Ny focuser?

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af lennie2000. This post has been viewed 26 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

lennie2000
      • Asteroid

Jeg har en ældre meade LDX-75 6″ newton, hvor focuser er blevet lidt løst. Da jeg er begyndt at interessere mig for astrofoto, søger jeg et nyt udtræk med microfocus. Jeg har søgt næsten alle steder, enden er det til 8-10″ eller uden microfocusering. Har kikket på en moonlight focuser, men kan ikke rigtig finde ud af hvilken model man skal købe.

Er der nogle der har gode ideer til hvad og hvor jeg skal kikke.

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Hej Lennie

På dette link kan du finde en lidelsesfælle 😉
        http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13387

mvh
        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

store.bjoern
        Deltager
          • Giant

Hej Lennie, lidelsesfællen her.

Der skulle sidde nogle skruer, som holder en plade ned på selve skruemekanismen, prøv at spænde efter. På den modsatteside har min to små skruer (ved siden af låseskruen), som også kan spændes efter. I mit tilfælde gjorde det ikke nogen forskel. Evt. kan din mekanisme købes som reservedel? I mit tilfælde ikke nogen løsning, da den har været sådan fra begyndelsen (erkendelsen kom noget senere…).Store Bjørn2015-02-22 19:26:24

lennie2000
            • Asteroid

Det prøvede jeg igår, men lige som din bjørn så er det værst når udtrækket er kørt helt ud. samtidig så jeg mit snit til at udskifte til en mekanisme med microfocusering, da jeg har svært ved at focusere korrekt når jeg prøver at tage billeder med mit canon.

erikgu
            Deltager
              • Nova

Hei,

Jeg hadde en LXD76 6″ newton med samme problem. Jeg kjøpte og satt inn ny fokuser. Jeg mener det var av denne typen. http://agenaastro.com/gso-crayford-focuser-reflector-telescope-dual-speed.html. Jeg måtte utvide hullet til fokuser noe men det gikk enklere enn jeg trodde. Det ble et helt “nytt” teleskop etter dette.

Erik G

Erik G

store.bjoern
              Deltager
                • Giant

Kunne se ud til, at Erik har ramt sømmet på hovedet for dig, Lennie. Du kan få en 6″ base plate til.

Jeg ligger på 5.1″, så øv…eller også kan jeg bruge min aktuelle base plate, skal lige se én af dagene, om den kan separeres fra udtrækket og om den så kunne spændes over GSO’en. Men, udvidelse af hullet er ikke en option så. Udtrækket fra GSO er 80 mm i ydre Ø. Skal lige ha’ målt efter…

lennie2000
                  • Asteroid

ja jeg slipper nok ikke for at skulle file og bore i tubus. tak for linket Erik

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Ny focuser?' er lukket for nye svar.