Ny Foucalt-tester med mere

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Ny Foucalt-tester med mere

• Dette emne har 17 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år siden af jens. This post has been viewed 655 timesjacobsen. This post has been viewed 655 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.
      Da vi for tiden er igang med at slibe to spejle i Kolding, på AAF’s spejlslibemaskine, har jeg benyttet lejligheden til at opgradere min efterhånden noget bedagede Foucault-tester.

Jeg har bygget hele knivsæg-mekanismen om, med en fjederbelastet, udskiftelig slæde og et meget mere stabilt setup:

Selve slæden kan skiftes ud med en med plads til et 24,5 mm okular og en fiber, til en kunstig stjerne.

Derudover, med hjælp fra “troldmanden på Thurø” har jeg fået lavet en linseholder til en Ross-linse.

Den ser sådan ud:

Og lidt mere:

Selve linsen er her, det er en Plan-konveks Melles-Griot linse, i BK7 glas, type 01LPX263. Meget velegnet til netop denne test.

Linseholderen kan forskydes frem og tilbage, og hvis den placeres i en præcis afstand fra knivsæggen, vil den korrigere et parabolsk spejl “tilbage” til at se sfærisk ud fra knivsæggen. Derved simplificeres testen for den korrekte parabol ganske betragteligt, da man nu blot skal se om hele spejlet slukker “på det samme sted”.

Her er et par links:

http://www.telescope-optics.net/dall_ross_null_test.htm

http://www.cloudynights.com/topic/375430-where-to-get-ross-null-lens/

Derudover har arbejdet med at bygge et interferometer af Bath-typen også set store fremskridt. Alan (troldmanden fra Thurø) har været yderst behjælpelig med at udtænke og fremstille et krydsbord, hvor selve interferometeret kan monteres direkte ovenpå:

Her er en forklaring på et interferometer:
      https://datscope.wikispaces.com/Building+version+R03+of+the+Bath+Interferometer+%28Right+angled+layout%29

mvh
      Jens

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hejsa.

Så fik jeg monteret Ross-Linse holderen på min Foucault-tester.
        Det ser nu sådan ud:

Linsen er således placeret i en fast position ud for knivs-æggen, og kan kun forskydes i afstand fra knivsæggen. Den følger med resten af den bevægelige slæde op og ned, og på langs.
        Det vil sige at når først linsens afstand er justeret ind, efter en hurtig beregning, skal man ikke længere “tænke” over linsen, man kan blot figurere spejlet til et “nul” og så skulle det så være parabolsk.

Her er linsens afstand justeret til det mindste spejl jeg lige kunne komme på, et 4″ spejl med 500 mm brændvidde. Det giver en afstand mellem knivsæg og linse på 90,7 mm.

Og her er linseholderen justeret i afstand til en 16″ spejl med 2500 mm brændvidde, som kræver 114 mm mellem linse og knivsæg.

Der er rigeligt margin til at kunne gå både til mindre og større spejle.

Og ønsker man at kunne teste som en “almindelig” foucault-tester, kan linseholderen simpelthen blot trækkes ud over de to 6 mm rustfri styr:

Og så tester man som “sædvanligt” med skyggemaske og hvad der hører til.

I morgen har jeg planer om at teste et kendt, parabolsk spejl, for at se om det giver en “nul” med linsen. Jeg skal lige have forbedret lidt på trebenet til testeren, men så er den også ved at være klar.

mvh
        Jens

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej Jens

Spændende at følge. Glæder mig meget til at se det nye udstyr live ved lejlighed.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Ser rasende godt ud, Jens Thumbs%20Up

Ross-testen har bare en svaghed.
            Man sætter sin lid til at linsen er perfekt.
            Hvis den ikke er det, så vil spejlet ikke nulle som en parabel.
            Men det er også galt at sætte sin lid alene til en standard foucaut-test.

Vi bør altid benytte flere forskellige test-metoder, så vi ikke laver vores helt egen Hubble.

Men Ross-testen har en anden fordel, og den er, at ved at ændre afstanden mellem linse og knivsblad, så kan man “specificere” hvilken konisk konstant man nuller på.
            Det er rigtig smart !!

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Meget interessant Jens. Flotte billeder.

Ross testen er smart af grunde du selv nævner.

Lars nævner svagheden ved Ross testen, men da du sikkert vil bruge Ceravolo’s linse, kan Ross testen ifølge Ceravolo’s hjemmesidde afsløre unøjagtighed i overfladen på 1/20 bølge, hvilket må række for de fleste.

Men lur mig, om du ikke vil bruge Couder maske under alle omstændigheder for at fastslå hvor godt spejlet reelt er.

mvh Viggo

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Viggo.

Ceravolo’s linse er meget dyr, over 500 dollars. I en glimrende diskussion på Cloudynights, blev der argumenteret for at kvaliteten af linsen ikke behøver at være så høj, idet man ret let kan lave alternative tests af spejlet, f.eks en direkte foucault-test. Man kan også ret let købe 2-3 stykker af den Melles-Griot linse jeg har, og udvælge den bedste. Jeg tror jeg gav ca 10 dollars for den på Surplus shed. Ydermere vil det være muligt at bruge stort set alle plan-konvekse eller konveks-konvekse linser af kendt glas med omkring 200 mm brændvidde og ca 75-100 mm diameter. Altså en simpel, billig linse. En zone i linsen er ret let at erkende, da den flytter “med linsen”.

Til de fleste, almindelige spejle, bruges kun ca 20-30 mm af linsen.

Og den endelige test, er jo stjerne testen!

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Det bliver spændende at se din tester køre første gang, godt arbejde Thumbs%20Up

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa.

Jeg har fået lavet lidt mere arbejde på spejltesteren her i juleferien.
                    Der er også dukket et par problemer op.

Testerens funktion som Foucault test, er beskrevet længere oppe i tråden.
                    Jeg har de senere dage brugt lidt tid på at få den til at virke som Ross tester i kombination med et Ronchi gitter.

Her er testeren som Ronchi tester:

Billedet er set ovenfra.
                    Der sidder et gammelt 24.5 mm okular, uden optik i, men med et 5 linjer/mm ronchi-gitter i fokusplanet istedet. Lyskilden er en fiber der sidder så tæt op ad okularet som muligt, med et 62,5 um rundt hul, som lyser med en hvid LED. Dette setup giver et fint, rundt billede i normalt setup, med et okular, så man kan bedømme spejlet for astigmatisme.

Ideen med en Ronchi tester er at man i normalt brug, uden en Ross linse, ser de karakteristiske kurvede linjer. Det ser sådan ud når jeg fotograferer igennem ronchi okularet:

og sådan, ved lidt flytten rundt.

Problemet med Ronchi testen er at den er ganske subjektiv når man ikke tester på en fjern stjerne. Det skal siges at man ved at kigge på en fjern stjerne skal se lige linjer i billedet. Lige linjer er også meget nemmere at vurdere end om linjerne nu krummer mere eller mindre.

Ideen med Ross linsen er at den så skulle kompensere for at man ikke tester på fjerne stjerner, men på en lyskilde lige ved hånden.

Og her kommer problemet så: Idet lyskilden og okularet ikke sidder på den samme akse, giver det en del parallakse fejl. Uanset hvordan jeg placerer linse, spejl og okular i forhold til hinanden, får jeg kurvede linjer som er værre at bedømme, da de ikke kurver lige meget over hele spejlet. Det duer simpelthen ikke.

En test med et almindeligt okular bekræfter problemet med Ross-linsen, parallakse fejlen giver “grim afbildning” af lyskilden, og dertil ganske meget prismatisk virkling, dvs farvefejl.

Så lige nu arbejder jeg på at gøre lyskilde og okular parallelt, på den samme akse.
                    Jeg tror jeg kan anvende en Beamsplitter, jeg har en stor 30 mm beamsplitter liggende.

Mere følger, når jeg har fundet ud af hvordan setuppet skal være..

mvh
                    Jens

Jens.Jacobsen2016-01-02 13:33:50

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Interessant Jens. På samme akse? Ser frem til løsningen.

mvh Viggo

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Så kom jeg lidt videre med den nye tester.

Jeg havde lidt problemer med linseholderen, den 3D printede version. Selv om 3D print er smart, er det måske i alle tilfælde optimalt. Det viste sig at det trækker målene lidt i forhold til oplæggets mål. Alan havde derfor printet en ny linseholder, men også forsøgt at lave en laserskåret version, lavet i 2 stk Acrylskiver med et mellemlæg af MDF, som afstandsstykke.

Den version var så smart at jeg lige prøvede at samle den her i eftermiddag. Og hvilken fornøjelse!

Her ses bunden, bestående af en acrylskive med MDF’en lagt på. Linsen ligger i MDF’en, den er lidt svær at se.

Samlet og sat på testeren. Alt passer perfekt.

Set ovenfra:

En sjov ting var propperne der sad i de laserskårne huller i acryl’en. De kunne lige prikkes ud med en tændstik. De er helt glatte og cylindriske.

Næste trin er montage af beamsplitter.

mvh
                        Jens

alan
                        Deltager
                          • Super Giant

Det ser godt ud, og rart at høre, at den laserskåret del passer. Problemet med 3d-print er at plasten kryber ved afkøling (op til 3%). Det går ud over huller, som typisk vil blive for små.

Mvh Alan

viggo.t
                          Deltager
                            • Super Giant

Det ser meget spændende ud. Det bliver noget af et setup når prismet også sættes i. Bliver spændende at se det færdige resultat.

mvh Viggo.

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Så kan man måske få testet sit spejl til næste starparty ?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Rudi.

Så vil jeg hellere teste det i “ro og mag”, enten hjemme eller ved en anden lejlighed.

Sig til, hvis du er i tvivl om dit spejl kvalitet.

mvh
                                Jens

jens.jacobsen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Angående brug af Ross-linse og beamsplitter, så er det tanken at det Ronchi-okular jeg har, skal sidde i samme afstand (brændplan) som den punktformede lyskilde. Der skal helst ikke være mere end +/-1 mm forskel. Og så selvfølgelig på den samme optiske akse.

Ideen er at et spejl, med korrekt indstilling af Ross-linsens afstand, skal give lige linjer for et korrekt paraboliseret spejl.

Jeg håber at få beamsplitteren monteret idag!

mvh
                                  Jens

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Ny Foucalt-tester med mere' er lukket for nye svar.