› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nu skal der købes!
- Dette emne har 57 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3472 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. november 2009 kl. 16:17 #25859
dyrehauge- Moon
Hold da op……….jo der er godt nok mange ting jeg skal tage i betragtning inden
mit valg om indkøb kan foretagesHun flipper helt sikkert ud, hvis jeg overtager hele soveværelset……da jeg vidstehende en 10″ Dobson, sagde hun NEJ3. november 2009 kl. 16:47 #25861
dyrehauge- Moon
Har også fundet et Skywather N 150/750 NEQ-3 til 2600 kr
og deres N 200/1000 NEQ-5 til 4100 kr.Men uden GOTO må jeg så sætte min lid til gutterne i den lokale forening ogselv igang med at printe stjernekort.Plejer at være hurtigt til at beslutte mig, men det her er jo næsten umuligt3. november 2009 kl. 17:57 #25865
tommyfDeltager- Neutron star
Nåeee, køb nu den lille AltAz Newton, så kan jeg købe den billigt af dig når du skal have det ‘rigtige’ udstyr en dag
4. november 2009 kl. 11:14 #25910
dyrehauge- Moon
Nå, nu er jeg meget tæt på en endelig beslutning.
Har fundet et Bresser Messier N-130/1000 med LXD75 inkl. GOTO for kr. 4130……..så kommer jeg nok heller ikke længere for mit budget.4. november 2009 kl. 11:22 #25911
mortenbDeltager- Super Giant
Det lyder ikke helt tosset. Til prisen må det da næsten være en brugt, eller har du været udenlands ? Hvis du er ked af at offentliggøre linket kan du maile et til mig via forum, så kan jeg lige “kigge” med !
Det er heldigvis nemt senere at skaffe en lidt større tubus hen ad vejen, og det er forholdsvis nemt at finde dem i størrelserne op til 200 mm, som LXD75 kan bære. LXD kan nok også slæbe en 250 mm til rent visuel, eller f.eks. en stor letvægts Cassegrain eller Maksutov. Den kan også sagtens bære en stor refractor op til ca. 130 mm. Til foto bør vægten af en større tubus dog lige tages i overvejelse. LXD vil være fin til spejlrefleks, men kan også med omhyggelighed bruges til dedikerede kameraer.Jeg er i alt fald utroligt glad for min egen LXD75 med en 150 mm, som har givet mig masser af oplevelser.Den har dog Èt minus. Nemlig at den ikke har en ST4 port til astrofoto, hvilket er en af de meget udbredte standarder herhjemme når vi snakker guiding. Meade har dog naturligvis software du kan bruge ved at købe et 505 kabelsæt med software.MortenB 2009-11-04 10:41:07 4. november 2009 kl. 11:59 #25916
dyrehauge- Moon
Jeg deler gerne mit link med alle jer andre. Prisen er for helt nyt udstyr, så må vel siges at være et rigtigt godt tilbud.
kig ind på http://www.astroshop.deDet var netop tanken med at købe et godt mount til at starte med. Så kan jeg skifte til et større teleskop hen ad vejen og får jo også GOTO med fra starten.Prof. fotograf bliver jeg nok aldrig, så tror at det også vil tilfredsstille mig indenforden del af mine ønsker om fotomuligheder.4. november 2009 kl. 12:21 #25920
Efter min mening et super starter tilbud ! Der er dog en lille drillert .. lagerforsyningen er kun “gul” …
Du KUNNE jo prøve at give Erik hos http://www.meade.dk et ring, og se om han kan finde et god pris til dig ?
Erik er super flink (i normal tilstand uden stress !) og meget informativ !
Jeg tror ikke han har dit Bresser sæt på lager, men måske 150 mm Meade tube. Man kan jo højest få et “desværre” . Hvis du fortæller at du prioriterer monteringen, men ser “stort” på tuben, så kan der jo være alternative !MortenB 2009-11-04 11:30:17 4. november 2009 kl. 12:25 #25921
dyrehauge- Moon
Efter at dømme på hjemmesiden (meade.dk) er priserne “meget” langt fra de tyske og Tyskerne skriver at de kan have varen på lager indenfor 3 – 5 hverdage……så
Tror jeg bestiller i aften!4. november 2009 kl. 12:31 #25922
Jamen … så det jo lige før man kan sige tillykke !
4. november 2009 kl. 12:43 #25925
chrjensen- Super Giant
Ja, det teleskop går du nu nok ikke helt galt i byen med.
4. november 2009 kl. 15:05 #25944
dyrehauge- Moon
Jeg har taget konsekvensen af mit ubeslutsomme sind og har lige misbrugt min kærestes mastercard……….tak for fødselsdagsgaven min pige
Fandt en tysk side via Meade.de og har købt det tidligere omtalteBresser Messier N-130/1000 med LXD75 inkl. GOTO.Teleskopet var nemlig på lager og skulle snart være på vej.Pris inkl. fragt med UPS beløber sig til kr. 4350 kr….lige akkurat over mit budget.Nu glæder jeg mig til at komme igang og takker alle for hjælpen med mit lillenye hobbyprojekt. Det har ikke været nemt, at beslutte mig. Har dog snart læstså meget, at jeg ligefrem er begyndt at lære en smule.5. november 2009 kl. 11:28 #26011
unseen- Asteroid
Jeg er selv “nybegynder” forstået på den måde at jeg købte en ds’er for 5 år siden og kom aldrig rigtigt igang med at bruge den. Ny har jeg købt en dobsonien og jeg elsker at være “low tech”. Som en god amatør fortalte mig så er det den eneste rigtige måde at lære nattehimlen på.
Øhmm – Udstyr til astrofotografering koster jo også. Så vent med det med mindre du har et super digital også.Jeg har ikke selv prøvet en 8″ dobson, min er en 12″.5. november 2009 kl. 17:08 #26034
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Casper – Til lykke med dit nye teleskop! Håber du får meget nytte av det.
Poul-Erik – Var det deg der køpte en 12″ Meade dobson på MAF nu? Isåfall tak for sist! Det var hyggelig. Og velkommen til forumet.
Mvh,
Bjørn5. november 2009 kl. 22:08 #26054
dyrehauge- Moon
Jo tak
glæder mig til at komme igang og afventer pakkeposten med spænding.
Indtil da sidder jeg og kigger lidt i Stellarium.
20. november 2009 kl. 12:12 #26994
dyrehauge- Moon
I går var dagen hvor jeg hos UPS i glostrup kunne afhente 2 store kasser!
Nu er jeg så den lykkelige ejer at et Bresser Messier N-130 teleskop monteret på et LXD75 med GOTO styring. Og hvis jeg selv skal sige, synes jeg virkelig at det ser skide godt ud hjemme i stuen (selvom kæresten synes det fylder lidt)
Nu kommer så mine første spørgsmål:– Skal jeg “indstille/kaliberere” spejlet inden jeg begynder at bruge teleskopet?og findes en ægte Dummy guide til det?– Har fået 3 x (10/15/25) okularer + en 2 x barlow linse med.Kan i oplyse sådan i hovedtræk, hvor og hvornår jeg skal bruge hvad. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nu skal der købes!' er lukket for nye svar.