› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Nostalgi og tidsfordriv
- Dette emne har 4 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 Är, 3 mÄneder siden af Rudi. This post has been viewed 87 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
10. november 2015 kl. 00:35 #139109
lindhardDeltager- Super Nova
Det er jo ikke ligefrem astrovejr for tiden, sÄ jeg har benyttet regn- og blÊsevejret i de seneste dage til at rydde op i endnu en bunke gamle astronotater.
Jeg forsĂžger normalt at holde nogenlunde styr pĂ„ tingene og fĂžrer min logbog over observationerne, men i tidens lĂžb er der meget, som ikke er nĂ„et lĂŠngere end bunken af papirlapper og lĂžse fotos eller til diktafonen, da jeg synes, det er nemmere at indtale observationerne og sĂ„ renskrive alt ĂŠvlet senere. Dette sidste har det knebet med, sĂ„ der er en stĂžrre bunke, som jeg er bagud med. Den er blevet blandet godt i tidens lĂžb, flyttet rundt, smidt i diverse mapper og omslag for at holde det samlet etc., sĂ„ det har âliggetâ, fordi jeg lige skulle tage mig sammen og komme i gang.
Jeg har taget lidt sÄdan hen ad vejen, men der har stadig ligget en del.
Det har det dĂ„rlige vejr hjulpet pĂ„, og det er sjovt at genopdage gamle oplevelser. Der kan godt vĂŠre lidt langt mellem snapsene, men ind imellem dukker der ting op, som var glemt, og som nu genopleves med et âĂ„h ja, det var jo dengang, hvorâŠâ.
Jeg er jo mest til det visuelle, og ikke alle oplevelser egner sig til genfortĂŠlling, fordi de skal âsesâ, men her er et par stykker.
Der er ingen fantastiske opdagelser imellem, og det er sikkert spild af tid for andre at lÊse med, men jeg kan stadig huske, at det var sjovt, sÄ nostalgien er i orden.
Asteroiden Vesta var i opposition i juli 1971, og jeg forevigede begivenheden med mit nyindkĂžbte Minolta spejlreflekskamera. Der er ikke sĂ„ mange detaljerede notater, men jeg har heldigvis lavet noter pĂ„ billederne â det var dengang man havde eget mĂžrkekammerâŠ
Billedet er taget pÄ en observationsaften med de lokale amatÞrer i LÞgstÞr.
Mars var i opposition 10. august 1971, og er her knipset den 1. august, lavt i syd.
I 1980 var jeg pĂ„ besĂžg hos Viggo Pedersen i Feldum for at se hans vistnok nybyggede observatorium med en 14â Celestron. Den var ogsĂ„ med pĂ„ Tenerife i 1986, og han har den endnu.
Den 24. august 1986 var det mÄneaften, og jeg sÄ bl.a. pÄ Mare Nectaris i min C-8. Der ligger en lang rapport og nogle ikke helt skarpe foto.
Her er et uddrag af rapporten:
12,5 mm okular: Der ser ud til at vÊre to bjerge i Theophilus, hvoraf det Þstligste er en det lÊngste og ligesom krummer sig lidt rundt om det vestlige bjerg, som nok er det hÞjeste. Eller ogsÄ er det Þstlige delt i to bjerge. Det er svÊrt at se. Skyggen pÄ ÞstvÊggen er dannet i en slags fordybning eller pÄ en terrasse pÄ ÞstvÊggens inderside. Der er top eller et bjerg i midten af Madler, men det er svÊrt af se pÄ grund af lufturoen.
I den nordlige ende af Fracastorius, der hvor vĂŠggen er er udvisket, ligger nogle bjerge eller bakker.
6 mm okular med filterrevolver: I nordenden af Fracastorius er der et par bakker, der kaster svage skygger. De to bjerge, der kaster de lange skygger, ligger ikke langt fra Fracastorius. I retning fra Fracastorius mod terminator ligger et meget dybt krater, hvor to tredjedele nu er dÊkket. Det ligger midt mellem Fracastorius og et bjerg, som ligger i nÊrheden af terminator. Krateret er antagelig Santbech og bjerget Biot. GÄr man vinkelret mod syd derfra, ligger der to smÄ kratere ved siden af hinanden, og under dem er der en slette, og sÄ kommer det bjerg, der ikke kaster skyggen helt ind pÄ terminator. Lidt syd for det kommer bjergmassivet. Der er et lille krater oven i bjergmassivet.1
29. september 1991 var det fotos i 10â primĂŠrfokus af MĂ„nen pĂ„ vej mod sidste kvarter et par dage senere.
Den 11. August 1999 var jeg pĂ„ tur til Bayern for at se den totale solformĂžrkelse. Vejret var os ikke venligt stemt, sĂ„ der var skyet overalt, og vi mĂ„tte jagte formĂžrkelsen i hĂ„b omâŠ
Vi endte i Pforzheim, og her stÄr jeg med nÊsen i sky og venter pÄ, at showet gÄr i gang, Vi sÄ formÞrkelsen lige indtil 1 minut fÞr totaliteten, hvor skydÊkket lukkede i. SÄ vi fik set den partielle del, men altsÄ ikke totaliteten.
Inspireret af Nectaris-observationen var jeg ude og se pĂ„ Nectaris her forleden den 1. november, hvor der var et godt hul i skydĂŠkket. Sjovt at kigge pĂ„ omrĂ„det med de gamle observationer som guide. SĂ„ helt spildt var det altsĂ„ ikke…
mvh
Lars10. november 2015 kl. 09:43 #139114
astrojensenDeltager- Neutron star
Fed nostalgi!
I Þvrigt er der ikke to centralbjerge i Theophilus, men fire. Det kan man se allerede med en god 60mm, hvis luften er god og lyset ligger rigtigt, sÄ du har nok haft dÄrlig seeing den aften.
Thomas, Bornholm
10. november 2015 kl. 13:31 #139118
tom.aDeltager- Super Giant
Herlige billeder og herlig tilbageblik
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/11. november 2015 kl. 22:29 #139152
niveDeltager- Super Nova
Hej Lars .SpĂŠndende beretning
12. november 2015 kl. 07:02 #139157
RudiDeltager- Neutron star
God lĂŠsning, kom endelig med mere
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Nostalgi og tidsfordriv' er lukket for nye svar.