Nu med Alignmaster og OAG

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Nu med Alignmaster og OAG

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 10 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 24 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Hårdt presset af nogle af de andres data fra JnEr1 projektet, besluttede jeg mig for at forbedre lidt på opløsningen her til aften. Jeg fandt en gammel OAG jeg havde liggende, og fik den til at virke! Det er ikke nemt!

Derefter downloadede jeg en trial af Alignmaster. Jeg flytter min opstilling ud på altanen og ind igen, hver gang jeg bruger den. Jeg stiller den ens fra gang til gang, og har for et års tid siden drift alignet. Jeg har brædder på altanen, som passer med spidserne af to af benene. Det virker rimeligt stabilt og reproducerbart.

Iflg Alignmaster var jeg 0,5 grad off på AZ og 0,0 grad off på ALT. Det er da ikke helt gak eller hva?

Så ud med reduceren og lysforureningfiltret, på med OAG’en og efter lidt fiflen med en guidestjerne, har jeg M81 midt i billedet.

Guidekurven er livlig, men virker rimeligt random, og den “store” RMS er ikke så slem, når man tænker på de 2000 mm brændvide. Der er lidt koma uden reducer, men det kan sakses af.

Vh

Morten

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Kan du fortælle hvad FWHM stjernerne måler samt hvad det plejer at være i dit gamle setup?

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Hej Niels

Siden sidst har jeg fået lidt mere styr på statistikken, men FWHM synes jeg stadig er noget abstrakt noget. Skal man f.eks. ikke ind i nogle indstillinger i Maxim og fortælle programmet, hvilket teleskop der benyttes?

Normalt plejer jeg med reducer at måle FWHM på de små stjerner til ca 3. I går uden reducer, kom jeg ned på 1,8 Her er et 100% crop af M81, indtil videre (skal have mere tid i aften):

Med den lange brændvide er seeingen jo mere vigtig. I nat Lover Meteoblue dobbelt så god seeing (1,6), som i går (2,5), så jeg prøver igen.

Der, hvor jeg oplever størst forskel, er på guidingen. Normalt har jeg guidet gennem min ED, siddende parralelt med C8’en. Det hele har været skruet solidt sammen, med 3″ skinner, men af samme grund har guideteleskopet kigget en smule ved siden af hovedteleskopet. Det har givet temmelig strukne stjerner. Nu, hvor det er samme teleskop til begge dele (og jeg fik fjernet den halve grads misjustering på AZ), kører det bare snorlige!

Det er sværere at finde en guidestjerne, noget jeg var kommet ud over, men bare det at kunne pille ti kg af opstillingen! Det bliver min ryg også glad for OAG’en er en gammel Bausch + Lomb, og den har sine begrænsninger, men hvad gør det, når man pludselig kan komme så tæt på?

Vh

Morten

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Her er hele billedet scaleret ned til 50%:

Jeg har fået nogenlunde styr på MorpholigicalTransform og ATrousWaveletTransform i PI, men Deconvolution driller mig stadig. Ingen tvivl om at det er det næste punkt på dagsordenen.

nhaagh
            Deltager
              • Super Giant

EDBBOB wrote: Skal man f.eks. ikke ind i nogle indstillinger i Maxim og fortælle programmet, hvilket teleskop der benyttes?

Det er nok hvis du fortæller pixel skalaen. Hvis du ikke fortæller det får du blot FWHM i antal pixels.

Hvis du er gået fra 3 til 1.8 er det jo en stor forbedring. Hvis det så rent faktisk er i buesekunder er det meget fint.

EDBBOB wrote:

Normalt har jeg guidet gennem min ED, siddende parralelt med C8’en. Det hele har været skruet solidt sammen, med 3″ skinner, men af samme grund har guideteleskopet kigget en smule ved siden af hovedteleskopet. Det har givet temmelig strukne stjerner.

Hvis du har en lille smule feltrotation p.g.a. polalign fejl så gå det galt når der guides på en stjerne væk fra objektet. Guideren vil fastholde denne stjerne og feltet vil rotere om dette punkt. Ligger objektet et stykke væk vil rotationen hurtig vise sig som streger (små cirkelbuer). Så kan der guides på en stjerne tæt på objektet er det altid en fordel.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Flot flot, jeg har aluminiums altan, den er som en vandseng,,, men kunne du finde 2 stjerner til alignmaster? jeg kan ikke se 2 her på samme tidspunkt så jeg kan pol alingne, desværre…

edbbob
                Deltager
                  • Super Nova

@Tommy,

Hvis du scroller ned i listen over de stjernepar, som programmet foreslår, kommer du ned til nogle som ligger tættere på hinanden (good/orange). De første stjernepar er med stor afstand, og kan være umulige fra en altan, men giver sikkert bedre resultater. Ift driftalignment er Alignmaster meget nemmere, og frem for alt tager det ikke en krig. Jeg kan kun se fra SØ til NV, men jeg kunne godt finde forskellige stjernepar.

@Niels

Okie, det skal jeg prøve at måle mere præcist i aften. Man overser nogen gange hvor hysterisk præcist alting skal være. Normalt kan jeg se motivet igennem både hovedteleskop og guideteleskop, så de peger ikke i hver sin retning, men jeg kan godt se, at det kan løbe op i noget, på en 15min eksponering. I hvert fald har jeg aldrig før haft noget som lignede runde stjerner ved f/10. Det troede jeg mest skyldtes manglende evner og ustabil altan.

Vh

Morten

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Du skriver bare ind under teleskop, hvor lang fokallængden er.

paul
                      • Nova

Spændende med nyt legetøj, og det bedste er at der er stjerner hele sommeren igennem man kan øve sig på.

Vi glæder os til lidt mere M81

@Niels, God info!

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Har nu prøvet alle sammen, men en af dem er altid mellem Øst og Vest, og dem kan jeg jo ikke se, kunne ellers være fedt.
                        Men fine resultater du har fået derfra…

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Nu med Alignmaster og OAG' er lukket for nye svar.