Novembernat på Møn

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Novembernat på Møn

• Dette emne har 6 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 367 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Volde af sukkerroer venter på transport.
      Orion står vagt på sydøsthimlen.
      Airglow farver stjernehimlen orange, rød og grøn.

Billedet er en komposition af 4×8 sekunder til stjernehimlen og et enkelt 2 minutter eksponering af forgrunden, alle fem eksponeringer er med 35mm f:2,0 og ISO 3200.

De enkelte billeder er forbehandlet i Darktable for at fjerne vignittering. Dernæst er de fire eksponeringer til stjernehimlen stacket i Siril (iris til Linux). Billederne af forgrund og stjernehimlen er dernæst justeret i eksponering og kontrast i Darktable for så at blive sammenføjet via lag i GIMP 2.9. Til slut nogle finjusteringer i Darktable.

Det lyder omstændigt som en omstændig proces, men det var det ikke 🙂

Landskabet er primært belyst af stjernehimlen / airglowet, men der er nok også et mindre bidrag fra Stege og naboer.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Herligt billede og med alt for meget af den airglow som jeg syntes der har været alt for meget af dette efterår :@

/Rudi B. Rasmussen

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Ja, der var en del airglow da jeg tog billederne. Kontrastjusteringerne har dog fået det til at se værrer ud end det var.

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Trods alt et smukt billede

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Kan det passe at airglow fra lysforurening hovedsagelig er i det blå spektrum? Mine billeder fra een seneste tid har haft et sært blålig skær – og der har været masser af airglow de samme aftener.

/Rudi B. Rasmussen

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Vi skal skelne mellem airglow, som er et naturligt lysfænomen i den øvre atmosfære (over 90 km højde) og så skyglow eller lyskupler som skyldes menneskeskabt lysforurening.

Airglow er grøn og rød i farven. Der er også masser af airglow i det infrarøde område, men det kan vi ikke se og et umobbet kamera kan heller ikke fange det. Rød + grøn lys giver gul/orange afhængigt af blandingsforholdet.

Skyglow tager farve efter det lys som er installeret. Så hvis kommunen er i gang med at skifte fra lavtryksnatriumdamplamper (orange farve) til 4000K LED lamper, så bliver skyglow mere blålig.

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Helt enig,,, og uanset hvad, i dette tilfælde syntes jeg ikke det ødelægger helheds billedet 🙂

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Novembernat på Møn' er lukket for nye svar.