› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nu skal der købes!
- Dette emne har 57 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3471 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. november 2009 kl. 09:37 #25819
outlookDeltager- Super Nova
Hej
Hvad TommyF fastslår med sine eksempler er, at du kan ikke få i pose og sæk med dit budget.Går du efter en Newton, hvad du åbenbart er mest hooked på, skal du vide at Celestrons udgave godt nok er en goto, men på et spinkel og vakelvorn stativ. Desuden ved jeg selv, at sådan en bliver man hurtig træt af også fordi man ikke kan se særlig meget i den lille åbning den har.Jeg vil heller ikke gå efter Meade’s model som du selv foreslår af ovennævnte grunde.Skywatcher’s derimod, er en god begyndermodel på 6″ eller 150 mm, hvad der bør være den mindste diameter på en Newton. Du giver så afkald på en goto montering, men du har en god montering. Her kan du til gengæld opgradere til goto til monteringen, når der igen bliver råd. Et godt valg vil jeg sige, hvis det skal være din første Newton.Men igen, du kan ikke få både goto og en god kikkert indenfor dit budget, medmindre du køber brugt.outlook 2009-11-03 08:42:21
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. november 2009 kl. 09:54 #25820
k_holstDeltager- Nova
SkyWatcher på den nye EQ3-2, ser ud til at være et rigtig godt bud på et begynder-setup der senere kan udviddes.
Det øverste stykke af stativbenene SKAL være af metal! Det er mange gange set at det er lavet af plast, som dels er ustabilt og nemt knækker når det bliver koldt.Det skal lige tjekkes hvad prisen er på GoTo-opgraderingen – Det kan jeg ikke se nogen steder.3. november 2009 kl. 10:18 #25821
tommyfDeltager- Neutron star
Det hele kommer nok an på om du vil have en hurtig sussesc eller nørkle og måske ikke få set noget overhovedet…. Dette er groft sagt.
Lille Newton GOTO= hurtig og nem komme igang.EQ3= lidt mere arbejde, du skal vide mere, mulighed for opgradering(nok ikke til seriøsfoto)Eq5+ En del mere man skal vide og træne, med mulighed for seriøs astro foto senere.Lidt groft udpenslet…3. november 2009 kl. 11:00 #25824
lehmann- Super Giant
Ja det er det evige dillema.
Jeg holder nu på hurtig succes.
Der er stor fare for at en GEM uden goto er for stor en mundfuld for en nybegynder.Jeg startede selv med en ETX 70 en lille fis, men for pokker bare det at den kan finde rundt på himlen er guld værd.
Jeg ville helt klart vælge den her
http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=207&cat=9341Op i r… med farvefejl det ser en nybegynder alligevel ikke. og så er der 1000 kr til overs til et par middelgode okulare.
Robust, kort brændevidde, kompakt, goto = success
Celestrons version har lidt længere brændevidde og er måske bedre egnet til planeter men den er 1000 kr. dyrere og jeg kan ikke lige gennemskue om den er 1000 kr. bedre.
Lehmann 2009-11-03 10:42:38 3. november 2009 kl. 12:24 #25834
dyrehauge- Moon
I ved alle helt klart hvad i taler om
men i gør mig også lidt forvirret her i beslutningsfasen.
Kan godt se nu, at jeg med mit nuværende budget må ligge foto på hylden.Det kan jeg tage med i mit evt. næste indkøb hvis jeg bliver “bidt” af det.Kan også godt se, at jeg får mere for pengene ved at fravælge GOTO, men er bangefor, at jeg ikke rigtig kan komme igang uden….hvilket nogen af jer også nævner.Lige nu hælder jeg i hvert fald til et mindre teleskop for at komme igang.
Så er det også nemt at tage med ud af indre københavn og fylder mindrei lejligheden. Så må jeg til lommerne senere hen, hvis det viser sig at væremin nye fuldtidshobby.Når jeg så kigger rundt på nettet har jeg f.eks. fundet følgende indenforbudgettet.NexStar 4 SE Goto – Maksutov 102/1256 (3500 kr.)Meade DS 2130 Goto – Newton 130/1000 (3000 kr.)Meade DS 2090 Goto – Maksutov 90/1250 (2300 kr.)Meade DS 2102 Goto – Maksutov 102/1356 (3700 kr.)Dette er priser fra tyskland og umiddelbart har de da lidt bedrespecifikationer for kronerne end du linker til “Lehman” eller tager jeghelt fejl! Der er i hvert fald lidt at spare.Hvad siger i?3. november 2009 kl. 12:49 #25838
mortenbDeltager- Super Giant
Jeg synes du skal fastholde din Meade 2130 !
Af dem du har valgt har den både den største åbning og den mest moderne teknik. Det må man godt prale lidt af !Det vil kort sagt være én du har lyst til at bruge, er nem at tage frem og hurtig at komme igang med. Så kan du sælge/bytte om et par år, når du måske vil videre ! Så har du også lidt tilovers til f.eks et web kamera og lignende, med evnt. overførsel til tv. Kort sagt en rigtig hyggespreder, der giver lidt god “hjemmereklame” når de store sedler engang skal fyldes ud !
Visuelt tror jeg ikke, der er den store forskel på 130 mm og 150 mm, selvom teorien siger noget andet. Du skal alligevel have lidt elektroniske hjælpemidler for at fremkalde nogle af de billeder man helst vil se. Men 130 mm er ok til at lære himlen at kende og få nogle basale ting opfyldt. Med en god Barlow osv. så hjælpes det hele på vej. Sådan noget som farver er f.eks meget svært uden elektronik.For at se noget “stort” skal man op i 16+ tommer kæmpeteleskoper, når vi taler UDEN elektroniske hjælpemidler.Bare sælg den til mig, hvis ingen andre vil have den !Men den bliver NEM at komme af med pga. sin moderne teknik. Tro mig, det er efterspurgt hos alle begyndere !
MortenB 2009-11-03 12:11:08 3. november 2009 kl. 12:59 #25840
chrjensen- Super Giant
Hej Dyrehauge,
Hvad med denne her: http://lyra.dk/details.asp?prodid=912/448&cat=933Den har godt nok ikke goto, men den er god at “vokse med”. Goto kan tilføjes senere, og selvom det måske er at presse monteringen lidt, kunne man nok smide et 60mm fastmonteret guideteleskop på, og så har du et setup der kan tage rimeligt seriøse deepsky astrofotos. Du skal tænke på, at ulempen ved en alt-az montering er, at man ikke kan eksponere længere end et par minutter, idet billedet “drejer” set fra kameraet, selvom monteringen følger stjernes bevægelse (feldt-rotation).Nogen mener at det er en ulempe ved goto, at man aldrig for øvet sig i at “finde vej” på himlen. Det er ligesom altid at køre efter en GPS. Man kan køre rundt i København i år, uden egentligt at vide hvor tingene egentligt er. Der er også en vis tilfredstillelse (for mig var den stor) i at have fundet et svagt objekt. Men når det er sagt, må jeg også erkende at jeg får observeret langt flere objekter med goto.Under alle omstændigheder ville jeg ofre nogle penge på et godt stjernekort hvis du vælger at købe en kikkert uden goto.Med hensyn til optik, er der fordele og ulember ved alle design. Kort sagt er spejlteleskoper gode til deepsky, mens linseteleskoper er gode til planeter. Mit råd er at købe en newton kikkert. Her får man mest åbning for pengene, og det er nemmere at observere planeter med et større spejlteleskop, end det er at observere deepsky med et lille linseteleskop.3. november 2009 kl. 13:46 #25845
lehmann- Super Giant
MortenB wrote: Jeg synes du skal fastholde din Meade 2130 !
Af dem du har valgt har den både den største åbning og den mest moderne teknik. Det må man godt prale lidt af !Det vil kort sagt være én du har lyst til at bruge, er nem at tage frem og hurtig at komme igang med. Så kan du sælge/bytte om et par år, når du måske vil videre ! Så har du også lidt tilovers til f.eks et web kamera og lignende, med evnt. overførsel til tv. Kort sagt en rigtig hyggespreder, der giver lidt god “hjemmereklame” når de store sedler engang skal fyldes ud !
Visuelt tror jeg ikke, der er den store forskel på 130 mm og 150 mm, selvom teorien siger noget andet. Du skal alligevel have lidt elektroniske hjælpemidler for at fremkalde nogle af de billeder man helst vil se. Men 130 mm er ok til at lære himlen at kende og få nogle basale ting opfyldt. Med en god Barlow osv. så hjælpes det hele på vej. Sådan noget som farver er f.eks meget svært uden elektronik.For at se noget “stort” skal man op i 16+ tommer kæmpeteleskoper, når vi taler UDEN elektroniske hjælpemidler.Bare sælg den til mig, hvis ingen andre vil have den !Men den bliver NEM at komme af med pga. sin moderne teknik. Tro mig, det er efterspurgt hos alle begyndere !
Hvad moderne er der ved en autostar 494 ?3. november 2009 kl. 13:56 #25847
Du overser den har LNT !
3. november 2009 kl. 14:01 #25848
dyrehauge- Moon
Har fundet et Skywatcher N 150/1200 BlackDiamond NEQ-3 til 2200 kr. sprit nyt.
Så er det vel bare at bruge resten af budgettet på tilbehør………såsom GOTO?
Får jeg så ikke det bedst mulige fra begge verdener til prisen?3. november 2009 kl. 14:07 #25849
Det lyder som et super fund. Men check lige alle “ekstra” omkostningerne inden du kører visakortet igennem. Fragt, motorer, goto styring, og evnt kabler…..
Læg mærke til tubus længde 1200 mm, der giver et større f/forhold end en standard. Du får en højere kontrast end f.eks 4,5, men hvor stor effekt det får på størrelsen af himmeludsnittet (deep sky) kan jeg ikke lige overskue. Til planeter er den perfekt !
MortenB 2009-11-03 13:15:54 3. november 2009 kl. 14:51 #25852
dyrehauge- Moon
Hej MortenB,
Ja, så løber det godt nok hurtigt op…….GOTO løsningen koster mere en selve teleskop og mount.3. november 2009 kl. 15:06 #25855
tommyfDeltager- Neutron star
Derfor billigst at købe den indbygget med det samme hvis du alligevel vil have en.
3. november 2009 kl. 15:21 #25856
dyrehauge- Moon
Er det nemt at afmontere teleskopet fra sådan et NEQ 3 stativ?
Min kæreste gider nok ikke ha’ det permanent inde i stuen kunne jeg forestille mig3. november 2009 kl. 15:29 #25857
Kun et par skruer.. 2 minutter, stativet skal også lige løsnes, 5 minutter men SÅ kommer du til virvaret af okularer, dimser og ledninger, der pænt skal lægges i orden ….. 1 TIME !
Så vi drømmer ALLE om en fast opstilling, somewhere !!!Forresten: En vigtig ting er faktisk (med goto) en god strømforsyning ! Batteriposerne der følger med ender med at blive irritationsmomenter pga. ustabilitet og en evig mangel på batterikraft. Derfor bør du altid regne en strømforsyning ind i et “goto” projekt !Denne består ofte af en “original” ledning med stik samt en uoriginal prisvenlig strømforsyning.Pyha … der er meget … synes du ikke ?Ps: Hun flipper da endnu mere, når hun skal ligge på sofaen, fordi hendes plads i soveværelset er optaget af et teleskop ….. i alt fald indtil den værste forelskelse har lagt sig !MortenB 2009-11-03 14:35:35 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nu skal der købes!' er lukket for nye svar.