Nu skal der købes!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nu skal der købes!

• Dette emne har 57 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3472 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 58 i alt)
  • Forfatter

dyrehauge
      • Moon

Hold da op……….jo der er godt nok mange ting jeg skal tage i betragtning inden

mit valg om indkøb kan foretages Smile

Hun flipper helt sikkert ud, hvis jeg overtager hele soveværelset……da jeg vidste

hende en 10″ Dobson, sagde hun NEJ Wink

dyrehauge
        • Moon

Har også fundet et Skywather N 150/750 NEQ-3 til 2600 kr

og deres N 200/1000 NEQ-5 til 4100 kr.

Men uden GOTO må jeg så sætte min lid til gutterne i den lokale forening og

selv igang med at printe stjernekort.

Plejer at være hurtigt til at beslutte mig, men det her er jo næsten umuligt Smile

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Nåeee, køb nu den lille AltAz Newton, så kan jeg købe den billigt af dig når du skal have det ‘rigtige’ udstyr en dag Approve

dyrehauge
            • Moon

Nå, nu er jeg meget tæt på en endelig beslutning.

Har fundet et Bresser Messier N-130/1000 med LXD75 inkl. GOTO for kr. 4130……..så kommer jeg nok heller ikke længere for mit budget.

mortenb
            Deltager
              • Super Giant

Det lyder ikke helt tosset. Til prisen må det da næsten være en brugt, eller har du været udenlands ? Hvis du er ked af at offentliggøre linket kan du maile et til mig via forum, så kan jeg lige “kigge” med !

Det er heldigvis nemt senere at skaffe en lidt større tubus hen ad vejen, og det er forholdsvis nemt at finde dem i størrelserne op til 200 mm, som LXD75 kan bære. LXD kan nok også slæbe en 250 mm til rent visuel, eller f.eks. en stor letvægts Cassegrain eller Maksutov. Den kan også sagtens bære en stor refractor op til ca. 130 mm. Til foto bør vægten af en større tubus dog lige tages i overvejelse. LXD vil være fin til spejlrefleks, men kan også med omhyggelighed bruges til dedikerede kameraer.

Jeg er i alt fald utroligt glad for min egen LXD75 med en 150 mm, som har givet mig masser af oplevelser.Den har dog Èt minus. Nemlig at den ikke har en ST4 port til astrofoto, hvilket er en af de meget udbredte standarder herhjemme når vi snakker guiding. Meade har dog naturligvis software du kan bruge ved at købe et 505 kabelsæt med software.

MortenB2009-11-04 10:41:07

dyrehauge
                • Moon

Jeg deler gerne mit link med alle jer andre. Prisen er for helt nyt udstyr, så må vel siges at være et rigtigt godt tilbud.

Det var netop tanken med at købe et godt mount til at starte med. Så kan jeg skifte til et større teleskop hen ad vejen og får jo også GOTO med fra starten.

Prof. fotograf bliver jeg nok aldrig, så tror at det også vil tilfredsstille mig indenfor

den del af mine ønsker om fotomuligheder.

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

Efter min mening et super starter tilbud ! Der er dog en lille drillert .. lagerforsyningen er kun “gul” … Shocked

Du KUNNE jo prøve at give Erik hos http://www.meade.dk et ring, og se om han kan finde et god pris til dig ?

Erik er super flink (i normal tilstand uden stress ! Wink) og meget informativ !

Jeg tror ikke han har dit Bresser sæt på lager, men måske 150 mm Meade tube. Man kan jo højest få et “desværre” . Hvis du fortæller at du prioriterer monteringen, men ser “stort” på tuben, så kan der jo være alternative !

MortenB2009-11-04 11:30:17

dyrehauge
                    • Moon

Efter at dømme på hjemmesiden (meade.dk) er priserne “meget” langt fra de tyske og Tyskerne skriver at de kan have varen på lager indenfor 3 – 5 hverdage……så Smile

Tror jeg bestiller i aften!

mortenb
                    Deltager
                      • Super Giant

Jamen … så det jo lige før man kan sige tillykke !

Clap

chrjensen
                        • Super Giant

Ja, det teleskop går du nu nok ikke helt galt i byen med.

dyrehauge
                          • Moon

Jeg har taget konsekvensen af mit ubeslutsomme sind og har lige misbrugt min kærestes mastercard……….tak for fødselsdagsgaven min pige Smile

Fandt en tysk side via Meade.de og har købt det tidligere omtalte

Bresser Messier N-130/1000 med LXD75 inkl. GOTO.

Teleskopet var nemlig på lager og skulle snart være på vej.

Pris inkl. fragt med UPS beløber sig til kr. 4350 kr….lige akkurat over mit budget.

Nu glæder jeg mig til at komme igang og takker alle for hjælpen med mit lille

nye hobbyprojekt. Det har ikke været nemt, at beslutte mig. Har dog snart læst

så meget, at jeg ligefrem er begyndt at lære en smule.

unseen
                            • Asteroid

Jeg er selv “nybegynder” forstået på den måde at jeg købte en ds’er for 5 år siden og kom aldrig rigtigt igang med at bruge den. Ny har jeg købt en dobsonien og jeg elsker at være “low tech”. Som en god amatør fortalte mig så er det den eneste rigtige måde at lære nattehimlen på.

Øhmm – Udstyr til astrofotografering koster jo også. Så vent med det med mindre du har et super digital også.

Jeg har ikke selv prøvet en 8″ dobson, min er en 12″.

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

Casper – Til lykke med dit nye teleskop! Håber du får meget nytte av det.

Poul-Erik – Var det deg der køpte en 12″ Meade dobson på MAF nu? Isåfall tak for sist! Det var hyggelig. Og velkommen til forumet. Smile

Mvh,
                              Bjørn

dyrehauge
                                • Moon

Jo tak Smile glæder mig til at komme igang og afventer pakkeposten med spænding.

Indtil da sidder jeg og kigger lidt i Stellarium.

dyrehauge
                                  • Moon

I går var dagen hvor jeg hos UPS i glostrup kunne afhente 2 store kasser!

Nu er jeg så den lykkelige ejer at et Bresser Messier N-130 teleskop monteret på et LXD75 med GOTO styring. Og hvis jeg selv skal sige, synes jeg virkelig at det ser skide godt ud hjemme i stuen (selvom kæresten synes det fylder lidt) Smile

Nu kommer så mine første spørgsmål:

– Skal jeg “indstille/kaliberere” spejlet inden jeg begynder at bruge teleskopet?

og findes en ægte Dummy guide til det?

– Har fået 3 x (10/15/25) okularer + en 2 x barlow linse med.

Kan i oplyse sådan i hovedtræk, hvor og hvornår jeg skal bruge hvad.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 58 i alt)
                                • Emnet 'Nu skal der købes!' er lukket for nye svar.