› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Ny funktion: LaTeX-understøttelse
- Dette emne har 46 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 1731 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. november 2017 kl. 00:34 #312518
biberadmAdmin- Main Sequence
For dem der elsker at skrive formler. Vi har nu forsøgsvis installeret pluginet MathJax-LaTeX, der gør det muligt at skrive formler her. Formlerne blive så af serveren renderet som små billedgrafikker.
(latex)E=mc^2(/latex)
bliver således til:
… hvis du altså udskifter de bløde parenteser () med kantede parenteser []
Ikke nødvendigvis den (typo)grafisk mest elegante løsning, men den er så vidt vides ret robust. Hvis noget andet viser sig at være bedre, kan vi evt. skifte.
Notationen kan studeres her: https://da.wordpress.org/plugins/mathjax-latex/
Interesserede kan læse mere her: http://docs.mathjax.org/en/latest/tex.html
Nogen med forstand på det kunne måske ved lejlighed skrive en lille vejledning til en support-side.
Dette er min nye signatur. xx
4. november 2017 kl. 13:03 #312568
Frank LarsenModerator- Super Nova
test
Hmmm – lader til at de ikke virker !?
4. november 2017 kl. 14:45 #312596
hmmm. jeg prøver lige igen.
4. november 2017 kl. 14:47 #312597
Den forrige er skrevet i tekst-fanen, men shortcodes burde fungere i både visuel- og tekst-fanen. Men nu prøver jeg også lige visuel:
4. november 2017 kl. 14:49 #312598
jespersoholm4baseDeltager- Asteroid
Det forrige er skrevet af mig som Keymaster (= forum admin). Nu prøver jeg som participant:
4. november 2017 kl. 14:51 #312600
OK, det ser ud til at vi har et rettighedsproblem her. Participants kan ikke uden videre bruge shortcodes. (Hvilket der sikkert er en god sikkerhedsbegrundelse for.)
4. november 2017 kl. 15:44 #312605
BjarneModerator- Super Nova
4. november 2017 kl. 15:47 #312607
w=P/ρc<sup>2</sup>
Hvad er så begrundelsen for, at dette ikke virker?4. november 2017 kl. 17:23 #312613
Det ser ud til at bbPress i sin ordinære implementering er skrabet ned til et begrænset sæt af tilladte html-tags.
<sup> er øjensynligt ikke en af dem. Men fortvivl ikke. Vi kan utvivlsomt tilpasse redigeringsmenuerne vha diverse plugins. Men der er god ræson i, at vi er en kende restriktive. bbPress bygger på mange års samlede bulletin boards erfaringer, så lad os tage tingene en ad gangen. De findes et hav af plugins til bbPress, så der er formentlig ikke den funktion, der ikke er mulig. Men for at finde det rigtige plugin, må vi lave lidt research.
Jeg er ved at skifte et plugin ud, der skulle kunne give ‘participants’ (alm. brugere), mulighed for at bruge udvalgte shortcodes. Og i samme moment kan vi måske også få åbnet for nogle andre interessante koder, a la dem I allerede kender fra det gamle system, fx
. Men jeg ved ikke lige, hvornår vi får det på banen.
4. november 2017 kl. 17:36 #312616
Vupti, Frank. Så kom der hul igennem ser det ud til.
Men Bjarne kommer nok lige til at vente på sin (sup)-tags. 😉
Næh, nu ser det faktisk ud til at funke.abc2 — (SUP)
H20 — (SUB)
Prøv igen, Bjarne. Men du bliver nødt til at skrive koden i tekst-fanen, da der ikke er nogen knap til det i visuel-fanen.
4. november 2017 kl. 18:24 #312625
Lad mig nu. Jeg ønskede Hubble-konstanten H<sub>0</sub>. Og så var der denne her w=P/ρc<sup>2</sup>. Det virker i Visual.
4. november 2017 kl. 18:25 #312626
4. november 2017 kl. 18:27 #312627
Nej. Jeg forsøgte lige at stave med store bogstaver.
4. november 2017 kl. 22:18 #312669
Beklager, Bjarne. Det er mig, der har dummet mig. Jeg har demonsteret brugen af sup og sub som keymaster-bruger. Som participant kan man ikke. Det må være et begrænset sæt af html-tags, som er tilgængelig. Men du har så Latex i stedet. 🙂
5. november 2017 kl. 10:18 #312718
Jeg forstår ikke denne begrænsning. Er tensorer en sikkerhedsrisiko? Som jeg har forstået, er subscripts flyttet væk fra en plugin for lang tid siden. Det er også mærkeligt, at <sub> virker i Visual. Det hele virker som et levn fra gamle dage. Kan jeg anvende ? er til gengæld en plugin, så den er mere usikker.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny funktion: LaTeX-understøttelse' er lukket for nye svar.