› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › ny bedre kikkert
- Dette emne har 15 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 803 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. november 2008 kl. 00:15 #3325
ole.b.s- Main Sequence
hej jeg har tænkt at spare 10000 op til ny kikkert men hvad skal jeg vælge ?
har været optaget af modeljernbane og nye stumper til min pc og nyt jobmen hvilken er god til de penge jeg vil gerne se andet end planeter og månebare alt det andet hvad det så heddermvh ole6. november 2008 kl. 01:06 #3328
bwinklerDeltager- Nova
Hej Ole
Det afhænger selvfølgelig meget af hvad du “kaste” dig over, men en god kontrastrig lyssamler(stor åbning/godt afskærmet optik) samt en god og stabil opstilling med motordrev, vil jeg sigte imod.Det viser sig sikkert ret hurtigt, (det gjorde det for mig) at man “ser” meget mere med billeder end med det bare øje.Med billeder kan man også nyde optagelserne bagefter og drøfte resultaterne med andre samt kikke efter særlige detaljer mm., det kan man ikke så nemt ved visuel observation, jo man kan måske tegne observationerne, men det kræver igen en ny færdighed.6. november 2008 kl. 01:12 #3329
bwinklerDeltager- Nova
Hej igen Ole
Jeg glemte at du kan se lidt af det jeg laver, her er det da billederne der “tæller”.Min hjemmeside:6. november 2008 kl. 10:06 #3336
outlookDeltager- Super Nova
Andet end planeter og måne. Ja, så er valget vel en lysspand, men som Bvinkler skriver, så afhænger det af hvad montering du bruger og især belastbarheden af den. Samt om du selv vil bruge tid på at opsøge objekterne eller om du vil lade en computerstyring overtage “kontrollen” og vise dig dem. En dobson vil give dig mest åbning for pengene og kan købes med en “objektlocator” som kan vise dig vej til deep sky objekterne, galakser, tåger osv. som nok er alt det andet du hentyder til. Og det er vist nok Orion som har sådan en objektlocator med i prisen. Det gør i hvert fald tingene letter med mindre du allerede er velbevandret på himlen.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting7. november 2008 kl. 00:21 #3380
henrikDeltager- Nova
Hej Ole
Det kommer meget an på om det skal være goto og transportabel som du vist har snakket om før..?
I så fald skal det være en C6SE – ikke så mehget tvivl om det; det er klart den fedeste “lomme” teleskop
Men hvis den må være større, er en 8″ ækvatorial newton som C8NGT eller skywatcher HEQ5PRO 200mm (kraftigere montering).
Men som Outlook skriver får du mest åbning ud af en dobson; Der er stor forskel på en 150mm SCT, 200mm newton og en 300mm dobson.
Regner du med selv at skulle finde rundt på himlen, eller skal det være med goto?
7. november 2008 kl. 00:30 #3382
ole.b.s- Main Sequence
gerne goto
mvh ole7. november 2008 kl. 09:33 #3391
motomandk- Main Sequence
Hvis du vil se ret meget andet end planeter og månen, taler vi astro-foto.
Hvis ikke du anskaffer en 18″+ dobson, så er galaxer og tåger små ubetydelige ‘vattotter’.Ved alle former for astro-foto er monteringen det vigtigste …. så rådet herfra er – køb så dyr en montering du overhovedet har råd til, og start med et brugt teleskop indtil du har fundet ud af om du er til deep, deep-deep, wide eller wide-wide
.
Der er en hel del astrofotografer der anvender f.eks. den 6″ Meade newton der hørte med til Lidl-tilbuddet i sin tid. En udemærket kikkert der kan erhverves brugt for omkring 500,-./Henrik (Q)
7. november 2008 kl. 09:34 #3392
henrikDeltager- Nova
Goto til ~10.000 som ikke er til astrofoto;
Så er Celestron NGT8 nok sagen; Lidt billigere end Skywatcherø’s tilsvarende, Meade har ikke rigtigt noget i det område, en TS/GSO/OO bliver lidt for dyr..
7. november 2008 kl. 09:36 #3393
henrikDeltager- Nova
Hej Henrik.
Arh pjat med dig
Man kan sg’ da sagtens se deep sky med en 200mm!
…selvom en 250mm hjælper gevaldigt på det.
Og nu er Ole vist ikke lige til astrofoto så vidt jeg har forstået.
Af samme årsag er “brug pengene på monteringen”-rådet heller ikke det mest velvalgte her, når nu det ER visuelt.
Men jeg vil give dig ret i, at kan man finde noget brugt er det som regel mest for pengene.
Henrik 2008-11-07 08:39:39 7. november 2008 kl. 11:27 #3401
jensDeltager- Giant
motomanDK wrote: Hvis du vil se ret meget andet end planeter og månen, taler vi astro-foto.
Hvis ikke du anskaffer en 18″+ dobson, så er galaxer og tåger små ubetydelige ‘vattotter’./Henrik (Q)
Det var vist dette års største vits!Henrik – du ska lade være at drikke . . . blandt drikfældige mennesker, så forekommer alt nemlig som een stor tåge . . .Jens 2008-11-07 10:28:59 7. november 2008 kl. 11:31 #3402
mstauningDeltager- Black Hole
Jens – Vil lige høre har du fået den mail jeg sendte i sidste uge? Sorry for dette OT.
7. november 2008 kl. 12:38 #3406
henrikDeltager- Nova
Såså Jens
Jeg har prøvet at hive 8″eren frem, efter en bytur (Dengang man gjorde den slags) Det var ikke ret tåget, for jeg havde lidt svært ved at fixere øjet over okularet
Ole: Hvordan går det med det nye arbejde? håber du trives
(Vil i øvrigt lige stille samme OT-spørgsmål som Michael, så du kan fjerne parantesen i din signatur)
Henrik 2008-11-07 11:39:29 7. november 2008 kl. 13:35 #3414
jensDeltager- Giant
MStauning wrote: Jens – Vil lige høre har du fået den mail jeg sendte i sidste uge? Sorry for dette OT.
Nej, jeg har ikke modtaget mails fra dig.Nu ved jeg ikke om Henrik refererer til det samme – han skylder mig en mail.7. november 2008 kl. 14:08 #3418
mstauningDeltager- Black Hole
Har lige fået den retur, den omhandler noget til MSFS som jeg tænkte du måske kunne bruge.
7. november 2008 kl. 22:08 #3442
tommyfDeltager- Neutron star
Lol Jens, og jeg troede det var mine øjne der var dårlige, MEN nu ved jeg bedre
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ny bedre kikkert' er lukket for nye svar.