Ny funktion: LaTeX-understøttelse

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Ny funktion: LaTeX-understøttelse

Tagget: ,

• Dette emne har 46 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 4 måneder siden af biberadm. This post has been viewed 1731 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 47 i alt)
  • Forfatter

biberadm
    Admin
      • Main Sequence

For dem der elsker at skrive formler. Vi har nu forsøgsvis installeret pluginet MathJax-LaTeX, der gør det muligt at skrive formler her. Formlerne blive så af serveren renderet som små billedgrafikker.

(latex)E=mc^2(/latex)

bliver således til:

E=mc^2

… hvis du altså udskifter de bløde parenteser () med kantede parenteser []

Ikke nødvendigvis den (typo)grafisk mest elegante løsning, men den er så vidt vides ret robust. Hvis noget andet viser sig at være bedre, kan vi evt. skifte.

Notationen kan studeres her: https://da.wordpress.org/plugins/mathjax-latex/

Interesserede kan læse mere her: http://docs.mathjax.org/en/latest/tex.html

Nogen med forstand på det kunne måske ved lejlighed skrive en lille vejledning til en support-side.

Dette er min nye signatur. xx

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

test
        E=mc^2

Hmmm – lader til at de ikke virker !?

biberadm
        Admin
          • Main Sequence

hmmm. jeg prøver lige igen.
          E=mc^2

biberadm
          Admin
            • Main Sequence

Den forrige er skrevet i tekst-fanen, men shortcodes burde fungere i både visuel- og tekst-fanen. Men nu prøver jeg også lige visuel:

E=mc^2

jespersoholm4base
            Deltager
              • Asteroid

Det forrige er skrevet af mig som Keymaster (= forum admin). Nu prøver jeg som participant:

E=mc^2

E=mc^2

jespersoholm4base
              Deltager
                • Asteroid

OK, det ser ud til at vi har et rettighedsproblem her. Participants kan ikke uden videre bruge shortcodes. (Hvilket der sikkert er en god sikkerhedsbegrundelse for.)

Bjarne
                Moderator
                  • Super Nova

w=P/ρc^2

Bjarne
                  Moderator
                    • Super Nova

w=P/ρc<sup>2</sup>
                    Hvad er så begrundelsen for, at dette ikke virker?

jespersoholm4base
                    Deltager
                      • Asteroid

Det ser ud til at bbPress i sin ordinære implementering er skrabet ned til et begrænset sæt af tilladte html-tags.

<sup> er øjensynligt ikke en af dem. Men fortvivl ikke. Vi kan utvivlsomt tilpasse redigeringsmenuerne vha diverse plugins. Men der er god ræson i, at vi er en kende restriktive. bbPress bygger på mange års samlede bulletin boards erfaringer, så lad os tage tingene en ad gangen. De findes et hav af plugins til bbPress, så der er formentlig ikke den funktion, der ikke er mulig. Men for at finde det rigtige plugin,  må vi lave lidt research.

Jeg er ved at skifte et plugin ud, der skulle kunne give ‘participants’ (alm. brugere), mulighed for at bruge udvalgte shortcodes. Og i samme moment kan vi måske også få åbnet for nogle andre interessante koder, a la dem I allerede kender fra det gamle system, fx

. Men jeg ved ikke lige, hvornår vi får det på banen.

biberadm
                      Admin
                        • Main Sequence

Vupti, Frank. Så kom der hul igennem ser det ud til.
                        Men Bjarne kommer nok lige til at vente på sin (sup)-tags. 😉
                        Næh, nu ser det faktisk ud til at funke.

abc2 — (SUP)

H20 — (SUB)

Prøv igen, Bjarne. Men du bliver nødt til at skrive koden i tekst-fanen, da der ikke er nogen knap til det i visuel-fanen.

Bjarne
                        Moderator
                          • Super Nova

Lad mig nu. Jeg ønskede Hubble-konstanten H<sub>0</sub>. Og så var der denne her w=P/ρc<sup>2</sup>. Det virker i Visual.

Bjarne
                          Moderator
                            • Super Nova

H_0

Bjarne
                            Moderator
                              • Super Nova

Nej. Jeg forsøgte lige at stave med store bogstaver.

jespersoholm4base
                              Deltager
                                • Asteroid

Beklager, Bjarne. Det er mig, der har dummet mig. Jeg har demonsteret brugen af sup og sub som keymaster-bruger. Som participant kan man ikke. Det må være et begrænset sæt af html-tags, som er tilgængelig. Men du har så Latex i stedet. 🙂

Bjarne
                                Moderator
                                  • Super Nova

Jeg forstår ikke denne begrænsning. Er tensorer en sikkerhedsrisiko? Som jeg har forstået, er subscripts flyttet væk fra en plugin for lang tid siden. Det er også mærkeligt, at <sub> virker i Visual. Det hele virker som et levn fra gamle dage. Kan jeg anvende ? er til gengæld en plugin, så den er mere usikker.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 47 i alt)
                                • Emnet 'Ny funktion: LaTeX-understøttelse' er lukket for nye svar.