› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Nu med eget teleskop
- Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 151 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. december 2013 kl. 18:57 #111672
Anonym- Moon
Kære alle,
Jeg har i flere år hagt adgang til et større ensemble af teleskoper på Ole Rømer-Observatoriet i Aarhus, men da min arbejdsplads her i julen havde et tilbud, jeg ikke kunne afslå, har jeg nu investeret i mit helt eget. Specifikt har jeg (julegave til mig selv) købt dette:http://meade.dk/product/meade-etx-90-portable-observatorie-1161/
Jeg fik det for 2500,- så det var umuligt at afslå.
Nu står jeg så i situationen, at jeg jo aldrig før selv har eget mit eget teleskop, så hvad bør jeg lægge ud med at foretage mig? Hvad ville være det første, I ville stille op, hvis I fik sådan en basse i julegave?
Jeg læser til daglig på mit 7. år af astronomistudiet i Aarhus, så jeg ved en del om, hvordan tingene i princippet virker, men hvad med praksis?
Mvh
Kristian
15. december 2013 kl. 20:16 #111684
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tillykke med teleskopet Kristian. Man kan jo ikke opfordre dig til at prøve at finde objekterne, for det kan teleskopet selv
Men ellers så er det at observere visuelt en udfordring i sig selv, da det kræver øvelse at fiske detaljerne ud af f.eks. et deep sky-objekt.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. december 2013 kl. 07:55 #111713
Søren HansenDeltager- Giant
Stil den op hjemme hos dig selv, øv dig. Tag den derefter med udendørs og kig. Har selv sådan en, og bruger den mere end de 3 andre teleskober jeg har, da den er så nem at have med at gøre.
16. december 2013 kl. 11:06 #111719
Anonym- Super Nova
Hej Kristian. Tillykke med den “lille” basse. Men når du nu har studeret astronomi i så lang tid, ved du selvfølgelig også hvor meget de forskellige åbninger kan præstere med hensyn til opløsning. Du kan få fornøjelse af måne og planeter, men derudover tror jeg ikke du må forvente mirakler. Og slet ikke hvis der er ret meget lysforurening. Der er nogle få mennesker som evner at få meget ud af selv små kikkerter, og her er Thomas nok det bedste eksempel. Men den store fordel din kikkert har, er at du kan slæbe den med alle steder, og det kan være meget værd! Jeg har selv en TS 102mm. som er forbløffende god også at observere i, men det er samtidig et meget lysstærkt teleskop og jeg bor et meget mørkt sted!
Prisen du har fået den til, er imidlertid ikke noget at sige til – så den vil du altid kunne holde hjemme, hvis du senere vil lidt op i størrelse!
Mvh.
16. december 2013 kl. 21:16 #111733
Anonym- Super Nova
Hej Kristian. Det tyder på at du har købt den brugt. Nu nævnte jeg før at jeg synes prisen var fornuftig, og det nævner Dennis fra Astro da også. Men jeg blev nu alligevel forbavset over, at du der kan få en splinterny med fin kuffert og det hele og med fuld garanti, for knap 700,- mere!
Mvh.
17. december 2013 kl. 13:34 #111761
Anonym- Moon
johannes wrote: Hej Kristian. Det tyder på at du har købt den brugt. Nu nævnte jeg før at jeg synes prisen var fornuftig, og det nævner Dennis fra Astro da også. Men jeg blev nu alligevel forbavset over, at du der kan få en splinterny med fin kuffert og det hele og med fuld garanti, for knap 700,- mere!
Mvh.
Den er skam ikke købt brugt. Den er nu derhjemme i en fin (stor) pakke.
Steno Museet i Aarhus sælger den kikkert, som jeg købte for 2900.-, men jeg får 10% rabat som ansat. 🙂
Den pakkeløsning museet sælger indeholder alt det, som jeg nævnte på linket i første indlæg: Bærekuffert, software, stativ og bærepose til stativ. 🙂
Jerslev 2013-12-17 12:36:19 17. december 2013 kl. 17:07 #111765
Anonym- Super Nova
Ja så er det et fantastisk godt tilbud. Mon ikke Steno vil blive kimet ned af folk, som mangler en julegave. For det er vist det billigste jeg indtil har hørt om for et nyt teleskop i den størrelse.
Mvh.
18. december 2013 kl. 11:41 #111810
Anonym- Super Nova
Hej Dennis.
Jamen jeg synes da kikkerten er billig hos jer, men Steno vil åbenbart ind og konkurrere ved at sælge den til alle næsten 300,- kr. under jeres julepris + en rabat oveni til ansatte på 13,8% – hvis vi skal tage den helt bogstaveligt! Så Dennis, hvis i, som du antyder, går med her på prisen, tror jeg jeres julesalg vil ryge gevaldig i vejret.
Jeg synes måske bare, det ligner lidt unfair konkurrence overfor jer, fra en ikke-forhandler, som modtager offentlig støtte.
Men det er kun min helt egen private mening!
Mvh.
18. december 2013 kl. 13:25 #111814
Anonym- Moon
johannes wrote: Hej Dennis.
Jamen jeg synes da kikkerten er billig hos jer, men Steno vil åbenbart ind og konkurrere ved at sælge den til alle næsten 300,- kr. under jeres julepris + en rabat oveni til ansatte på 13,8% – hvis vi skal tage den helt bogstaveligt! Så Dennis, hvis i, som du antyder, går med her på prisen, tror jeg jeres julesalg vil ryge gevaldig i vejret.
Jeg synes måske bare, det ligner lidt unfair konkurrence overfor jer, fra en ikke-forhandler, som modtager offentlig støtte.
Men det er kun min helt egen private mening!
Mvh.
Steno Museet hører under Aarhus Universitet og dermed Videnskabsminesteriet. Museerne under Kulturminesteriet modtager offentlig støtte.
Jeg kan også påpege, at teleskopet er et særligt juletilbud og ikke normalprisen.
18. december 2013 kl. 15:09 #111822
Anonym- Super Nova
Hej Jerslev.
Men stadigvæk et juletilbud som ligger under forhandlerens juletilbud. Nu snakker jeg ikke om din ekstraordinære, rabat men den pris alle kan købe den til! Principielt synes jeg det er lidt forkert at mine skattekroner, skal medvirke til at udkonkurrere en officiel forhandler. Jeg ved godt at foreninger kan opnå procenter på ikke i forvejen nedsatte varer, men de sælger heller ikke videre til tredjemand.
Stadig min helt private holdning.
Mvh.
18. december 2013 kl. 16:51 #111826
Anonym- Super Nova
Selvfølgelig Dennis. Sund konkurrence mellem forhandlerne er en god ting. Men jeg kan dårlig tro, at det danske skatte finansierede videnskabsministeriums institutioner hører til den kategori. Og de kan vel næsten kun gøre det, ved at de har deres egen parallelimport. Må de det? Personligt kunne jeg da ind imellem godt tænke mig at have et setup, som var mere egnet til at tage med rundt. Tror du jeg ville købe den hos dig, hvis jeg bare kan tage til Århus og spare endnu mere. Kan du ikke se det er forkert, at offentlige institutioner, som ikke behøver at leve af det, kan undergrave jeres levegrundlag. Jeg holder ikke med nogen specielt, men det er meget principielt og især politisk
betonet, at jeg interesserer mig lidt for emnet. Du må jo tænke på, at vi lever i en politisk virkelighed, hvor det offentlige skal afholde sig fra enhver konkurrenceforvridende aktivitet. Noget andet var, hvis de har købt et sortiment hos jer, som de videresælger med jeres godkendte udsalgspris! Det her ligner noget, som der skal puttes skattekroner i for at kunne løbe rundt!
Mvh.
18. december 2013 kl. 20:27 #111834
spatzekDeltager- Super Giant
Selvfølgelig må de det. Offentlige penge er puttet ind på kryds og tværs i samfundet. Steno Museet har i følge mine gamle oplysninger primært været finansieret af Aarhus Universitets Forskningsfond, og det er private midler. Museet blev aldrig et statsanerkendt museum, hvorfor man ikke har snablen nede i Kulturministeriet.
Meade er i dag efter salget af firmaet til kineserne kun i live, fordi den kinesiske stat har puttet voldsomme midler i det firma, som nu ejer Meade. Altså kan Astro kun sælge deres gamle hovedmærke, grundet offentlige midler. Gælder vist nok også en del andet kina-optik.
Og et privat firma har ansat en Flexjobber med offentlige tilskud – er det konkurrenceforvridende? Eller tages der i stedet for sociale hensyn?
Så denne sondering mellem privat og offentlige kasser er lige så speget som de er røget, præcist som min røgede sild her til frokost.
18. december 2013 kl. 20:36 #111836
nightskyDeltager- Neutron star
Jerslev wrote: Nu står jeg så i situationen, at jeg jo aldrig før selv
har eget mit eget teleskop, så hvad bør jeg lægge ud med at foretage
mig? Hvad ville være det første, I ville stille op, hvis I fik sådan en
basse i julegave?
…………Seriøst gutter – Hvor svært kan det være at holde en
tråd til at omhandle det der var meningen. Undskyld det sure opstød, men
hvad hulen har al den diskussion omkring prisen, rabat, offentlige tilskud med sagen at gøre. Hvorfor kan
man ikke finde ud af at hold skidt og kanel for sig. Det er snart hver
eneste gang nogen spørger om noget som helst, så kommer den evindelige
bavl om priser, avancer osv. ind over. Ja undskyld mig, men jeg havde
faktisk glædet mig til at se hvilke svar der ville komme på det
oprindelige spørgsmål.Jeg mener faktisk at her burde Moderator være på banen.
God jul
PS. Jeg svarer ikke på denne tråd og moderator må gerne fjerne indlægget.
Nightsky 2013-12-18 19:38:19 18. december 2013 kl. 20:43 #111837
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Du har ret Lars – diskussionen er løbet noget af sporet.
I opfordres hermed til at vende tilbage til emnet.
Diskussionen om priser har man lov til at tage – men den skal føres et andet sted i forum.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
18. december 2013 kl. 22:04 #111846
FinnDeltager- Neutron star
Tillykke med teleskopet Kristian. Tror også som Søren skriver, leg med det inde døre til du kender det og så ud med det under åben himmel når der på et tidspungt viser sig stjerner deroppe 🙂
Kan se du er rimlig ny her på forummet, velkommen til og så håber jeg ikke du er blevet forskrækket og render skrigende væk her fra forummet, astronomer er jo altid i høj kurs på sådan et forum.
mvh Finn
Finn 2013-12-18 21:10:36 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Nu med eget teleskop' er lukket for nye svar.