› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nu med eget teleskop
- Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 152 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. december 2013 kl. 23:16 #111853
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Kristian
Tillykke med dit teleskop!
Nu står jeg så i situationen, at jeg jo aldrig før selv har eget mit eget teleskop, så hvad bør jeg lægge ud med at foretage mig? Hvad ville være det første, I ville stille op, hvis I fik sådan en basse i julegave?
Jeg læser til daglig på mit 7. år af astronomistudiet i Aarhus, så jeg ved en del om, hvordan tingene i princippet virker, men hvad med praksis?
Det første, du skal gøre, er at sætte det op indendørs, for at blive lidt bekendt med det. Ret det mod noget fjernt, måske noget, du kan se gennem et vindue, fokuser, prøv forskellige okularer. Start elektronikken op og prøv en alignment. Bare lad som om, teleskopet rammer stjernen, når den siger, den gør det. Prøv de forskellige menuer i håndkontrollen.
I de gamle bøger anbefales det altid at starte med Månen og planeterne, fordi de er klare og lette at finde. Det er et råd, jeg godt vil gentage. Selvom teleskopet selv kan finde de svage objekter, så bliver de ikke lettere at se af den grund, for det kræver nogen øvelse. Start derfor med de klare ting, solsystemets klareste planeter, Månen, Solen (med filter!!) og de klare Messier-objekter. Start med lav forstørrelse (okular med størst nummer, f.eks. 25mm). Mange gange er luften urolig og man må nøjes med 50x – 70x forstørrelse, selvom objektet er klart og måske kan klare 150x.
Og frem for alt: Spørg løs. Der er nok at tage fat på og spørgsmålene kommer snart væltende.
Thomas, Bornholm
18. december 2013 kl. 23:44 #111854
finnrDeltager- Main Sequence
Prøv at aflægge et besøg på Mike Weasener’s “Mighty ETX”-side: http://www.weasner.com/etx/menu.htm
Der findes et stort antal guides til hvordan man bedst observerer forskellige himmellegemer med ETX-teleskoperne, med omhyggelige noter om hvad man kan forvente at se med de forskellige modeller. Hovedvægten er på ETX-90. Der er også mange anvisninger vedrørende indstillinger, vedligehold, estraudstyr osv.
Go’ fornøjelse, FinnR19. december 2013 kl. 00:02 #111858
astrojensenDeltager- Neutron star
Mike Weasner’s “Mighty ETX” hjemmeside er tussegammel, men stadig klart anbefalelsesværdig.
Thomas, Bornholm
19. december 2013 kl. 18:57 #111900
FinnDeltager- Neutron star
Sidder lige og ser at der er jo en ETX gruppe her på forummet http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9937
Der ville man også kunne stille spørgsmål.
mvh Finn
20. december 2013 kl. 12:32 #111929
Anonym- Moon
Astro A/S wrote:
Kan anbefalesMed venlig hilsenDennisTak for tippet, Dennis. Den vil jeg undersøge, om jeg kan få bestilt hjem snarest. 🙂
Finn wrote: Tillykke
med teleskopet Kristian. Tror også som Søren skriver, leg med det inde
døre til du kender det og så ud med det under åben himmel når der på et
tidspungt viser sig stjerner deroppe 🙂Kan se du er rimlig ny her på forummet, velkommen til og så håber
jeg ikke du er blevet forskrækket og render skrigende væk her fra
forummet, astronomer er jo altid i høj kurs på sådan et forum.mvh Finn
Tak, men det er nu først d. 24., at jeg officielt får det. 🙂
Der skal meget mere til at skræmme mig væk – jeg har færdedes i meget værre fora på nettet i tidernes morgen. 🙂
Astrojensen wrote: Hej Kristian
Tillykke med dit teleskop!
Nu står jeg så i situationen, at jeg jo aldrig før selv har
eget mit eget teleskop, så hvad bør jeg lægge ud med at foretage mig?
Hvad ville være det første, I ville stille op, hvis I fik sådan en basse
i julegave?Jeg læser til daglig på mit 7. år af astronomistudiet i Aarhus, så
jeg ved en del om, hvordan tingene i princippet virker, men hvad med
praksis?Det første, du skal gøre, er at sætte det op indendørs, for at blive
lidt bekendt med det. Ret det mod noget fjernt, måske noget, du kan se
gennem et vindue, fokuser, prøv forskellige okularer. Start
elektronikken op og prøv en alignment. Bare lad som om, teleskopet
rammer stjernen, når den siger, den gør det. Prøv de forskellige menuer i
håndkontrollen.I de gamle bøger anbefales det altid at starte med Månen og
planeterne, fordi de er klare og lette at finde. Det er et råd, jeg godt
vil gentage. Selvom teleskopet selv kan finde de svage objekter, så
bliver de ikke lettere at se af den grund, for det kræver nogen øvelse.
Start derfor med de klare ting, solsystemets klareste planeter, Månen,
Solen (med filter!!) og de klare Messier-objekter. Start med lav
forstørrelse (okular med størst nummer, f.eks. 25mm). Mange gange er
luften urolig og man må nøjes med 50x – 70x forstørrelse, selvom
objektet er klart og måske kan klare 150x.Og frem for alt: Spørg løs. Der er nok at tage fat på og spørgsmålene kommer snart væltende.
Thomas, Bornholm
Det er fuldt muligt for mig at sætte det op
indendørs. I området, hvor jeg bor er der også en bakketop, hvorfra der
ikke er gadelys lige ved siden af, så det bliver nok et af de første
steder at besøge udendørs udover vores altan (som dog er inde i en
baggård, så det er kun lodret op, der kan bruges).Finn wrote: Sidder lige og ser at der er jo en ETX gruppe her på forummet http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9937
Der ville man også kunne stille spørgsmål.
mvh Finn
Den del havde jeg helt misset – mange tak for tippet! 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nu med eget teleskop' er lukket for nye svar.