› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Ny ATM dugbuster
- Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af paul. This post has been viewed 344 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. maj 2013 kl. 17:10 #102544
paul- Nova
Var blevet træt af at fjerne dug fra mit vidvinkel objektiv i tide og utide, så lavede en 30 Ohm 12V dugbuster ud af 30 stk. 1Ohm modstande der er loddet sammen til en lang snor der når 2-3 gange rundt om mit objektiv.
Ydelsen er ca. 6W der giver varmebåndet en temperatur på ca. 25C over udendørs temperaturen og glas temperatur i objektivet der er 2-3C højere end omgivelserne, nok til at der ikke sætter sig dug. (er testet under lette til moderate forhold.)
Vil man have dobbelt ydelse halverer man modstanden og omvendt hvis man vil have mindre ydelse.
Jeg synes 30 Ohm giver en tilpas temperatur der foreløbig er testet til at virke perfekt, og med et beskedent forbrug på kun 6W er det ikke noget problem at slæbe strøm med til den.
Båndet er lavet så det passer stramt over objektivet, så man skubber det blot ned over objektivet inden brug.
Så et billigt lowtech ATM projekt der virker, kun kræver nogle billige modstande, et stik, lidt gaffatape og lidt loddetin.
Update: broken link til billede rettet
Paul 2013-05-03 17:17:06 3. maj 2013 kl. 17:58 #102546
niveDeltager- Super Nova
Lækkert med noget Atm
3. maj 2013 kl. 18:34 #102548
paul- Nova
Ja ikk
, nu kommer sommeren jo hvor vi kan udnytte tiden til ATM projekter inden næste sæson.
Kan tilføje at man i stedet for at ændre modstanden selvfølgelig også kan ændre spændingen,(Jeg vil bare gerne låse mig til de 12V så et bilbatteri kan benyttes) her er forholdet mellem effekt og ændring dog ikke 1:2 som for ændring af modstanden med 1:4 således at en fordobling af spændingen giver 4 x effekt.
Når man skruer op for spændingen skal man være opmærksom på hvor meget effekt ens modstande kan klare, de benyttede modstande er meget billige 1 Ohm 1W standard modstande der er alt rigeligt til et varmebånd, så med 30 x 1 Ohm 1W modstande og en effekt på 5-6W belastes de kun med 20% af maksimal ydeevne.
Belaster man modstandene med tæt på 100% dør de nok hurtigt ligesom de bliver meget varme, også for varme til et varmebånd hvorfor en belastning på 20% måske er en meget god belastnings tommelfingerregel af modstande til et varmebånd.
Herunder en Ohm calculator man kan fodre hvis man har lyst til at lave sit eget varmebånd. Det er billigt, nemt og sjovt.
6. maj 2013 kl. 14:42 #102701
paul- Nova
Blot en update, udover dens anti dug funktion har jeg nu også haft mulighed for at teste dens dug fjerner evner.
Ventede med at tænde den indtil der var kommet dug på objektivet, satte så strøm til hvorefter der gik nogle få minutter før duggen var fjernet.
Der er således håb for at den også virker som anti dug enhed under forhold hvor duggen falder lidt tungere.
Simple is beautiful, ingen elektronik boks der koster og kan gå i stykker, blot et 12V batteri, et kabel med sikring på og lidt modstand…billigere, mere simpelt og driftsikkert kan det nok ikke gøres.
6. maj 2013 kl. 18:01 #102710
jespergDeltager- Super Nova
Lavede noget tilsvarende på et tidspunkt til foto-objektiver.
Hvis man bruger 3 ledninger, parallel-forbinder modstandene, lodder den ene ende af modstandene på samme ledning, og den anden ende på 2 forskellige ledninger, med første 2 modstande på den ene ledning og den tredje på den anden ledning, så får man hele 3 niveauer at vælge mellem, endda med samme spænding.
Der skal blot 2 afbrydere på ledningerne, så kan man tænde for 1/3, 2/3 eller 3/3 af modstandene.
Jesper G.
6. maj 2013 kl. 18:57 #102711
paul- Nova
God og smart ide Jesper hvis man f.eks. gerne vil benytte et lille batteri og derfor spare på strømmen så der kun brændes de watt af der er nødvendigt eller hvis man har en refraktor med lang brændvidde eller en tubus hvor der kan dannes tubus termik så det er vigtigt at begrænse effekten mest muligt.
Din åbne model med velcro er også mere flesibel idet den kan benyttes til forskellige objektiver/refraktorer med forskellig diameter. Og det er jo ikke sværere at lave en åben model end en lukket udover at man lige skal klistre lidt velcro på.
En anden måde at lave det samme på er at have en lang modstands “snor” hvor man har loddet 3 stik med tilhørende ledning på 3 forskellige steder på snoren således at der sendes strøm gennem f.eks. 10, 20 eller alle 30 af snorens serie forbundne modstande alt efter om man benytter stik nummer 1, 2 eller 3. (ingen kontakter blot 3 stik at vælge mellem der giver 3 forskellige effekter)
Jo færre af snorens modstande man sender strøm gennem, jo flere watt trækkes der.
Jeg har så valgt den Russiske design metode til mit 14mm vidvinkel objektiv hvor det ikke betyder noget at man har rigelig med effekt til alle forhold, et stort bilbatteri og et varmebånd med et enkelt stik der kan klare alle forhold
…(håber jeg).
Mit forbrug er som sagt ca. 5-6 Watt, så med et 720Wh standard bilbatteri til 299 dkk er der ingen risiko for at man løber tør for strøm på selv den koldeste lange nat selv med flere dugbustere kørende samtidig eller andre forbrugere tilsluttet det samme batteri.
Andre fremtidige forbrugere kunne måske være nogle 5W skosåler til når der er minus 15C udenfor eller nogle velcro varme armbånd
(dont do this at home).
6. maj 2013 kl. 20:56 #102712
mejerDeltager- Super Nova
Hey Poul.
Jeg håber du har forsikringer foran din dugfjerner, når du bruger et bilbatteri. Ellers kunne det godt ske, den blev gevaldig varm lige pludselig.
6. maj 2013 kl. 22:14 #102716
paul- Nova
Hej Mejer!
Ja god pointe, tror også jeg har nævnt det herover, men værd at nævne igen at der skal en sikring i et kredsløb.
De fleste der ikke faldt i søvn i folkeskolens fysiktimer har den nødvendige viden til at lave deres eget varmebånd.
Min løsning med 12-15V og 30 Ohm modstand sluger ca. 0,5A, så med f.eks. en 1A sikring vil man i tilfælde af kortslutning aldrig kunne trække mere end 15W før sikringen sprænger hvilket blot vil gøre varmebåndet lidt mere effektivt så længe det varer.
Kan lige repetere hvad der kræves for at lave det “Russiske” design herover.
– et stik (ja man behøver ikke et stik hvis man blot laver ledningen så lang at den kan nå ned til batteriet.)
– 30 stk, 1 Ohm 1W modstande der loddes samme i serie til en lang snor
– en sikring 1-2A
– ledning
– loddekolbe / loddetin
– isolations bånd /gaffa tape
– klemmer eller andet til at forbinde ledningen til bilbatteriet.
Laver man et design med flere watt indstillinger som f.eks. Jespers model skal man selvfølgelig tilpasse sikringen så den ikke brænder over ved højeste belastning og så modstandenes design belastning ikke overskrides.
Kan også uddybe at hele min “snor” blev isoleret inden den blev viklet 2-3 gange rundt om objektivet hvorefter den blev isoleret for anden gang som færdigt varmebånd.
7. maj 2013 kl. 13:32 #102740
edbbobDeltager- Super Nova
8. maj 2013 kl. 19:42 #102804
paul- Nova
Ha ha
, man kommer helt i stødet af at høre den.
Mht. sikring har jeg en forsyningsledning med sikring der kan tilsluttes alle de små forskellige ATM projekter man måtte have lavet, og hvor der er en glassikring man nemt kan udskifte efter behov.
Man kan også købe mini og micro fladsikrings holdere der måske er endnu smartere end glassikringer, de få´s for få kroner og er nemme at finde i diverse bil/motorcykel/elektronik forretninger.
8. maj 2013 kl. 22:54 #102810
palle.b.Deltager- Nova
EDBBOB wrote: Jeg kan ikke se ordet Ohm, uden at komme til at nynne denne her:
Vh
Morten
Goe gamle Kraftwerk – ja de holder endnu
24. maj 2013 kl. 18:06 #103492
paul- Nova
Modellen herover er nu testet for anden gang, denne gang en meget fugtig nat hvor den uden problemer holdt objektivet dugfrit.
Jeg vil derfor forsigtigt konkludere at det nok er meget få om nogen forhold den ikke kan klare.
Jeg benytter i øjeblikket en 2A sikring, kunne eksperimentere med en mindre 1A sikring der burde passe bedre til en drift belastning på ca. 0,5A.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny ATM dugbuster' er lukket for nye svar.