Nu skal der købes!

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nu skal der købes!

• Dette emne har 57 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 3470 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 58 i alt)
  • Forfatter

dyrehauge
      • Moon

Jeg har været så heldig, at min kæreste vil købe en stjernekikkert til mig, i fødselsdagsgave.
      Har længe ønsket at komme igang med at observere og det brænder i fingrene for at bestille mig en stjernekikkert.

Mit budget er ca. 4000 kr. og jeg vil gerne kunne se især planeter med gode detaljer og måske på et tidspunkt også tage billeder af disse.

Jeg bor i København og har derfor behov for noget udstyr, som både kan stå i stuen, men
      også er nemt at tage med uden for byen i bilen. De mørke vinteraftener er jo på vej.

GOTO funktion vil jeg meget gerne ha……og selvfølgelig muligheden for at lave opgraderinger løbende, så jeg ikke skal ud og købe nyt foreløbigt.

Kan alt dette kombineres indenfor budgettet?

Ved at I sikker giver svar til en masse nybegyndere og har da også læst en del på forum, men synes ikke helt jeg er klar til at vælge mit første køb.

Tak på forhånd Smile glæder mig til at komme ud og begynde udforskningen.

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Med dit budget lander du nok mellem 2 stole, fordi du enten kan få en god goto ELLER kan få et godt teleskop. At fotografere kræver et relativt højt niveua for at få udbytte og udstyr hertil lander LET over kr. 10.000,- fra nyt. Så måske hvis tålmodigheden rækker, så vent indtil der eventuelt kommer noget brugt til salg. Ellers .. kan du for prisniveauet få en rimelig god dobson i stil med disse:

Hvor hovedreglen er “størst mulig åbning” for pengene.

ELLER f.eks.

De sidstnævnte er med fuld goto, og kan med prisvenlige videokameraer og korttids foto med ikke alt for tunge fotoapparater give en super oplevelse. Men glem den “seriøse” fotografering.

For en god ordens skyld henviser jeg lige til det 3.de ben af de danske leverandører. Derfra kan alle Celestron også fås, selvom jeg mistænker Lyra’s synscan og Astro Optics Celestron SLT serie for at være nært beslægtede.

Start med dette, se om hobbyen holder. Alle instrumenterne kan/vil give dig oplevelser til et par år. Og så kan du jo se om du vil sælge og købe “dyrere”. Nåste trin vil så formodenligt være i kr. 10.000,- /12.000,- klassen

Man kan jo også sætte en annonce i forum … muligheden for at finde en som har lyst til at opgradere ER der jo !

Husk at de bedste teleskoper er dem der bliver brugt !

PS: jeg faldt over denne her:

En super begynder og nem at komme af med igen !

Så er der denne her, KÆMPE begynder teleskop med en lidt ældre computer, men jeg kender ikke prisen. Kan godt frygte at budgettet bliver strammet noget.

mvh

PSS: VELKOMMEN OG TILLYKKE MED FØDSELSDAGEN !!!

MortenB2009-10-31 23:03:41

mr.mox
          • Nova

Når din interresse primært er planeter og det skal være transportabelt, vil jeg anbefale en god linsekikkert. Goto er ikke strengs nødvendigt, da planeterne er relativt lette at få øje på.
          Eksempelvis kan en SKyWatcher ED80 bruges, men den ligger nok i overkanten rent prismæssigt.
          Hvis det transportmæssige er lidt mindre vigtigt, så er en SkyWatcher Dobson-kikkert ideel. Det giver rigtig meget åbning for pengene og kan også bruges til at se på deep sky.

camilla
          Deltager
            • Giant

Mit favoritinstrument er en Schmidt-Cassegrain, netop fordi jeg altid selv har været afhængig af at kunne transportere det væk fra byen. Det passer ikke i din prisklasse, men overvej at kig brugt. Optik bliver jo ikke slidt i den forstand, hvis man passer godt på den. På Astronomibladet er der en der har en Meade ETX til salg for 6.000 kr. Måske kan han presses lidt i prisen?

andreas.v
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg vil helt klart anbefale Dobsons!!

Jeg tror dit budget kan strækkes til en 8″, men det er også en god størrelse. Der er utallige objekter at kigge på! Specielt Lightbridge serien som der bliver henvist til synes jeg er super gode dobsons! Har selv en!Tongue Meget nemme at gå til og relativt transportable! Denne type dobsons har ikke GOTO så det kræver at man studere himmlen og har nogle gode stjernekort. Det kan godt tage tid, så det kræver tålmodighed!

Dobsons egner sig heller ikke til at tage billeder! Men som sagt vil det koster væsentlig mere at begynde på astro-fotografering!

dyrehauge
                • Moon

Tak for alle de gode svar……i kan tro, at jeg har været rundt på nettet og kigge på de forskellige forslag. Synes det er svært at skulle vælge mellem et lille lækkert GOTO teleskop eller et Dobson……om det koster 3500 eller 4500 kr, skal ikke være det afgørende. Jeg vil bare gerne købe det rigtige, så jeg ikke bliver skuffet.

Hvordan skal jeg forholde mig til objektiv diameter i forhold til brændevidden?

Er et 90 mm objektiv med 1000mm brændevidde bedre end et 130 mm med en brændevidde på 650 ? Hvad er det vigtige her?

Under alle omstændigheder må jeg nok lige ud og se de forskellige modeller og setups
                inden jeg tager en konkret beslutning.

mortenb
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Dyrehauge.

Generelt er større åbning altid bedre. Evnen til at samle lys er vigtig. Måske især hvis man vil fotografere lidt med kort eksponeringstid. Til gengæld er linse teleskoper forholdsvis nemme at arbejde med, da de ikke normalt kræver en justering (kollimering), hvilket et spejlteleskop ofte kræver. Herudover kræver linseteleskoper ofte en kortere nedkølingstid. Til gengæld kan du for de samme penge ofte få en væsentlig større lysindsamler i et spejlteleskop. Til visuel er et spejlteleskop som en NEWTON /Newton-Smidt/Cassegrain ofte løsningen, da du får mest mulig åbning for pengene. Til foto er linsekikkerten god pga. den lidt nemmere tilgang.

Ovenstående er MEGET generelle betragtninger, hvorimod virkeligheden er temmelig kompleks alt efter målsætning og arbejdsmetode, og ikke mindst økonomi.

Omkring f/forhold .. så tag en kikker på denne drøftelse:

Iøvrigt kunne jeg også have henvist dig til denne løsning, hvor man hen ad vejen opbygger sit udstyr. Det lyder “for nemt” og jeg er usikker på det endelig resultat, når du nu snakker om “rigtig foto”. Men måske et par kyndige fotogutter f.eks Mr. MOX kan komme med et bud:

Forsidekandidat her: http://www.lyra.dk/shop.asp

Tilkøbet af dele gør i den sidste ende teleskopet relativt dyrt, men det ÉR jo en afvejning. Kunne du slippe en “tudse” mere ville 200 mm storebroderen være en ok kandidat.

Sidstnævnte er efter min mening et rigtig god starter løsning, da jeg prioriterer hvad jeg kan SE højere end goto .. i FØRSTE omgang ! Hen ad vejen kan motorer og goto så tilkøbes. Optisk får du en maksimal løsning for pengene og det parabolske spejl tiltaler mig meget !

Mennnn…….. bare lige en tudse mere …. kan gå hen og blive et mantra !!! Og nogle af os går hen og bliver maniske udstyr freaks … og det er DYRT ! – så nu ER du advaret !

Personligt ville jeg starte en “karriere” med en Newton agtig løsning. Udfordringerne er større, men det er lysindsamlingen, og dermed hvad du kan se, også.

Men brug nu bare et par uger med at samle information, læs flest mulig indlæg .. og træf så din beslutning ud fra dine personlige forhold.

MortenB2009-11-01 20:53:06

dyrehauge
                    • Moon

Tak for dit gode og grundige svar.

Jeg vil sammenholde alle de gode tilbagemeldinger og på den måde finde

frem til det helt rigtige begynderteleskop.

Tror også lige, at jeg vil ud og se på de forskellige modeller. Der er jo både

forskellige størrelser og typer af teleskoper.

Tak for alle de gode input……..mon ikke jeg vender tilbage, når jeg har fået

mit teleskop og ikke kan få det til at fungere Smile

lars
                      • Planet

Må jeg også blande mig lidt… Tak!

For snart to år siden faldt min kone og jeg over et Meade ETX-70 på tilbud til 1.500,- Kr hos Lidl og jeg blev opfordret til at tage et med hjem fordi jeg tidligere havde udtrykt et ønske om en stjernekikkert når jeg/vi fik lidt bedre tid for et nyindkøbt hus.

Det er muligt at den kommer på tilbud igen efter årsskiftet.

Det har givet været lillebroderen eller forløberen til ETX80 og ETX90 som er anbefalet af andre.

ETX70 er som sådan udmærket til at se på månen, faserne på Venus og f.eks Syvstjernen men er nok for lille som egentlig begynder-teleskop selvom der er tracking og GoTo i styringen.

Ligeledes er styringen også ret begrænset – der er et begrænset antal objecter indprogrammeret i den og den kan f.eks ikke sluttes til din PC uden et specielt adapterkabel der nok ikke er så nemt at få fat i idag.

Det kunne være en billig start inden du spendeer i et større teleskop – og så er den ikke større end at den er nem at tage med på tur.

– Så hvis du skulle få tilbudt eller falde over en, så overvej det… (også i betydningen at vælge noget større og bedre.)

Lars2009-11-02 18:36:43

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Tror ski jeg ville vælge en 130mm newton i AltAz mode, så kan man altid senere gå seriøst til værks med EQ, kamera, osv,,,,

dyrehauge
                          • Moon

Ville et 130 mm newton være at foretrække over et 102 mm Maksutov?

Og hvad betyder AltAz mode?

Ny spørgsmål melder sig hurtigt Smile

mortenb
                          Deltager
                            • Super Giant

Maksutovs er relativt dyre at producere, hvorfor store størrelser bliver uhensigtsmæssigt dyre. Teknisk set er Maksutov’s bedst til planeter/solsystemet og kortere eksponeringer pga. de typisk noget større f/forhold.

Fordelen er at de er væsentlig mere kompakte og dermed nemmere at transportere end Newton’s.

Altaz mode kontra ækvatorial mode. Er en beskrivelse af de 2 principper som teleskop monteringer er opbygget over når de forsøger at “goto” efter himmellegemerne.

Det er ikke lykkedes mig at finde en god nem beskrivelse, men groft sagt kræver præcisionen på langttidseksponeringer at man undgår feltrotation, hvilket kræver en EQ montering eller en Alt-az montering med Wedge. Men .. prøv f.eks her:

og brug også wikipedia’s henvisninger forneden til EQ osv. Det kan desværre ikke undgås at du kommer til at bruge nogle timer på at søge informationer. Wikepedia er et godt sted at starte !

Og så er der jo også dette forum, som ganske vist ikke er helt så besøgt som dette, men er noget ældre og rummer rigtig megen information. Bare kom i gang med at søge !

MortenB2009-11-02 19:19:23

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Der er jo denne nye model http://lyra.dk/details.asp?prodid=912/448&cat=933
                              Og denne er god til begyndere, så kan man rent faktisk finde hvad man søger.
                              http://lyra.dk/details.asp?prodid=C31145&cat=913

dyrehauge
                                • Moon

Endnu engang tak for jeres tilbagemeldinger.

TommyF, har set dine forslag. Hvad siger du til dette teleskop?

http://www.meade.dk/product.asp?product=432

mortenb
                                Deltager
                                  • Super Giant

Meade teleskopet har nogle rigtigt gode ting i form af level north (elektronisk kompas og nivelleringssensor). Genialt til en begynder. Det kan næsten ikke blive meget nemmere !

Du får mere åbning i Skywatcher’en og den KAN udbygges til lidt mere seriøs foto hen ad vejen. Til gengæld bliver der meget mere nørkleri !!!

Sørg dog for at have teleskopet i hænderne inden du køber. Er der for meget billig plastic ?, er diverse tandhjul af metal ? Er udtrækket til okularerne stabilt eller rokker det, sidder okularerne godt/lige og sider de fast. Kan udtrækket bære det kamera du vil bruge ?

Det bliver spændende at høre hvad du vælger. Uanset glæder du dig nok til at komme ud under himlen. Bare klø på !

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 58 i alt)
                                • Emnet 'Nu skal der købes!' er lukket for nye svar.