› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Ny APO fra TS
- Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2117 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. december 2008 kl. 11:13 #5684
mogensDeltager- Super Nova
Tandtangen på min TSA-102 arbejder fint sammen med Robofocussystemet, som giver en ekstrem god føling med focusering, automatisk eller manuelt. Guldflimmer og Ferrari design er efter min mening fuldstændig overflødig
VH Mogens16. december 2008 kl. 14:07 #5688
mortenbDeltager- Super Giant
Så skønhed er intet og funktion er alt .. Hvad siger hun til det ?
Men OK, TAK,it or leave it !, må jo så være resultatet af afstemningen. Øv, nu var jeg ellers lige så glad for min nye skywatcher
Men altså …Godt design gør livet sjovere at leve, men skønhed gør livet værd at leve !MortenB 2008-12-16 13:07:55 16. december 2008 kl. 14:12 #5689
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Jeg er helt enig med Mogens!
Tak’en er så god, at den ikke behøver at smykke sig med smukke farver.Desuden synes jeg, at der er tydelig farvefejl på denne nye TS refraktor.
Ydre blå ring og en rød lige indenfor på billedet til venstre. Omvendte farver på billedet til højre.
Kan man virkelig tillade sig at kalde det en APO ??Det kunne være interessant at se en lignende optagelse med en williams og en takahashi side om side med ovenstående.
16. december 2008 kl. 14:37 #5690
Hej Morten
Ikke et ondt ord om SkywatcherVH Mogens16. december 2008 kl. 15:52 #5691
henrikDeltager- Nova
A: Smag og behag er forskellig
B: Gode/dårlige erfaringer præger vores indtryk af fx. Skywatcher, WO oa
C: Crayfords over 3″ findes vist stort set ikke: De større mere seriøse laves med tandstang – men de skal bare lavet godt; Og det ER en Takahashi: Outlook: Du mangle rmåske at prøve en TAK..?
D: Kun kvinder går op i design og farve! (Hvilket btw. er godt at huske når den skal sælges igennem på hjemmefronten :o)
Så summa summarum: Smag og behag er forskellig, og ligesom der er en kvinde/mand der passer enhver smag, gælder det også bare om at finde den rigtige kikkert.
For nogen er det en newton for andre en widefield akromat for helt andre er det en APO. Det er så behov-styret. Hvilken APO, newton osv. det så skal være afhænger af størrelsen, pengepungen og smagen.
Så som i kan se er vi ret langt nede i beslutningstræet før farven spiller ind …
Henrik 2008-12-16 14:53:00 16. december 2008 kl. 16:33 #5693
Jamen Henrik
Jeg ved heller ikke hvad køn Outlook er, men det forklarer måske noget?VH Mogens16. december 2008 kl. 18:57 #5700
outlookDeltager- Super Nova
“Funny post”, Mogens
Det var egentlig ikke meningen at fornærme jer, men det er bare min beskedne mening og den har jeg dog lov at ha’. Jeg forstår heller ikke hvorfor Høst skulle bringe sin Tak ind i denne tråd. Den må han ha ind i sin egen tråd. Men er det for at starte denne lettere retarderede debat så har han opnået det han ville.
Og Henrik, jeg er ikke i tvivl om Tak’ens kvaliteter heller ikke fokuseren, men den ser mere “slik” ud med en mikrofokuser fra Starlight, så ja, jeg er til design men da også kvalitet og så er der ud over design, altså også “motor” i en Ferrari skulle jeg hilse og sige.Og skulle jeg vælge en refraktor i high end regi, så blev det ikke en Tak, desværre, da jeg forbeholder mig ret til også at ville have design med i valget uanset Tak’ens kvaliteter.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting17. december 2008 kl. 11:22 #5725
rigoDeltager- Super Nova
Hehe
Det med TAK farve, var jeg også lidt i mod til at starte med. Men efterhånden synes jeg det er ok, tror det er noget med at man pludselige forbinder det med noget kvalitet, så når man ser den grønne mint farver der, så er det for mig blevet positiv nu. Det jeg syndes er lidt suks, er det billige form for klistermærke de sætter på den. Det burder være sat på med en klarlak over, eller fræset ind i metalet eller noget i den retning, så det også virker som kvalitet
17. december 2008 kl. 19:33 #5730
FinnDeltager- Neutron star
Jamen Rigo, blev vi to ikke enige om at det faktisk er den smukkeste farve der findes
Jeg tog lige en skive rugbrød før og den havde dælme samme farve.
17. december 2008 kl. 23:20 #5743
hoestDeltager- Nova
Så Rigo
TAK for hjælpen18. december 2008 kl. 14:39 #5755
henrikDeltager- Nova
Mogens: Naehh.. “Køn” er måske ikke det første adjektiv der falder mig ind når jeg tænker på Outlook, men det er jo også de indre kvaliteter vi snakker om.
Nu er jeg ikke til biler, men det – og især astrotræf’ene! – ville vel være kedeligt hvis vi alle kørte i den samme Volkswagen.
Uanset at jeg er til Takahashier, så var jeg ude at teste lillebroderen til den nye triplet der startede tråden her.
Den er “kun” to-linset og har ikke Steeltrack focuser eller CF-tubus, men KORS hvor er den lækker!
Den kan vi jo kigge på i Maglesø i/over weekenden hvis vejret tillader det
19. december 2008 kl. 08:14 #5779
outlookDeltager- Super Nova
Tak for de “kønne” ord, men jeg er lidt træt af de der Tak’er. Det er lidt ligesom en skoleelev der kopierer en tekst til en stil om teknik. Det opdager læreren og nægter at vurdere en fremragende teknisk skribent. Når man omtaler et produkt skal man heller ikke bringe “state of the art” produkter ind som sammenligning i et segment som ikke hører hjemme dér. Respektér venligst andres indlæg om et produkt og tag kun produkter med som tåler sammenligning. Men ligesom med fotos i det her astroforum er der visse machotyper der absolut skal bringe deres fine billeder ind i en sammenhæng der er ude af proportioner. Jeg tænker især på indlæg om planeter og lign. taget med et webcam og en lille kikkert. Så skal de her machotyper absolut “blande” sig med deres fine billeder taget med langt større kikkerter og ditto dyrere kameraer. Det er ikke noget sammenligningsgrundlag. Det vil det være hvis de brugte samme størrelse kikkert og ditto typen af kamera. Så respektér venligst også det, når galden endelig skal frem her kort før juletid!!
Og nu til noget helt andet…Jeg glæder mig til at se din rapport om den TS 90 F/5.5, Henrik.
Det er godt nok et lidt vovet åbningsforhold når vi snakker linsekikkerter. Men der er kikkerter der er korrigeret til visuel brug og andre til astrofoto, ligesom der er linsekikkerter der bedre gengiver den violette ende af skalaen. Det er mere det man skal købe sin kikkert efter, altså efter behovet. En linsekikkert kan ikke dække det hele uden lidt “snyderi” i form af korrektorer af en eller anden art, hvad enten det er en flattener eller et prisme eller noget helt tredie der kan forskyde farverækkefølgen og som kan ses i fx. en stjernetest.outlook 2008-12-19 07:15:55
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. december 2008 kl. 09:18 #5780
jesperDeltager- Neutron star
He he – vi skal vist til at være forsigtige med at svare på Hr. Outlooks poster. Man skulle jo nødig træde ved siden af, og f.eks sammenligne to tre-linsede APO’er hvor nder står noget med T på den ene
. Og egne planetbilleder må man vist offentliggøre i egen posteringer – for en sikkerheds skyld.
19. december 2008 kl. 09:59 #5781
mortenbDeltager- Super Giant
Jeg synes nu Outlook har ret. Alle får en fair chance, hvis man sammenligner billeder med sammenligneligt udstyr, i alt fald i samme tråd. Engang i mellem kan man jo så tage de mere direkte konkurrenceprægede udstyrssammenligninger og præsentere nyheder og “state of the art” billeder. Så kunne de “dyre” drenge få lov at lufte exhibitionismen
Vi ved jo godt, hvad der ender som baggrundsbillede på pc’en. .. ..Af hensyn til disciplinen kunner der opstilles nogle simple (og fleksible, skodderne er næppe vandtætte) “fair play” regler til forum. Ellers bliver det hele hurtigt rodet sammen igen.(uf ! – flere regler … )ELLER:For en begynder skal man være modig for at uploade sine billeder, velvidende at der sidder nogle knap så beskednedeltagere derude. Måske skulle vi bare have en rubrik til begynderfotos ? De lidt mere forum – garvede kan nok godt tåle mosten mht. tonen blandt “de gamle”. Folk er jo “når det kommer til stykket” søde og hjælpsomme.
MortenB 2008-12-19 10:14:13 19. december 2008 kl. 12:11 #5783
mstauningDeltager- Black Hole
Hmm, nu kan det jo snildt være jeg er en af dem der poster billeder forkert. Men jeg kan ikke se hvorfor det skulle være forkert? Tit gør man det jo for at vise hvad der er muligt, eller ikke er – især det sidste gør jeg tit… Altså poster nogle single frames og lign.
Det ville for min side være rart om man kunne få at vide om jeg gør det forkert? -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny APO fra TS' er lukket for nye svar.