Nordlysrejse

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Nordlysrejse

• Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 5 måneder siden af anja. This post has been viewed 59 timesegeriis. This post has been viewed 59 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

anja.egeriis
      • Asteroid

Hej med jer!

Jeg har endnu til gode at se nordlys, og derfor er jeg i gang med at planlægge en uges rejse til Lapland til vinter.

Jeg har en idé om, at jeg vil tage af sted enten den første uge i februar eller den første uge i marts.

Har nogen af jer nogle gode tips eller råd til mig i den forbindelse?

Vi regner med at bo i hytte og leje en bil – vi kender nogen deroppe, der hjælper os med at finde det rigtige sted at bo.

Mvh
      Anja

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Du glemmer vist at tage højde for Månen.

Der er fuldmåne den 25. februar 2013 og nymåne den 11. marts.

månekalender

Slutningen af februar du´r derfor ikke. Den anden uge, eller hvis nødvendigt af andre årsager, så den første uge i marts, vil være langt bedre. Lyset fra fuldmånen vil drukne MEGET af nordlyset, især vil I ikke se så tydelige farver.

Farverne er i øvrigt slet ikke så mættede visuelt, som man ser på billeder, øjet er ikke så følsomt for de svage farver, ofte ser man en grønlig måske hvidlig eller farevløs struktur, ved kraftigt nordlys er farverne dog en del tydeligere.

Du skal ikke regne med at se så kraftige farver, som ses på dette billede jeg tog i Danmark i 2011.

Men god tur, det bliver formodentlig en super-oplevelse, hvis vejret i atmosfæren og på Solen er med jer.

Det kan være en god ting, at holde øje med den her:

NOAA

Jesper G.

anja.egeriis
          • Asteroid

Hej Jesper

Tak for svaret 🙂

Valget er mellem den første uge i februar eller den første uge i marts, så månemæssigt er det vist ok 🙂 Det er noget med start enten d. 4. februar eller 4. marts.

Jeg kender godt NOAA og alle mulige andre steder, som holder øje med nordlysene – har bare ikke været heldig endnu her på Vestsjælland. Men jeg har nydt alle dine lækre billeder!

Jeg bor sammen med en fotograf, så jeg kommer til at slæbe noget fotogrej med på turen. Håber at få noget at vise frem!

Mvh
          Anja

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Nå ja, du skrev første uge i februar, jeg kom til at læse det som sidste uge i februar eller første uge i marts.

I får helt sikkert gode billeder med hjem, hvis vejret holder, det er ikke specielt svært at fotografere, det sværeste i Danmark er lysforureningen og det begrænsede antal events om året.

Hvis I er interesserede i at læse om de danske pionerer i nordlys, så kan I overveje disse bøger.

Glæder mig til at se billeder….

Jesper G.

anja.egeriis
              • Asteroid

Hej Jesper –

tak for linket .)

Jeg glæder mig til at tage billeder!

mvh
              Anja

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Prøv om i kan komme til Abisko. På grund af fjeldmassiverne ind mod Norge og det dermed ret tørre klima, er Abisko et af det bedste steder i verden at opleve nordlys og så vidt jeg husker er der også et nordlys museum i Abisko.

God tur….men husk varmt tøj, det er arktisk miljø I kommer op til.

anja.egeriis
                  • Asteroid

Hej Frank

Vi skal til den finske del af Lapland, så Abisko er ikke lige om hjørnet. Priserne er simpelthen alt for høje i Norge, og vi har fået stedet anbefalet af venner, der bor 80 km derfra.

Hvis jeg havde mange penge, så var det blevet Abisko, men det må blive en anden gang 🙂 Chad Blakleys 5 dages fototur koster 3 gange så meget som hele vores tur…

Og tak for rådet med varmt tøj – jeg er i gang med at forberede den del af det!

mvh
                  Anja

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Ok. Abisko er nu i Sverige og der går tog fra kbh. Man kan overnatte på den svenske turistforenings fjeldstation. Jeg har været der nogle gange om sommeren.

Men Finland er cool, … bliver en oplevelse vi forhåbentligt kommer til at høre om.

anja.egeriis
                      • Asteroid

Jeg håber at have en masse at fortælle og vise 🙂

Og selvfølgelig er Abisko i Sverige – fik lige forvekslet det med Tromsø i farten, som jo også skulle være et af de gode steder…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Nordlysrejse' er lukket for nye svar.