› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Ny APO fra TS
- Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2118 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. december 2008 kl. 18:37 #5884
henrikDeltager- Nova
Flot bilede du fik lavet under de forhold tommy
der er noget julesterne-agtigt over de stjerner
21. december 2008 kl. 18:47 #5885
henrikDeltager- Nova
Her er et billede af Mars fra sidste gang den var i opposition, taget med en begnderkikkert:
Foto: Ulrik Thorup
Skywatcher explorer130M
Barlow: 2x standard (medfølgende)
Kamera: Philips Toucam
Det er altså lavet med et setup til 1700+500kr!
Så for at støtte Jesper & Michaels argument: Kommer man op over supermarkeds-kikkert niveau, er det mere/lige så meget engagementet, fliden og omhuet der bestemmer resultatet.
Henrik 2008-12-21 17:48:16 21. december 2008 kl. 19:00 #5886
Anonym- Nova
Henrik wrote: PS: Det er ikke for at så tvivl om nogle kikkerter, men mere for at afklare hvad der giver mest for pengene er bedst.
Man får de helt klart mest for pengene med de billige kikkerter som Meade og Scopos. Men jeg tror bare ikke at man skal forvente at få en kikkert i Takahashi eller AP kvalitet til 1/4 af prisen, heller ikke selv om de bruger samme glas-type og antal linser. Med så meget andet, er det jo tit de sidste 5% man betaler kassen for ved top-producenterne.Søren21. december 2008 kl. 19:30 #5890
tommy.frank- Super Giant
Tak Henrik. Jaa, her er det jul hele året.
Ang. det udemærket marsfoto, så tror jeg at Ulrik ville kunne gøre det bedre med et Lumenerakamera og en 14″ SCT.
Og med omkostninger mener jeg ikke KUN penge, men osse om man bare lige skal tænde for strømmen og derefter lægge sig til at sove, eller om man skal slæbe grejet med sig.´, og derefter sidde en hel nat og fryse ballerne af.
http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=394
Mvh. Tommy21. december 2008 kl. 19:59 #5893
jesperDeltager- Neutron star
Ikke for at trække langhalm på den her debat, men det der med at tænde for strømmen og lægge dig til at sove, for så at vågne op til perfekte astrofotos næste dag, det kan du godt glemme – uanset hvor mange penge du måtte vinde i lotto. Jo større, jo dyrere og jo mere avanceret et setup du har, jo mere krævende er det også at bruge det rigtigt. En 24″ RC er ca. 100 gange sværere at få til at yde sit bedste end et simpelt widefield setup. Det er derfor der ikke er nogen der råder begyndere til at starte med sådan en, selvom de har råd til det. Men selv et simpelt widefield setup kan man arbejde med i årevis for at optimere.
Astrofoto er et håndværk som man skal lære. Det kræver hårdt arbejde, sådan er det bare.
Lige sådan med planetfoto. En C14 og et lumenera har potentialet til at tage planetfotos i Damian Peach klasse, men der er jo en grund til at der kun er en Damian Peach i verden, og det er at manden har arbejdet hårdt hver evig eneste klare nat i 20 år for at blive så god som han er.Jesper 2008-12-21 19:37:02 22. december 2008 kl. 00:18 #5917
tommy.frank- Super Giant
Jesper- Det eneste jeg siger er, at jo bedre forhold og udstyr man har til rådighed, desto bedre muligheder har man også for at opnå et bedre resultat. Der er ikke nævnt et ord om fotografens evner,da det må være indlysende for enhver på dette forum.
Mvh. Tommy.22. december 2008 kl. 00:33 #5919
mstauningDeltager- Black Hole
Tommy – Den er jeg med på at teste, jeg har jo lidt af hvert…
Men mangler et “standard” teleskop, hvad skulle man bruge?CG5 guidet med en Qcam5 påsat en søger, hovedkameraet ville så blive Qcam6. Så mangler jeg bare et teleskop… Er der en der vil låne mig en 6″ newton eller noget?Jeg vil da gerne se hvor meget jeg kan hive ind på M40 med sådan et setup!MStauning 2008-12-21 23:34:41 22. december 2008 kl. 00:45 #5920
Jeg er ikke ude på at kaste mig over dig Tommy Frank, jeg synes bare det er vigtigt at fortælle folk som gerne vil i gang med astrofoto at man kan komme meget langt uden at skulle investere en formue. Det eneste det kræver er at man lærer sig håndværket ordentligt, og det tager tid og indsats. Modsat kan man også bruge en halv million og ingen vegne komme hvis man tror at det hele så går af sig selv.
22. december 2008 kl. 00:48 #5921
henrikDeltager- Nova
Jeg må erklære mig enig med Jesper.
Jeg havde en kunde der købte en Takahashi+EQ6pro til 70.000.
En begynder der godt nok havde haft en billig begynderkikkert engang og nu også ville lave noget mere seriøst inkl. astrofotos.
Jeg måtte sige direkte at jjeg faktisk ikke var så tryg ved at sælge ham den, fordi han måske så ville have forventninger om noget start fra dag1, og foreslog ham en mindre ED eller en newton på EQ6’en.
Han har siden solgt den til trods for at han gjorde et pænt forsøg, men bare ikke fik de resultater han vist havde ventet.
Det var synd, men jeg syntes nu nok jeg havde advaret ham…
Tilsvarende Jacob’s og Michael S’s) setup; Jo han/de kan sætte den til at køre natten igennem og lægge sig til at sove. Men det er resultatet af ihærdig slid, opsætninger, forsøg og kalibreringer.
Og billederne om morgenen skal også stackes, stretches, kontrastforøges, farvelægges og tegnes indne det færdige resultat.
Så igen: Jeg er helt enig med Jesper.
22. december 2008 kl. 01:03 #5922
Hej Henrik,
Ja det er netop sådan noget jeg tænker på. Det er jo synd og skam at ofre så mange penge, bare for at blive skuffet fordi det er for svært at magte et stort teleskop som nybegynder. Jeg er i øvrigt sikker på du har gjort hvad du kunne for at råde ordentligt.Hvis man starter med en mindre APO eller ED af god kvalitet, er chancen for succesoplevelser meget større. Og sådan en bliver ikke overflødig hvis man senere opgraderer til et større teleskop.Det der med at lægge sig til at sove har jeg også prøvet, men chancen for at et eller andet går galt imens man sover er simpelthen for stor. Murphys lov …Jesper 2008-12-22 00:08:02 22. december 2008 kl. 12:18 #5933
rigoDeltager- Super Nova
Når man har været ude sådan 50gang/sat det op (ca. det jeg tror jeg har været) så kan man begynde at gå ind og hygge lidt, og gå ud hver time ca. for at tjek om alt er ok, men Murphys lov lure alligevel Det med at sove, bliver ikke længe 🙂
Men at have prøvet at være ude 50-100gange tager rigtig langt tid, når man tænker på det danske vejr. Men kan hentes en del om sommeren, for at få lært sit grej at kende, så det ikke er noget “nyt” man står og skal lære når det gæller, eller pisse koldt.Om man så har købt grej til 15.000kr eller 150.000 skal man alligevel ud at lære det at kende mange gange, før man er bare lidt “udlært”. Rimelige gode astrofotos komme ikke af sige selv, bare ved at købe sige til det.22. december 2008 kl. 13:18 #5941
tommy.frank- Super Giant
Æv… fire mod en. Min salige far lærte mig at man bare skal pande den største ned, så vil de andre tage benene på nakken. Og hvis ikke, så har man taget sin røvfuld med værdighed
Så kom bare an MS, jeg har en rigtig dårlig newton med sfærisk spejl.
Men jeg tror nok at jeg har formuleret mig lidt forkert, og anerkender bestemt at det kommer an på evnerne. Jeg kan da godt spille solomio på en æggedeler, men det lyder sandelig smukkere hvis jeg spiller den på min Fenderguitar.
Mvh Tommy.22. december 2008 kl. 13:33 #5943
mstauningDeltager- Black Hole
Spille kan jeg ikke, men jeg er sikker på at jeg kan lave noget flot med din Newton – M jeg låne den?
22. december 2008 kl. 13:40 #5944
Henrik og Michael er vist kun to l…. høje, så det må blive Rigo eller mig du skal pande ned. Jeg stemmer for Rigo!
Jeg har selv en Stratocaster. Den pynter godt på væggen fordi jeg aldrig har lært at spille på den. Måske skulle jeg prøve med æggedeleren først.
22. december 2008 kl. 13:43 #5945
ksondergardDeltager- Giant
HHHmmm pas nu på TommyF, jeg kender kun een som kan banke Rigo, og jeg gider simpelthen ikke
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny APO fra TS' er lukket for nye svar.