› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Ny APO fra TS
- Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 2116 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. december 2008 kl. 12:15 #5644
outlookDeltager- Super Nova
Så er der interessant nyt fra APO fronten. TS lancerer en ny 90/600 cementeret triplet med FPL-53 som det ene element og i 3 versioner. Den ene med TS egen Crayford med 1:10 udveksling og en anden med Baader’s SteelTrack som jeg synes er fed samt en tredie også med SteelTrack, men desuden med en flattener for AP folket. Her et foto:
Og ja, den har også kulfibertubus og gode solide tubusringe. Den version jeg godt kan lide, er nemlig Baader’s SteelTrack og så har guld jo altid klædt den sorte farve!! Men her er en stjernetest:Og den ser jo “textbook” fin ud, men som jeg ser ud fra farverækkefølgen ikke særligt egnet for gengivelse i det dybviolette område med et Ca II K linie filter. Det var en af grundene til at jeg i sin tid valgte C80ED også, da den netop gengiver det område godt. Men har man ikke disse intensioner, så er der vist en virkelig god kikkert at hente her for AP folket.outlook 2008-12-16 08:51:15
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting15. december 2008 kl. 12:23 #5645
Anonym- Nova
“Og den ser jo “textbook” fin ud…”
Det store spørgsmål er jo altid om de kan levere konsistent kvalitet, specielt når den er cementeret…. Så vidt jeg husker så fik en af deres Scopos målt en Strehl på mindre end 0.5 af Rohr…
Søren
15. december 2008 kl. 12:32 #5646
mortenbDeltager- Super Giant
Den ser vildt sej ud !
15. december 2008 kl. 13:56 #5648
“En konsistent kvalitet” Det gælder vel alle produkter, men som du nævner så kan der være et problem med cementerede tripletter, men hvis proper lavet, så har de til gengæld fordele såsom de behøver ikke justering og Ts skriver, at objektivet er lejret sådan at det heller ikke kan tilte. Men ellers må man forlade sig på stjernetesten som man selv kan lave der hjemme i fred og ro og har man desuden et Ronchi okular som supplement kan man vel ikke gå helt galt i byen. Johannes som mest skriver i Astro’s forum har jo selv den “gamle” TS 90’er med en TMB flattener som han er endog særdeles godt tilfreds med og som han har lavet en del billeder med fra en ferietur til Frankrig. Og de ser altså gode ud. Den er af Rohr vurderet til at være en akromat!!! Alt afhænger af øjnene der ser, og det kan jo godt være TMB’en der korrigerer for restkromasien og andre fejl. Men der sidder desværre ikke en Rohr og tester hver enkelt refraktor inden afsendelse så her må man selv “arbejde” lidt for sagen. Og med prisen taget i betratning kan man heller ikke forvente en LZOS eller TMB som typisk vil koste det dobbelte ved samme åbning.
Men til sammenligning lige en stjernetest mere for Equinox 120:
Og kigger man på diverse sider og reviews om den refraktor så er der egentlig kun godt at sige om den optisk set. Den er altså kun en dublet med FPL-53 som det ene element og sikkert parret med et ekstra godt kronglas a la Scott. Nu ved man hvad FPL-53 står for, men hvad mange ikke ved er, at der findes forskellige kvaliteter af samme, altså A1, A2 og fremdeles sammen med homogeniteten af glasmasse osv., så en FPL-53 kan godt tegne bedre end en anden FPL-53 som lige ligger en klasse under kvalitetsmæssigt. Men det oplyses så godt som aldrig af producenterne, kun at der er tale om FPL-53.Men så har man prisen at gå ud fra. Et klasse A1 element med top homogenitet osv. koster nok en herregård og nok en af forklaringerne på at TMB og andre topmærker koster det de koster.
outlook 2008-12-15 14:35:39
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting15. december 2008 kl. 19:03 #5650
http://www.oharacorp.com/pdf/esfpl53.pdf
Og så lige for sammenligningens skyld ..Er der nogen, der tilfældigvis LIGE har en teknisk manual liggende ….MortenB 2008-12-15 18:10:11 15. december 2008 kl. 19:59 #5651
henrikDeltager- Nova
Hej
Ja vi har lige fået “lillebrødrene” hjem; Scopos80 Triplet ED og TS-ED90
Den model her og IN70ED kommer først i den kommende uge.
Men de ser uhyggeligt interessant og lækre ud.
Finishen er fuld på højde med WO og optikken ser ud til at være i top.
FLP53 triplet og de testbilleder ovenfor lover i alt fald godt.
Også det at IN70ED har en finish og design der matcher WO, men kun koster mindre.
Den “almindelige” ED80 FLP53 triplet med 2″ crayford, 1:10 og sammentrækkelig dughætte koster fx. under 4.000!
Jeg poster lige et par billeder lidt senere
(Håber ikke det er for “reklame-agtigt”, men de ER mums :O)
15. december 2008 kl. 21:38 #5656
hoestDeltager- Nova
WWWWAAAU
det ligner noget der er intressant hvis man ikke lige selv havde en TAK toa130.15. december 2008 kl. 21:55 #5657
Lidt beskedenhed kunne måske være klædeligt … ?
15. december 2008 kl. 22:06 #5658
Ja, og kunne de bare finde på at iklæde deres fremragende apo’er noget “tøj” a la TS’en ovenfor, så tror jeg sgú de ku sælge det dobbelte!! Jeg føler trang til at tisse, når jeg kigger på Tak’ens toiletgrønne fitting’s!!!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting15. december 2008 kl. 22:24 #5660
hoestDeltager- Nova
NAAAAAA
er rønnebærene lidt sure, Sorry det var ikke tilsigtet at støde nogen
mvh Høst16. december 2008 kl. 00:07 #5668
henrikDeltager- Nova
Nej jeg må give Outlook ret i, at Takahashi hverken er shiny eller ferrari-agtige, og dermed ikke gør sig rigtigt godt på billeder i forhold til fx. WO eller TS’en ovenfor, som er mere “shiny”
Men hvis man værdsætter kvalitet, er det godt nok en helt anden gedigen følelse at stå med en Takahashi i hånden!
Lidt lige som en Rolls Royce elller Jaguar
Henrik 2008-12-18 13:30:44 16. december 2008 kl. 00:12 #5669
jaja – bare jok i det ! Vi har fattet det. Os fattigrøve, lusepustere, hængerøve, hundehoveder ….
Men vi skal jo være her allesammen, ikke ?16. december 2008 kl. 08:36 #5670
dk01888Deltager- Planet
Du glemte vist socialdemokrater
16. december 2008 kl. 09:59 #5677
OK, lad nu ikke denne tråd blive en Tak tråd, men sad jeg med en magen til Høst’s, så ville jeg da male de fimsegrønne fitting’s satinsorte for jeg har da som sådan ikke noget imod farven på tubus. Dernæst ville jeg erstatte tandstangen med en mikrofokuser fra Starlight Instr. som også fås til Takahashi ligesom jeg har gjort det på min TeleVue. Og så tror jeg simpelthen jeg vil EEELSKE den Tak. Okay, der er måske også noget med vægten.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting16. december 2008 kl. 11:08 #5683
ksondergardDeltager- Giant
Med en TAK130 må man godt blære sig, så det er sgu i orden Høst
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ny APO fra TS' er lukket for nye svar.