Nu skal der købes!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nu skal der købes!

• Dette emne har 57 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3473 times
Viser 13 indlæg - 46 til 58 (af 58 i alt)
  • Forfatter

mikkellund
      • Giant

Hej og tillykke

1: Den skal kollimeres. Det kan godt være lidt svært at komme i gang med så her er to guides:
      http://www.astro-baby.com/collimation/astro%20babys%20collimation%20guide.htm
      http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

2: Jo kortere brændvidde jo højere er forstørrelsen. Så når du skal se store og/eller svage kan du men fordel bruge 25mm. Skal du se på planeter kan du men fordel bruge de lave forstørrelse. Det opnås med barlow linsen. De okulare som følger med teleskoper er ofte af ringe kvalitet, så du børe overveje at købet et godt f.eks 13 mm.

lehmann
        • Super Giant

Husk også at centrere dit polskop, det er en overset detalje.

dyrehauge
          • Moon

Tak for jeres svar………så må jeg igang i weekenden med de guides og se hvordan

det går. Vil jo gerne være klar når den næste stjerneklare nat kommer.

mikkellund
            • Giant

dyrehauge wrote: Vil jo gerne være klar når den næste stjerneklare nat kommer.

Det kunne godt bliver i nat, jf. dmi
            MikkelLund2009-11-20 12:27:24

dyrehauge
              • Moon

Ja, det er måske en mulighed i aften, selv byvejret på DMI viser skyer med huller mellem 21 og 03……………så har jeg jo travlt.

mr.mox
                • Nova

Du kan med fordel udskifte de eksisterende kollimeringsskruer med fingerskruer. Så bliver det meget lettere at justere i mørke og du risikerer ikke at tabe værktøj ned på spejlet.

dyrehauge
                  • Moon

God idé med finderskruerne………ved du hvor jeg finder dem til mit teleskop?

Kan jeg overhovedet kolliminere uden laser eller cheshire?

mikkellund
                    • Giant

dyrehauge wrote:

LOL, ja det ved han. LOL

dyrehauge wrote:

Ja, men det er nemmest med laser og lidt nemmere med et cheshire okular.
                    Du kan prøve at sætte spejlene som beskrevet og der efter kollimere på en stjerne.
                    MikkelLund2009-11-20 13:38:52

dyrehauge
                      • Moon

Smile Super………så må jeg helle få købt sådan en laser.

Hov…….det hedder fingerskruer….ikke finderskruer….he he

mr.mox
                        • Nova

dyrehauge wrote:

På min hjemmeside http://www.jacobservatoriet.dk/shop Wink

Man kan kollimere uden redskaber, men det er ikke let. En laser er det letteste, en cheshire (mener jeg) det mest præcise og et filmhylster med hul i det billigste.
                        Mr. Mox2009-11-21 01:57:33

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja en Cheshire er det mest præcise, fordi den ikke er nær så følsom for at sidde rigtigt i udtrækket.

dyrehauge
                            • Moon

Jeg har bestilt en laser…….det skal helst være let for mig her i starten.

Var dog kort ude tirsdag aften, da himlen pludseligt var åben ved 19 tiden.

Fik kigget lidt på månen og dermed indviet min nye teleskop. Fantastisk!

chrjensen
                              • Super Giant

Som sagt: En laser collaminator skal EDERMAME sidde perfekt i okularudtræket for at fungere optimalt. For at få min billige laser til at fungere har jeg viklet noget klar tape omkring det stykke der går ned i udtrækket så den går HELT tæt til kanterne. Det forhindre at den kommer til at side en lille smule skævt når du spænder skruen der holder okularet på plads.

En simple måde at checke om laseren sidder rigtigt, er at løsne skruen der holder den i okularudtrækket akurat nok til at du kan dreje laseren i udtrækket. Hvis laser pletten rammer samme sted på hovedspejlet når du gør det, ved du at den sidder korrekt i okularholderen. Herefter kan du gå igang med at indstille sekundærspejl og til sidst hovedspejlet.
                            Viser 13 indlæg - 46 til 58 (af 58 i alt)
                            • Emnet 'Nu skal der købes!' er lukket for nye svar.