Ny aktiv region

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ny aktiv region

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

outlook
    Deltager
      • Super Nova

I dag er det en god ide at holde Þje med en ny solpletgruppe AR2661 som viser gode takter med en masse C klasse flares og udbrud. Den er stadig ved randen sÄ gode muligheder med et Ha setup:

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jep, sÄ den godt i gÄr, mens den stadig var bag randen, og gjorde opmÊrksom pÄ den. Den bliver sikkert sjov at fÞlge!

Thomas, Bornholm

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Hold da op et godt billede Leif

/Rudi B. Rasmussen

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

GlĂŠder mig til i morgen, hvor jeg igen kan fĂ„ fingrene i mit h-Alpha udstyr. Det er ubetinget min darling indenfor amatĂžrastronomien. Jeg kan huske fĂžrste gang i 1996 efter 2 Ă„rs ventetid hos Del Woods, da vi for fĂžrste gang fik sat strĂžm pĂ„ 0,5Å University filteret. Det, der i dag svarer til et PE Quantum filter. Det var med et 4″ prĂŠfilter pĂ„ en Meade LX200. Vi troede ganske enkelt det var lĂžgn med alle de detaljer. Vi gloede direkte pĂ„ et massivt flare udbrud. Jeg havde aldrig set noget sĂ„ fedt i en kikkert. KAFs filter bruges i dag bl.a. pĂ„ 12″ refraktoren. Magien kan jeg stadig genskabe engang imellem med mit eget filter.

Dog varer det ikke sÄ frygteligt lÊnge inden jeg skal have den til USA og fÄ skiftet trimmer og blokker og nÄr den nu er derovre, sÄ kan de lige sÄ godt fÄ monteret filterstakken i et Quantum hus. Jeg har overvejet at opgradere min etalon del ved samme lejlighed, men jeg har en af de 5-10 sidste, der blev fremstillet af troldmanden Del Woods, og jeg ved, at den ligger forbandet tÊt pÄ en PE etalon ligesom KAFs, sÄ jeg holder mig i absolut ro. Jeg tror, jeg vil fortryde det. Spatzek2017-06-01 10:36:49

clauskaf
            Deltager
              • Nova

WOW

allan_dystrup
              Deltager
                • Nova

Mere WOW – fantastisk billede, Leif!

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Billedet er fra Spaceweather.com og fra NASA’s Solar Dynamics Observatory.

Thomas, BornholmAstrojensen2017-06-01 20:50:45

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Jeg har i Þvrigt holdt Þje med regionen hele formiddagen og her til aften, men den har vÊret meget stilfÊrdig af sig. Der var mere gang i den pÄ solens vestrand.

Thomas, Bornholm

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Jeg troede det var et billede Leif selv havde taget

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

NÄÄÄ, det troede jeg ogsÄ

/Rudi B. Rasmussen

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Nej, nej, det ville ellers vĂŠre eventyrligt, men billedet er fra SDO og deres dybe 304 nm kamera i rummet. Et hvert billede skal naturligvis altid nĂŠvnes med kildeangivelse.

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Ahh, gu ved om det var den der var ophav til en ret markant protuberans jeg sÄ pÄ randen i lÞrdags. Positionen passer ret fint. Jeg prÞver at poste et billede i morgen. Den var ikke sÄ kraftig dog og ret stillestÄende.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Nej, i LÞrdags har den vÊret meget langt omme pÄ bagsiden, sÄ det kan nÊppe have vÊret den, der har lavet en protuberans, du har set.

Thomas, Bornholm

mogens
                              Deltager
                                • Super Nova

Tak Thomas for at oplyse kildeangivelse

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Ny aktiv region' er lukket for nye svar.