de græske bogstaver.
\alpha, \beta, \gamma
osv.Dernæst skal man huske at sætte nogle opdelingstegn (mellemrum eksempelvis) da eksempelvis
8\piG
ikke er korrekt, mens8\pi G
giver det forventede. og desuden huske at sætte nogle Tuborg klammerNå – men her er formlen:
G_{\mu\nu} + \Lambda_{\mu\nu} = \frac{8\pi G}{c^4}T_{\mu\nu}
som bliver til:
Kan i øvrigt anbefale at anvende de online previewere til de lidt størrer formler.
Her er én: https://arachnoid.com/latex/og her er lidt mathtegn inklusive de græske.
6. november 2017 kl. 22:23 #312983
Ja, men det var det gjorde, med mellemrum og krøllede paranteser. Vil det virke nu? Skal der stå andet end skarpe paranteser omkring latex? Jeg kan jo forsøge igen.
Den samme ligning med blandet indexering:
hvor
er enhedsmatricen, så
.
6. november 2017 kl. 22:26 #312984
Hvad har jeg gjort forkert? Skal der $$ eller $ omkring? Jeg troede ikke det var nødvendigt? Det er måske ikke skarpe paranteser men runde omkring latex? De runde paranteser virker slet ikke. Skal der en kommando efter den første skarpe parantes med latex, som henter et eller andet, som fortolker de græske tegn?
6. november 2017 kl. 22:33 #312990
start med
[latex]
og slut af med[/latex]
Du bruger divider og ikke backslash !!!
brug:
[latex] R_{\mu\nu} - (1/2)Rg_{\mu\nu} + \Lambda g_{\mu\nu} = \kappa T_{\mu\nu} [/latex]
6. november 2017 kl. 22:38 #312993
Det har jeg gjort hele tiden. Jeg mener, at det virker med latinske tegn:
6. november 2017 kl. 22:39 #312994
Der sker noget mystisk, som jeg ikke forstår.
6. november 2017 kl. 22:42 #312995
PRøv at cut-and-paste det jeg skrev ind i enten visuel eller Tekst.
Du har ikke et eller andet mærkeligt sikkerheds-tegn-forvandlings-program kørende som plugin i din browser??
Lige før da du skrev formlen i dit indlæg stod alle de græske som
/mu/nu
hvor det skal være\mu\nu
6. november 2017 kl. 22:43 #312996
Åh-nej. Det havde jeg helt overset. Jeg oversætter mentalt fra Windows til Unix. Det forklarer unægteligt en del. Tak.
6. november 2017 kl. 22:43 #312997
Cut-n-pasted:
6. november 2017 kl. 22:55 #313002
Bjarne – det minus tegn du brugte havde en eller anden obskur kode (hex 2013 i unicode, E2 80 93 i UTF-8, 13 20 i UTF-16 ) og derfor ville MAthJax ikke oversætte.
Det var en lidt længere streg end det sædvanlige minus. Brug ikke unicode specialtegn inde i latex, men kun helt almindelige tegn fra tastaturet når du skriver LaTeX6. november 2017 kl. 23:16 #313009
Nu virker det. Jeg havde glemt et / foran latex. Formlerne ser ud til at være lidt hævede i forhold til teksten. Kan problemet med tegnet være hak, ^, som skal efterfølges af et space. Jeg ved ikke, hvad der sker, hvis jeg glemmer det space.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny funktion: LaTeX-understøttelse' er lukket for nye svar.