Ny fokuser Crayford type

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Ny fokuser Crayford type

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 24 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

in-wonder
      • Moon

Er der nogen der har nogen gode bud på en ny fokuser til et 4.5″ newtonian??

Den der sidder på, er en anelse om ikke en hel del ledløs, så jeg ville gerne finde en hvor okular røret ikke falder fra side til side når man rører lidt ved det.

Anonym
        • Nova

Er der ikke nogle skruer du kan stramme? Det plejer der at være…

in-wonder
          • Moon

Ikke på denne her. Jeg kan ikke låse fokusrøret.

Anonym
            • Nova

Der er ofte 2-4 små skruer som sidder på en lille plade der kan justeres så det trykker focus-stangen lidt hårdere ind på okkularrøret. På denne model er der 2:

in-wonder
              • Moon

Den plade kan ikke trykke hårdere end den allerede gør… 🙂

Må se om jeg kan finde en anden mulighed for at gøre den mere fast i røret.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Måske bor 2-3 huller lav gevind og isæt plastskruer, det må kunne stabiliserer lidt…

in-wonder
                  • Moon

Det var selvfølgelig en mulighed. Ellers må jeg igang med at designe en selv, og få den lavet på arbejde… 😛

Aii, indtil videre bliver det nok en hovsa løsning til jeg finder en anden løsning. Umiddelbart så er alle de Crayford focusers jeg har fundet 2″, og lavet til teleskoper fra 6″ og op. Dvs, de kan muligvis have problemer på mit lille 4″ teleskop…

tommyf
                  Deltager
                    • Neutron star

Ja, også derfor min første tanke var et quick fix mod, og det vil 2-3 skruer være..

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Ny fokuser Crayford type' er lukket for nye svar.