GlĂŠder mig til i morgen, hvor jeg igen kan fĂ„ fingrene i mit h-Alpha udstyr. Det er ubetinget min darling indenfor amatĂžrastronomien. Jeg kan huske fĂžrste gang i 1996 efter 2 Ă„rs ventetid hos Del Woods, da vi for fĂžrste gang fik sat strĂžm pĂ„ 0,5Ă
University filteret. Det, der i dag svarer til et PE Quantum filter. Det var med et 4″ prĂŠfilter pĂ„ en Meade LX200. Vi troede ganske enkelt det var lĂžgn med alle de detaljer. Vi gloede direkte pĂ„ et massivt flare udbrud. Jeg havde aldrig set noget sĂ„ fedt i en kikkert. KAFs filter bruges i dag bl.a. pĂ„ 12″ refraktoren. Magien kan jeg stadig genskabe engang imellem med mit eget filter.
Dog varer det ikke sÄ frygteligt lÊnge inden jeg skal have den til USA og fÄ skiftet trimmer og blokker og nÄr den nu er derovre, sÄ kan de lige sÄ godt fÄ monteret filterstakken i et Quantum hus. Jeg har overvejet at opgradere min etalon del ved samme lejlighed, men jeg har en af de 5-10 sidste, der blev fremstillet af troldmanden Del Woods, og jeg ved, at den ligger forbandet tÊt pÄ en PE etalon ligesom KAFs, sÄ jeg holder mig i absolut ro. Jeg tror, jeg vil fortryde det. Spatzek2017-06-01 10:36:49