Ny Foucalt-tester med mere

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Ny Foucalt-tester med mere

• Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jens. This post has been viewed 656 timesjacobsen. This post has been viewed 656 times
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Så fik jeg beamsplitteren monteret, og tat testeren sammen igen.

Det ser nu sådan ud:

Nu sidder fiberen som er lyskilden, ude til venstre. Den lyser ind i beamsplitteren, som sender lyset videre ned mod spejlet. Det returnerende billede kan så ses i okularet.
      Ved at gøre det på denne måde, kan lyskilde og okular bringes til at “ligge oven i hinanden”. Dette fjerner fortegning på grund af paralaksefejl.

Med et almindeligt okular ses et “normalt” billede, hvor fiberenden ligner en stjerne, dog med en smule kromatisk fejl. Ross-linsen er jo en enkeltlinse, og det ses ved brug af en hvid lysdiode.

Med et Ronchi-okular ses nu “lige linjer” som man ville forventet ved et sfærisk spejl. Ross-linsen kan således bringe spejlet til at se sfærisk ud i testopstillingen.

Et billede i gennem Ronchi-okularet ser sådan ud:

De to reflekser der ligger oveni billedet må være refleks fra enten beamsplitter eller ross-linsen. Reflekserne skal visuelt set ligge oven i hinanden for korrekt opligning af den optiske akse, men det var meget svært med kameraet..

Alt i alt et vellykket resultat.

Det næste bliver at kunne lave foucault test med beamsplitteren. Det er en indsats jeg skal have lavet til okularholderen.

mvh
      Jens

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Nydeligt arbejde Jens

Den omtalte Ross-linse er vel bare en almindelig linse?

Hvis du er interesseret i en linse uden farvefejl, så kan jeg måske

hjælpe, da jeg har et lille udvalg af mindre objektiver. Bare oplys

hvilken brændvidde den skal have.

mvh

TorbenTorben Taustrup2016-02-21 18:23:52

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Torben.

En Ross-linse kan vist ikke erstattes af en alm akromat, desværre.

Der er meget skrappe krav til en Ross-linse, og en med certifikat koster omkring 500 dollars.
          Det har jeg ikke lige haft råd til Smile så jeg bruger en Melles-Griot linse, type LPX-75-96.0-C som jeg har købt ved Surplus shed.

Linsen er ok, og den har meget veldefinerede data.

mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)
        • Emnet 'Ny Foucalt-tester med mere' er lukket for nye svar.