Ny funktion: LaTeX-understøttelse

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Ny funktion: LaTeX-understøttelse

Tagget: ,

• Dette emne har 46 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 1732 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Forfatter

Bjarne
    Moderator
      • Super Nova

Hurra! LaTex virker. R=R_{$/alpha /beta $}^{$/alpha /beta $}

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Nææ, den skriver “No formula provided” og herefter R=R_{/mu/nu}^{/mu/nu}/latex]

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Og ligesom jeg trykkede Send, så kom formlen… ???

Måske fik Bjarne rettet det, mens jeg skrev mit svar 🙂

Bjarne
          Moderator
            • Super Nova

Jeg har problemer med græske indices. Det virker med latinske. Såvidt jeg husker er α /alpha i Latex i math mode, dvs med $ omkring.

Den meddeler, at latex skal være inline math. Det lader til, at indexer ikke kan være i math. Op ad bakke for generel relativitet, hvor de 4 indexer er græske. Jeg bør måske læse noget mere om græske tegn. Det virker til gengæld i <sub> og <sup>.

Bjarne
            Moderator
              • Super Nova

Jeg har fået en ny ide. R_/textalpha^/textbeta

Nå, det virkede heller ikke. Problemet er, at LaTex er rekursiv, så man kan lave komplicerede og høje formler. Dette går selvfølgelig ikke i en text. Man skulle dog tro, at noget i denne stil var mulig R_α R_α.

Bjarne
              Moderator
                • Super Nova

Altså: Græske tegn i formen &alpha; eller $/alpha$ må ikke forekomme.

Bjarne
                Moderator
                  • Super Nova

$latex i\hbar\frac{\partial}{\partial t}\left|\Psi(t)\right>=H\left|\Psi(t)\right>$$latex i\hbar\frac{\partial}{\partial t}\left|\Psi(t)\right>=H\left|\Psi(t)\right>$

Bjarne
                  Moderator
                    • Super Nova

Det var en kode, som jeg googlede mig til. Begrænsningen er “inline math mode”.

De hedder altså /textalpha, etc. Lad mig prøve uden index: $/textbeta$

Altså i en bestemt LaTex pakke, men ikke her.

Bjarne
                    Moderator
                      • Super Nova

Man skal åbenbart studere denne specielle plugin.

biberadm
                      Admin
                        • Main Sequence

Nej, du har ret. <sub> og <sup> tags er ikke usikre. Det virker lidt fjollet. Og hvis vi kaster noget tid efter det, kan vi sikkert også godt få dem tilbage. Men nogen har filtreret dem fra. Om det er sket i bbPress eller vores basis-theme BuddyPress eller evt. et eller andet plugin, kan jeg ikke sige på stående for. Hvis det er et ønske, kan vi sætte det på ønskelisten, og så kan vi prioritere det blandt de øvrige ønsker.

Lav et selvstændigt topic som et ønske på det, hvis du gerne vil ha det tilbage.

Du kan evt. google “bbPress sub sup html tags” og se, om der er en forklaring. 🙂

Dette er min nye signatur. xx

biberadm
                        Admin
                          • Main Sequence

Bjarke, du er meget velkommen til at grave mere i LaTeX-plugin’et. Jeg kan ikke rigtigt hjælpe så meget, da jeg ikke forstår mig på LaTeX. Men så meget har jeg forstået, at der er forskellige implementeringer. Og derfor har jeg også linket til den dokumentation, som dette plugin benytter (MathJax).

Der er nogle indstillinger til dette plugin, som man muligvis kan pille ved. Her viser jeg en dropdown med mulige indstillinger.

https://www.dropbox.com/s/rhc7t36uye89h4u/Sk%C3%A6rmbillede%202017-11-06%2000.43.55.png?dl=0

Derudover er der en valgmulighed i display og inline øverst på indstillingssiden. Pt står den på inline. Hvis du kan anvise andre og bedre indstillinger, må du bare sige til.

Dette er min nye signatur. xx

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

df(X_t)= \sum_{i=1}^d f_{,i}(X_t)\,dX^i_t + \frac{1}{2}\sum_{i,j=1}^d f_{,ij}(X_{t})\,d[X^i,X^j]_t

\left[\begin{array}{ccc} a & b & c \\ d & \frac{1}{e} & f \\ g & h & \sum_{i=1}^d f_{,i}(X_t)\,dX^i_t \end{array}\right]

\underbrace{a+\overbrace{b+\cdots}^{{}=t}+z} _{\mathrm{total}} ~~ a+{\overbrace{b+\cdots}}^{126}+z

\left[\begin{array}{ccc} \vec{\alpha} & \beta & \gamma \\ \delta & \frac{1}{\epsilon} & \Gamma \\ \Delta & \Theta & \sum_{\tau=1}^d f_{,\tau}(X_t)\,dX^\tau_t \end{array}\right] \bigcap \left[\begin{array}{ccc} \alpha & \beta & \gamma \\ \delta & \frac{1}{\epsilon} & \Gamma \\ \Omega & \Theta & \sum_{\tau=1}^d f_{,\tau}(X_t)\,dX^\tau_t \end{array}\right]

G_{\mu\nu} + \Lambda g_{\mu\nu} = \frac{\displaystyle 8\pi G}{\displaystyle c^4}T_{\mu\nu}

Ser ud til at det fungerer fornuftigt nu – også med standard Latex græske bogstaver (\textxxx virker dog ikke, men det er heller mathmode men textmode Latex2E og kræver at textcomp er loadet) ! SUPER 😉

$..$ og $$..$$ inline Latex virker ikke
                            Som udgangspunkt er det genererede dog inline Latex. Brug \displaystyle til at skifte

Inline: \sum_{\tau=1}^d f_{,\tau}(X_t)\,dX^\tau_t
                            displaymode: \displaystyle \sum_{\tau=1}^d f_{,\tau}(X_t)\,dX^\tau_t

cheatsheet:

http://www.personal.ceu.hu/tex/cookbook.html

https://math.meta.stackexchange.com/questions/5020/mathjax-basic-tutorial-and-quick-reference

Understøttede Latex kommandoer:
                            http://docs.mathjax.org/en/latest/tex.html#supported-latex-commands

http://www.onemathematicalcat.org/MathJaxDocumentation/TeXSyntax.htm

Bjarne
                            Moderator
                              • Super Nova

Problemet med LaTex er, at den er baseret på javascript kode, som hentes et bestemt sted, hvis man ser bort fra simple konstruktioner med latinske bogstaver og tal. Mere komplicerede formler med græske bogstaver kræver import af javascript konstruktioner. Dette ses i arxiv.org. Hvis man vælger LaTex er Tekst-tilstanden totalt ulæselig, så det er umuligt at tilføje ting i normal HTML. Jeg slår derfor LaTex fra for at ændre koden til HTML.

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Hmm – jeg har ingen problemer med græske bogstaver og editering af komplicerede formler i tekstmode.
                                Det er ikke anderledes end da jeg skrev LaTeX i emacs for 17 år siden.
                                Jeg medgiver at \textxxx versionerne af de græske bogstaver ikke fungerer, men umiddelbart virker de følgende gode gamle:

http://rcsg-gsir.imsb-dsgi.nrc-cnrc.gc.ca/documents/latex/node63.html

Frank Larsen
                                Moderator
                                  • Super Nova

Jesper,

Det kunne være interessant at køre med use wp-latex syntax slået til.  Så skulle $E=mc^2$ og de følgende tre ens, virke.

$\int_0^\infty e^{-x^2} dx=\frac{\sqrt{\pi}}{2}$

$$\int_0^\infty e^{-x^2} dx=\frac{\sqrt{\pi}}{2}$$

\int_0^\infty e^{-x^2} dx=\frac{\sqrt{\pi}}{2}

Når du ved lejlighed kommer forbi MathJax modulet, må du gerne prøve at slå den til – da wp-latex ikke er installeret burde det ikke give problemer

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'Ny funktion: LaTeX-understøttelse' er lukket for nye svar.