Nu med eget teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nu med eget teleskop

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 152 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Kristian

Tillykke med dit teleskop!

Nu står jeg så i situationen, at jeg jo aldrig før selv har eget mit eget teleskop, så hvad bør jeg lægge ud med at foretage mig? Hvad ville være det første, I ville stille op, hvis I fik sådan en basse i julegave?

Jeg læser til daglig på mit 7. år af astronomistudiet i Aarhus, så jeg ved en del om, hvordan tingene i princippet virker, men hvad med praksis?

Det første, du skal gøre, er at sætte det op indendørs, for at blive lidt bekendt med det. Ret det mod noget fjernt, måske noget, du kan se gennem et vindue, fokuser, prøv forskellige okularer. Start elektronikken op og prøv en alignment. Bare lad som om, teleskopet rammer stjernen, når den siger, den gør det. Prøv de forskellige menuer i håndkontrollen.

I de gamle bøger anbefales det altid at starte med Månen og planeterne, fordi de er klare og lette at finde. Det er et råd, jeg godt vil gentage. Selvom teleskopet selv kan finde de svage objekter, så bliver de ikke lettere at se af den grund, for det kræver nogen øvelse. Start derfor med de klare ting, solsystemets klareste planeter, Månen, Solen (med filter!!) og de klare Messier-objekter. Start med lav forstørrelse (okular med størst nummer, f.eks. 25mm). Mange gange er luften urolig og man må nøjes med 50x – 70x forstørrelse, selvom objektet er klart og måske kan klare 150x.

Og frem for alt: Spørg løs. Der er nok at tage fat på og spørgsmålene kommer snart væltende.

Thomas, Bornholm

finnr
      Deltager
        • Main Sequence

Prøv at aflægge et besøg på Mike Weasener’s “Mighty ETX”-side: http://www.weasner.com/etx/menu.htm
        Der findes et stort antal guides til hvordan man bedst observerer forskellige himmellegemer med ETX-teleskoperne, med omhyggelige noter om hvad man kan forvente at se med de forskellige modeller. Hovedvægten er på ETX-90. Der er også mange anvisninger vedrørende indstillinger, vedligehold, estraudstyr osv.
        Go’ fornøjelse, FinnR

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Mike Weasner’s “Mighty ETX” hjemmeside er tussegammel, men stadig klart anbefalelsesværdig.

Thomas, Bornholm

Finn
          Deltager
            • Neutron star

Sidder lige og ser at der er jo en ETX gruppe her på forummet http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9937

Der ville man også kunne stille spørgsmål.

mvh Finn

Anonym
              • Moon

Astro A/S wrote:

Kan anbefales

Med venlig hilsen

Dennis

Tak for tippet, Dennis. Den vil jeg undersøge, om jeg kan få bestilt hjem snarest. 🙂

Finn wrote: Tillykke
              med teleskopet Kristian. Tror også som Søren skriver, leg med det inde
              døre til du kender det og så ud med det under åben himmel når der på et
              tidspungt viser sig stjerner deroppe 🙂

Kan se du er rimlig ny her på forummet, velkommen til og så håber
              jeg ikke du er blevet forskrækket og render skrigende væk her fra
              forummet, astronomer er jo altid i høj kurs på sådan et forum.

mvh Finn

Tak, men det er nu først d. 24., at jeg officielt får det. 🙂

Der skal meget mere til at skræmme mig væk – jeg har færdedes i meget værre fora på nettet i tidernes morgen. 🙂

Astrojensen wrote: Hej Kristian

Tillykke med dit teleskop!

Nu står jeg så i situationen, at jeg jo aldrig før selv har
              eget mit eget teleskop, så hvad bør jeg lægge ud med at foretage mig?
              Hvad ville være det første, I ville stille op, hvis I fik sådan en basse
              i julegave?

Jeg læser til daglig på mit 7. år af astronomistudiet i Aarhus, så
              jeg ved en del om, hvordan tingene i princippet virker, men hvad med
              praksis?

Det første, du skal gøre, er at sætte det op indendørs, for at blive
              lidt bekendt med det. Ret det mod noget fjernt, måske noget, du kan se
              gennem et vindue, fokuser, prøv forskellige okularer. Start
              elektronikken op og prøv en alignment. Bare lad som om, teleskopet
              rammer stjernen, når den siger, den gør det. Prøv de forskellige menuer i
              håndkontrollen.

I de gamle bøger anbefales det altid at starte med Månen og
              planeterne, fordi de er klare og lette at finde. Det er et råd, jeg godt
              vil gentage. Selvom teleskopet selv kan finde de svage objekter, så
              bliver de ikke lettere at se af den grund, for det kræver nogen øvelse.
              Start derfor med de klare ting, solsystemets klareste planeter, Månen,
              Solen (med filter!!) og de klare Messier-objekter. Start med lav
              forstørrelse (okular med størst nummer, f.eks. 25mm). Mange gange er
              luften urolig og man må nøjes med 50x – 70x forstørrelse, selvom
              objektet er klart og måske kan klare 150x.

Og frem for alt: Spørg løs. Der er nok at tage fat på og spørgsmålene kommer snart væltende.

Thomas, Bornholm

Det er fuldt muligt for mig at sætte det op
              indendørs. I området, hvor jeg bor er der også en bakketop, hvorfra der
              ikke er gadelys lige ved siden af, så det bliver nok et af de første
              steder at besøge udendørs udover vores altan (som dog er inde i en
              baggård, så det er kun lodret op, der kan bruges).

Finn wrote: Sidder lige og ser at der er jo en ETX gruppe her på forummet http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9937

Der ville man også kunne stille spørgsmål.

mvh Finn

Den del havde jeg helt misset – mange tak for tippet! 🙂

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Nu med eget teleskop' er lukket for nye svar.